SCENARIUSZE

Przystanek: Hinalug

Opis: Scenariusz lekcji. Tematem lekcji jest zjawisko globalizacji na przykładzie azerbejdżańskiej miejscowości

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Beata Szcześniak-Piwowarska



Przystanek: Hinalug

Przebieg zajęć

1. Pokaż uczniom i uczennicom zdjęcie miejscowości Hinalug (Materiał nr M3.I.1) i krótko opisz jej położenie. (2 minuty)

2. Rozdaj uczniom teksty fragmentów reportażu Wojciecha Góreckiego pt. Hinalug z książki pt. "Planeta Kaukaz" (Materiał nr M3.I.2) i poproś o przeczytanie tekstu. (5 minut)

3. Zapytaj uczniów:
  • Jakie zmiany zaszły w miejscowości Hinalug w II połowie XX wieku?
  • Jakich dziedzin życia dotyczą zmiany? (Przykładowe odpowiedzi: kultura, gospodarka, komunikacja, moda)
  • Jak nazywa się ten proces ujednolicania krajów i regionów na skutek coraz większej liczby współzależności i coraz intensywniejszego przenikania się kultur, gospodarek i społeczeństw (odpowiedź: globalizacja). (5 minut)

4. Poproś uczniów, aby w parach ocenili skutki globalizacji przedstawione w tekście. Rozdaj każdej parze po cztery samoprzylepne karteczki (w dwóch różnych kolorach). Poproś, aby uczniowie zapisali na karteczkach po dwa przykłady ich zdaniem pozytywnych (karteczki w jednym kolorze) i negatywnych skutków (karteczki w drugim kolorze) globalizacji. Tablicę podziel na pół pionową linią – po jednej stronie uczniowie będą przylepiać karteczki z nazwami skutków pozytywnych, a na drugiej stronie negatywnych. (6 minut)

5. Odczytaj i uporządkuj pomysły, wyjaśnij ewentualne niejasności. W podsumowaniu – pokaż, które przejawy globalizacji budzą pozytywne, a które negatywne emocje. Zwróć uwagę, że te same zmiany mogą mieć wymiar pozytywny i negatywny: np. rozprzestrzenianie się wzorców kulturowych (formy rozrywki, ubiór itp.). Zapytaj uczniów jak można przeciwdziałać negatywnym zjawiskom towarzyszącym globalizacji? (7 minut)

Praca domowa: W tekście opisano zmiany jakie zaszły w wiosce w II połowie XX wieku, zastanów się i napisz – jak zmienił się Hinalug do 2012 roku?

Załączniki:
1. Materiały dla nauczyciela:
M3.I.1 – zdjęcie Hinalug i krótka informacja o wiosce.
M3.I.2 – fragment reportażu pt. “Hinalug” autorstwa Wojciecha Góreckiego.