SCENARIUSZE

Skutki rozwoju turystyki dla środowiska i społeczności lokalnych w Azerbejdżanie

Opis: Scenariusz zajęć. Moduł wprowadza uczniów w tematykę odpowiedzialnej turystyki poprzez przykład Azerbejdżanu

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Beata Szcześniak-Piwowarska



Skutki rozwoju turystyki dla środowiska i społeczności lokalnych w Azerbejdżanie


Przebieg zajęć:
1. Zapisz na tablicy hasło Azerbejdżan i poproś uczniów i uczennice o zastanowienie się, z czym kojarzy im się ta nazwa. Następnie na tablicy uczniowie i uczennice kolejno zapisują na tablicy pojęcia, procesy, sytuacje, które kojarzą im się z Azerbejdżanem. Powstaje mapa myśli:

Wśród wypisanych skojarzeń wybierz i podkreśl pojęcia związane ze środowiskiem i z turystyką. Jeśli takich terminów nie będzie dodaj takie terminu: np. cel turystyczny, unikalne zasoby przyrodnicze. Powiedz, że dziś uczniowie poznają Azerbejdżan jako kraj pełen atrakcji turystycznych, dotychczas rzadko odwiedzany przez turystów. Wspólnie zastanowimy się, jaki może być wpływ intensywnego rozwoju turystyki masowej w tym kraju na środowisko. (5 minut)

2. Poproś uczniów o odszukanie Azerbejdżanu na mapie fizycznej świata. Zapytaj, jaki klimat panuje w tym kraju? Jakie krajobrazy możemy tam zobaczyć? (3 minuty)

3. Opowiedz uczniom i uczennicom o Azerbejdżanie i o rozwoju turystyki w tym kraju w ostatnich latach – wykorzystaj prezentację M4.I.1 i podstawowe informacje o Azerbejdżanie zamieszczone w materiale M4.I.2. (7 minut)

4. Uczniowie i uczennice określą, jakie mogą być skutki dynamicznego rozwoju turystyki w Azerbejdżanie dla środowiska przyrodniczego i dla mieszkańców regionów coraz bardziej turystycznych (obszary wiejskie). Podziel uczniów na grupy 4-5 osobowe:
• 1-2 grupy - zastanawiają się jakie mogą być korzyści ze zwiększenia ruchu turystycznego dla środowiska przyrodniczego i lokalnych społeczności. Listę korzyści uczniowie i uczennice zapisują na arkuszu białego papieru.
• 1-2 grupy - zastanawia się jakie mogą być zagrożenia dla środowiska przyrodniczego i lokalnych społeczności wynikające z nadmiernej koncentracji infrastruktury turystycznej oraz ruchu turystycznego. Listę zagrożeń uczniowie i uczennice zapisują na arkuszu białego papieru. (do 10 minut)

5. Poproś przedstawicieli każdego zespołu, aby przedstawili wyniki pracy grupy. Porównaj listy przygotowane przez grupy opracowujące ten sam temat.
Podsumuj stwierdzeniem, że w regionach takich jak Azerbejdżan, gdzie nie zawitała jeszcze na dużą skalę turystyka masowa, szczególnie należy promować turystykę zrównoważoną, agroturystykę oraz turystykę kwalifikowaną i specjalistyczną, powiązaną z poznawaniem i obserwacją przyrody.

Na koniec rozdaj uczniom materiał M4.I.3 z opisem przykładowych korzyści i zagrożeń ze zwiększenia ruchu turystycznego dla środowiska przyrodniczego i lokalnych społeczności (do 10 minut)
Załączniki:
Materiał dla uczniów M4.I.3
Materiały dla nauczyciela:
  • M4.I.1 – Prezentacja o Azerbejdżanie
  • M4.I.2 – Podstawowe informacje o Azerbejdżanie

Załączniki stanowią osobne moduły.