Drugie życie


Uczennice i uczniowie szóstej klasy Szkoły Podstawowej w Rąbieniu potrafią zrobić:
  • doniczkę z pustej butelki;
  • lampiony ze słoików;
  • tablicę z korków od wina;
  • torebkę zamykaną na ekspres z butelek PET;
  • żabkę do zabawy z foliówki, zakrętek i surowego makaronu;
wiedzą:
  • czym różni się rtęciówka od świetlówki, lampa LED od halogenowej;
  • z czego powstaje prąd;
  • czym są zasoby odnawialne i nieodnawialne;
  • kiedy skończą nam się te drugie;
  • jak segregować śmieci w swojej miejscowości;
  • gdzie oddać zużyte żarówki, baterie, przeterminowane leki, nakrętki, sprzęt elektroniczny;
  • jak przygotować listę zakupów, żeby nie kupować niepotrzebnych rzeczy;
  • jak wykorzystać ponownie niektóre produkty;
  • że gotując pod przykrywką, można zaoszczędzić 30% energii.
W swoich domach wyłączają z gniazdek urządzenia w stanie czuwania, gaszą niepotrzebne żarówki, z których większość jest już energooszczędna. To efekt zajęć z panią Magdaleną Kwiatkowską, która urozmaica lekcje przyrody i ekologii elementami edukacji globalnej, filmami, prezentacjami i robótkami manualnymi, które znajduje m.in. w scenariuszach znalezionych na e-globalna.edu.pl

Uczennice i uczniowie piątej klasy Zespołu Szkół Publicznych w Chylicach wiedzą:
  • które składniki potraw znajdowanych codziennie na talerzach pochodzą z Polski, które z zagranicy;
  • skąd przyjeżdżają banany, cynamon, ryż, rodzynki i ile kilometrów muszą pokonać, zanim trafią na polski stół;
  • jakie są koszty transportowania awokado, które pokonuje ponad dziesięć tysięcy kilometrów, zanim trafi do naszego kraju;
  • z jaką wartością odżywczą do nas dociera;
  • jaki ma to wpływ na środowisko i bezpieczeństwo na drogach;
  • jak sprawdzać pochodzenie produktów;
  • dlaczego mieszkańcy Ameryki Południowej zjadają aż 4 razy więcej jedzenia niż ludność Afryki.
Wszystkiego tego dowiedzieli się podczas rozwiązywania zadań i zabawy na lekcji pani Emilii Kulczyk, która na swoich zajęciach wykorzystała scenariusz z portalu e-globalna.edu.pl "Powiedz, ile jesz, a powiem Ci, skąd jesteś".

Ich rówieśnicy ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Gnieźnie wiedzą, że:
  • 80% wszystkich zabawek produkuje się w Chinach;
  • tyle samo procent wszystkich zatrudnionych w fabrykach zabawek to młode kobiety w wieku 15-30 lat;
  • co sekundę na świecie kupowane są trzy lalki Barbie;
  • dyrektor generalny firmy, która je produkuje zarabia więcej niż wszyscy jej pracownicy zatrudnieni w Chinach;
  • lalkę można zrobić samodzielnie i prawie za darmo z kijka, materiału i sznurka.
Lekcję wychowawczą pani Katarzyny Winiarskiej poświęconą warunkom produkcji zabawek uzupełniło wyjście do Muzeum Początków Państwa Polskiego na "Wystawę zabawek", gdzie oprócz poznania historii zabawek i obejrzenia pierwszych drewnianych prototypów, uczennice i uczniowie mieli szansę sami wykonać lalkę - motankę. I choć później pod choinką znaleźli prezenty ze znaczkiem świadczącym o produkcji chińskiej, to część motanek, która nie rozwinęła się w drodze z muzeum do domu, zagościła na półkach w dziecięcych pokojach i w rękach młodszego rodzeństwa.

Opracowanie tekstu: Agata Listoś-Kostrzewa
Tekst powstał w oparciu o relacje nauczycielek z zajęć prowadzonych w Szkole Podstawowej w Rąbieniu, Zespole Szkół Publicznych w Chylicach, Szkole Podstawowej nr 5 w Gnieźnie. Nauczycielkom dziękujemy za pasję i zaangażowanie!