Drugie życie
Uczennice i uczniowie szóstej klasy Szkoły Podstawowej w Rąbieniu
potrafią zrobić:
- doniczkę z pustej butelki;
- lampiony ze słoików;
- tablicę z korków od wina;
- torebkę zamykaną na ekspres z butelek PET;
- żabkę do zabawy z foliówki, zakrętek i surowego makaronu;
wiedzą:
- czym różni się rtęciówka od świetlówki, lampa LED od halogenowej;
- z czego powstaje prąd;
- czym są zasoby odnawialne i nieodnawialne;
- kiedy skończą nam się te drugie;
- jak segregować śmieci w swojej miejscowości;
- gdzie oddać zużyte żarówki, baterie, przeterminowane leki, nakrętki, sprzęt elektroniczny;
- jak przygotować listę zakupów, żeby nie kupować niepotrzebnych rzeczy;
- jak wykorzystać ponownie niektóre produkty;
- że gotując pod przykrywką, można zaoszczędzić 30% energii.
W swoich domach wyłączają z gniazdek urządzenia w stanie czuwania, gaszą niepotrzebne żarówki, z których większość jest już energooszczędna. To efekt zajęć z panią Magdaleną Kwiatkowską, która urozmaica lekcje przyrody i ekologii elementami edukacji globalnej, filmami, prezentacjami i robótkami manualnymi, które znajduje m.in. w scenariuszach znalezionych na e-globalna.edu.pl
Uczennice i uczniowie piątej klasy Zespołu Szkół Publicznych w Chylicach wiedzą:
- które składniki potraw znajdowanych codziennie na talerzach pochodzą z Polski, które z zagranicy;
- skąd przyjeżdżają banany, cynamon, ryż, rodzynki i ile kilometrów muszą pokonać, zanim trafią na polski stół;
- jakie są koszty transportowania awokado, które pokonuje ponad dziesięć tysięcy kilometrów, zanim trafi do naszego kraju;
- z jaką wartością odżywczą do nas dociera;
- jaki ma to wpływ na środowisko i bezpieczeństwo na drogach;
- jak sprawdzać pochodzenie produktów;
- dlaczego mieszkańcy Ameryki Południowej zjadają aż 4 razy więcej jedzenia niż ludność Afryki.
Wszystkiego tego dowiedzieli się podczas rozwiązywania zadań i zabawy na lekcji pani Emilii Kulczyk, która na swoich zajęciach wykorzystała scenariusz z portalu e-globalna.edu.pl
"Powiedz, ile jesz, a powiem Ci, skąd jesteś".
Ich rówieśnicy ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Gnieźnie wiedzą, że:
- 80% wszystkich zabawek produkuje się w Chinach;
- tyle samo procent wszystkich zatrudnionych w fabrykach zabawek to młode kobiety w wieku 15-30 lat;
- co sekundę na świecie kupowane są trzy lalki Barbie;
- dyrektor generalny firmy, która je produkuje zarabia więcej niż wszyscy jej pracownicy zatrudnieni w Chinach;
- lalkę można zrobić samodzielnie i prawie za darmo z kijka, materiału i sznurka.
Lekcję wychowawczą pani Katarzyny Winiarskiej poświęconą warunkom produkcji zabawek uzupełniło wyjście do Muzeum Początków Państwa Polskiego na "Wystawę zabawek", gdzie oprócz poznania historii zabawek i obejrzenia pierwszych drewnianych prototypów, uczennice i uczniowie mieli szansę sami wykonać lalkę - motankę. I choć później pod choinką znaleźli prezenty ze znaczkiem świadczącym o produkcji chińskiej, to część motanek, która nie rozwinęła się w drodze z muzeum do domu, zagościła na półkach w dziecięcych pokojach i w rękach młodszego rodzeństwa.
Opracowanie tekstu: Agata Listoś-Kostrzewa
Tekst powstał w oparciu o relacje nauczycielek z zajęć prowadzonych w Szkole Podstawowej w Rąbieniu, Zespole Szkół Publicznych w Chylicach, Szkole Podstawowej nr 5 w Gnieźnie. Nauczycielkom dziękujemy za pasję i zaangażowanie!