SCENARIUSZE

Społeczność lokalna w Polsce i w Azji Centralnej

Opis: Scenariusz lekcji. Zajęcia dotyczą sytuacji społecznej i gospodarczej w Tadżykistanie pokazanej przez pryzmat działania kół samopomocowych - Klubów Kobiet.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Martyna Kwiatkowska, Bożena Kwiatkowska



Społeczność lokalna w Polsce i w Azji Centralnej


Przebieg lekcji:
Lekcja poprzedzona jest pracą domową, która ma charakter wstępu do omawianego tematu:
Przeprowadź krótką rozmowę z kobietą (np.: mamą, starszą siostrą, babcią, sąsiadką), która przez dłuższy czas pozostawała bez pracy. Dowiedz się, w jaki sposób szukała pracy. Czy mogła liczyć na wsparcie najbliższego otoczenia? Jeśli tak, to na czym ono polegało.
Faza wstępna:
1. Dyskusja kierowana przez nauczyciela na temat:
• problemy społeczno-gospodarcze w skali lokalnej,
• sytuacja kobiet na rynku pracy,
• instytucje wspierające rozwój „małej przedsiębiorczości”.
Ogniwo centralne lekcji:
1. Nauczyciel zaznacza, że problemy, z którymi spotykają się kobiety w Polsce, nie są charakterystyczne tylko dla naszego regionu. Niekiedy sytuacja gospodarcza i polityczna może zwielokrotniać kłopoty z utrzymaniem siebie i rodziny. Jako przykład podaje Tadżykistan. Nauczyciel przedstawia uczniom podstawowe informacje na temat Tadżykistanu (położenie, warunki klimatyczne, zajęcia ludności).
2. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery, bądź osiem grup (w zależności od liczby uczniów w klasie). Informuje, że każda z nich otrzyma wypowiedzi tadżyckich kobiet, z których uczniowie dowiedzą się więcej na temat radzenia sobie z kłopotami finansowymi w Azji Centralnej.
3. Wyłoniony przez grupę lider otrzymuje załącznik (1, 2, 3 lub 4) i odpowiednią kartę pracy.
4. Uczniowie uważnie czytają i analizują informacje zawarte w załącznikach, a następnie odpowiadają na pytania.
Ogniwo końcowe lekcji:
1. Liderzy poszczególnych grup przedstawiają efekty pracy.
2. Pogadanka mająca na celu doprowadzić do porównania organizowania się społeczności lokalnych u nas i w odległych regionach świata.
3. Dyskusja uczniów pod kierunkiem nauczyciela mająca doprowadzić do sformułowania wniosków zgodnych z założonymi celami ogólnymi.
4. Zapisanie wniosków.

Wykorzystane materiały dydaktyczne:
  • załącznik nr 1 Klub kobiet, Apon,
  • załącznik nr 2 Klub kobiet, Marchamat,
  • załącznik nr 3 Klub kobiet, Fajz,
  • załącznik nr 4 Klub kobiet, Gafurow.

Załączniki stanowią odrębne moduły - dodaj je do komponowanego zestawu.