SCENARIUSZE

Siła pokoju

Opis: Scenariusz prezentujący działania i działaczy na rzecz pokoju.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): adaptacja: Anna Paluszek

Wydawca:



Cele edukacyjne:
• uczniowie zgłębiają wybrane definicje pokoju;
• uczniowie analizują i rozpoznają opisy, cechy charakterystyczne, działania, symbole działaczy na rzecz pokoju;
• uczniowie zaczynają określać sposoby na wprowadzenie pokoju w środowisku szkolnym i wokół niego.

Przygotowanie:
- Przeczytaj załącznik nr 1;
- Wyszukaj zdjęcia przedstawiające pokojowe oraz niepokojowe sytuacje, które uczniowie będą rozpoznawać i analizować. Zdjęcia należy wydrukować lub zaprezentować jako prezentację;
- Wydrukuj informacje z załącznika nr 2.

Przebieg:
1. Zaprezentuj uczniom zdjęcia lub rozdaj wydrukowane kopie.
2. Następnie poproś ich, aby zapisali 1-3 słowa, które, ich zdaniem, opisują zdjęcia.
3. Poproś, aby omówili z partnerem, jakie uczucia wywołuje w nich dane zdjęcie, a następnie, by podzielili się swoimi przemyśleniami z klasą. Zwróć uwagę uczniów na fakt, że do opisu pokojowych i niepokojowych sytuacji mogą zostać użyte rożne słowa i zadaj im pytanie: „Jak myślicie, dlaczego dochodzi do niepokojowych sytuacji i konfliktów?”
4. Poproś uczniów, aby zdecydowali, która z definicji pokoju jest najtrafniejsza dla nich osobiście lub z którą w największym stopniu się identyfikują:
„wolność od kłopotów lub zmartwień”
„uczucie mentalnego i emocjonalnego spokoju”
„czas, w którym nie ma wojny, lub kiedy wojna się skończyła”
5. Wykorzystaj następujące pytania, by pomóc uczniom stworzyć nowe pomysły lub użyj definicji z załącznika 1:
- Czy pokój może oznaczać różne rzeczy dla różnych osób? Dlaczego tak jest?
- W jaki sposób rozwiązujemy konflikty? Jakie są pokojowe sposoby rozwiązywania konfliktów?
- Czy odczuwamy pokój wewnątrz, czy wokół nas? Czy może na oba te sposoby?

Wersja alternatywna:
Przedstaw fragment Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka: „Zważywszy, że uznanie przyrodzonej godności oraz równych i niezbywalnych praw wszystkich członków wspólnoty ludzkiej jest podstawą wolności, sprawiedliwości i pokoju świata (…)“
Poproś uczniów, aby przemyśleli ten cytat i jego znaczenie, możesz ją rozszerzyć prezentując definicje i podejście z załącznika 1.
6. Podziel uczniów na mniejsze, 3-4 osobowe grupy. Poproś, aby wylosowali imię działacza na rzecz pokoju, lub przydziel każdej grupie konkretną osobę. Wybrane przykłady tych osób to: Karim Wasfi, Leymah Gbowee, Mahatma Gandhi, Malala Yousafzai oraz Nelson Mandela (załącznik nr 2.)
7. Rozdaj uczniom czysty arkusz papieru lub plakat oraz przyrządy do pisania. Poproś, aby stworzyli plakat zawierający ważne informacje na temat wylosowanego działacza oraz kwestii, o które walczył. Pozwól uczniom na wydrukowanie lub narysowanie portrety wylosowanego działacza.
Poproś uczniów, aby zwrócili uwagę na następujące kwestie:
- Kim jest ich działacz na rzecz pokoju? Jak się nazywa? Skąd pochodzi?
- Jaki jest/był jego cel?
- W jaki sposób osiągnął lub próbuje osiągnąć swój cel?
- Dlaczego jego metody były/są pokojowe?
- Jakie posiada/posiadał cechy charakterystyczne?
8. Daj uczniom 1-2 minuty na podzielenie się swoim plakatem oraz zdobytą wiedzą z resztą klasy. Zachęć ich, aby zamiast odczytywać informacje z plakatu, znaleźli kreatywny sposób na przekazanie tych informacji (np. krótki skecz) dotyczących działań i wyznawanych ideałów danego działacza. Przypomnij uczniom, aby unikali powielania stereotypów w swoich prezentacjach.
Po wysłuchaniu wszystkich grup omówcie, co łączy wszystkie te prezentacje. Jakie cechy charakteru posiadali dani aktywiści? Czy chciałbyś posiadać niektóre z tych cech? Jeżeli tak, to które i dlaczego?
9. Rozdaj wszystkim uczniom karteczkę i poproś ich o zapisanie własnej definicji pokoju. Pozwól uczniom na narysowanie swojej wizji, jeżeli nie potrafią ująć jej w słowa.
Zbierz karteczki od uczniów (uczniowie nie muszą się na nich podpisywać, jeżeli nie chcą), wybierz kilka i odczytaj je lub pokaż klasie. Staraj się wybrać takie karteczki, które definiują pokój na różne sposoby.
Wersje alternatywne:
W przypadku młodszych i mniej zaawansowanych uczniów, możesz przygotować wybór zdjęć, obrazków, słów i wyrażeń, które mogą zawrzeć w swoich definicjach.
Np. Pokój jest… kiedy każdy jest szczęśliwy, kiedy ludzie ze sobą nie walczą.

Propozycja rozwinięcia zajęć:
1. Z zebranych karteczek możesz stworzyć wystawę w klasie. Uczniowie mogą również wyszukać cytaty, obrazki, wiersze, które opisują pokój i jego znaczenie. Może to być zadaniem domowym.
Pozwala to również innym uczniom i osobom odwiedzającym klasę na regularne oglądanie nauczanych i omawianych treści.
2. Urządź wraz z uczniami klasową dyskusję i zastanówcie się wspólnie nad następującymi pytaniami:
- Czego dowiedzieliśmy się dzisiaj na temat naszego zachowania w klasie oraz wobec swoich kolegów? Co w tym zachowaniu można zmienić?
- W jaki sposób możemy przyczyniać się do czynienia świata bardziej pokojowym miejscem?
Pozwól uczniom na omówienie tych pytań z partnerem a następnie poproś niektórych uczniów aby podzielili się swoimi przemyśleniami z klasą. Podkreśl, że uczniowie mogą dokonać zmian i uczynić świat bardziej pokojowym nawet niewielkimi działaniami