MATERIAŁY DODATKOWE

Ghana. Gry i zabawy.

Opis: Gry i zabawy z Ghany wraz z instrukcją filmową. Materiał do wykorzystania w czasie zajęć o Ghanie.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Marlena Nowaczyk



Fa ma Anka a tua me ka, czyli „Zapłać pomarańczami”

Potrzebne będą: 24 pomarańcze lub inne kuliste owoce (ewentualnie piłki tenisowe), kreda lub kolorowy sznurek.
Cel: zburzenie piramid z owoców.

W zabawie biorą udział 2 drużyny – po 3 zawodników w każdej. Na podłodze rysujemy 2 równoległe linie – w odległości 10-15 metrów od siebie. Jeśli gramy w pomieszczeniu, linie możemy wyznaczyć za pomocą odblaskowego sznurka. Gracze stają na przeciwko siebie - za jedną linią jedna drużyna, druga drużyna analogiczne za drugą linią. Każdy z zawodników buduje przed sobą piramidkę z 4 pomarańczy (3 jako podstawa i 1 na czubku). Gra polega na zbijaniu swoim owocem piramidki z owoców gracza z przeciwnej drużyny. Członkowie drużyn na zmianę celują do swoich piramid – podobnie jak w grze w kręgle. Jeśli komuś uda się ją zburzyć, zgarnia zbite 4 pomarańcze na konto swojej drużyny. Natomiast jeśli piramida ani drgnie, rzuconą pomarańczę przejmuje drużyna przeciwna i buduje z zagarniętych po niecelnych rzutach pomarańczy następne piramidy. Gra kończy się, kiedy jedna z drużyn straci wszystkie pomarańcze. Zamiast pomarańczy w grze można użyć innych krągłych owoców, które dobrze się turlają lub w ostateczności piłek tenisowych – choć gra z pomocą pomarańczy wydaje się być o wiele „smaczniejsza”. Wygrana drużyna może w nagrodę skonsumować pomarańcze.


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sMBUhkjjGjA

Da Ga, czyli „Wąż i małpki”

Potrzebne będą: kamyczki, taśma papierowa lub kolorowy sznurek.
Cel: uniknięcie pożarcia przez węża.

Ustalamy pole gry (tropikalny las) i zaznaczamy w jego ramach mniejsze pole (ok. 8-10 m2) – z kamyków lub sznurka układamy kwadrat lub okrąg – będzie to jama węża. Drogą wyliczanki typujemy, kto w grze będzie wężem, reszta uczestników to małpki-wyjce. Wąż wchodzi do swej jamy, a małpki bawią się wokół niego, podskakują, biegają, wydają małpie okrzyki. Wąż nie może wyślizgnąć się z jamy. Dopiero na ustaloną komendę wychodzi na polowanie – próbuje złapać małpkę, a kiedy mu się to uda, hipnotyzuje ją wzrokiem i zaciąga do swej jamy, gdzie ją „połyka” – małpka i wąż łapią się za ręce i na następne polowanie wychodzą razem. Z każdą kolejną upolowaną i połkniętą małpką wąż rośnie w siłę i wydłuża się – wszystkie małpki stają się jego częścią trzymając się za ręce. Jeśli w trakcie polowania ktoś puści się i przerwie łańcuch z rąk, cały wąż wraca do jamy i zaczyna polowanie jeszcze raz. Wygrywa małpka, która jako ostatnia pozostanie w lesie.


http://www.youtube.com/watch?v=r2Ev-crHAFQ&feature=player_embedded