MATERIAŁY DODATKOWE

Zwyczaje weselne w Tadżykistanie

Opis: Załącznik i karta pracy nr 5 do scenariusza "Różnorodność – rozumienie i szanowanie różnic w społeczeństwie globalnym. Zwyczaje weselne w Tadżykistanie"

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Martyna Kwiatkowska, Bożena Kwiatkowska



Zwyczaje weselne w Tadżykistanie


Załącznik 5

Rankiem wyznaczonego dnia pan młody w wyszytym złotem tradycyjnym kaftanie – czapanie przyjeżdża w towarzystwie przyjaciół i krewnych i przy asyście dźwięku instrumentów ludowych do domu panny młodej, gdzie są serdecznie witani i goszczeni. Panna młoda w tradycyjnym ubiorze ślubnym oczekuje pana młodego w otoczeniu przyjaciółek.
W domu, na honorowym miejscu rozwieszane są wszystkie jej najlepsze ubrania i „czimilik” (gruba zasłona w rogu pokoju, która ma ukryć młodą parę podczas odprawiania obrzędów i sakramentów). Obok wisi nóż, drewniana łyżka i strączek ostrej papryki. Nóż symbolizuje silnego i odważnego syna; łyżka powinna pomóc urodzić córkę, która będzie dobrą gospodynią, a papryka, jak głosiły podania, zapewnia ochronę młodej rodziny przez zauroczeniem.
Zgodnie z tradycją, panna młoda wychodzi do zebranych w otoczeniu przyjaciółek, które trzymają nad jej głową wyszyty złotem kobierzec – symbol szczęśliwego nowego domu. Dziewczyna jest odprowadzana do czimiliku, dokąd przyprowadzany jest przez przyjaciół również narzeczony.


Karta pracy do załącznika nr 5

1. Na podstawie tekstu źródłowego wyjaśnij, czym są: czapan i czimilik.

czapan
………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
czimilik
………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………

2. Posługując się tekstem źródłowym, wyjaśnij, dlaczego obok najlepszych ubrań panny młodej wiszą: nóż, drewniana łyżka i strączek ostrej papryki.

nóż
………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
drewniana łyżka
………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
strączek ostrej papryki
………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………