SCENARIUSZE

Nie oddamy naszej ziemi! — przykład sprzeciwu wobec zawłaszczania ziemi na Madagaskarze

Opis: Scenariusz dla gimnazjum na temat zawłaszczania ziemi na przykładzie Madagaskaru.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Dorota Moran, Damien Moran



Poniższy scenariusz jest oparty na konkretnym przykładzie zawłaszczania ziemi na Madagaskarze. Scenariusz przeznaczony jest dla klas, które mają już podstawową wiedzę na temat tego zjawiska zdobytą podczas zajęć „Ziemia – zbyt cenna, by ją rabować” lub „Świat na sprzedaż”.

Cele:
- Uczniowie i uczennice potrafią na przykładzie sytuacji z Madagaskaru wyjaśnić skutki nieetycznego działania firmy dla ludzi na świecie.
- Uczniowie i uczennice wiedzą, w jaki sposób można podjąć działanie na rzecz solidarności z ofiarami zawłaszczania ziemi.
- Uczniowie i uczennice potrafią współdziałać w grupie, wykonując wspólnie zadania.

Metody i formy pracy: praca w grupie, gra planszowa, rysowanie, dyskusja

Środki dydaktyczne: duże kartki papieru, kolorowe flamastry, plansza do gry „Madagaskar” (po jednej dla każdej grupy), pionki i kostki do gry, skserowane kopie instrukcji do gry (po jednej dla każdej grupy), skserowane kopie przykładowej petycji do ambasady Korei Południowej w Polsce (po jednej dla każdego ucznia/uczennicy)

Przebieg lekcji:
1. Na początku lekcji wyjaśnij klasie, że na zajęciach zajmiecie się jednym konkretnym przypadkiem zawłaszczania ziemi – dotyczącym Korei Południowej i Madagaskaru. Zanim zagłębicie się w tę historię, podziel uczniów i uczennice na małe grupy i rozdaj każdej z nich dużą kartkę papieru i kolorowe flamastry. Poproś, by w ciągu 2 minut uczniowie narysowali kształt mapy świata, zaznaczając kolorami Polskę, Koreę Południową i Madagaskar. Po zakończeniu zadania pokaż uczniom dużą mapę świata i daj kilka minut na ewentualne poprawienie map. 10 min

2. Kiedy uczniowie skończą, zapytaj ich o to:
a) Jak daleko od siebie leżą Korea Południowa i Madagaskar?
10 380 km
b) Ile czasu zajęłaby podróż samolotem z jednego państwa do drugiego?
Ponad 13 godz.
c) Ile ludzi mieszka w Korei Południowej, a ile na Madagaskarze? (Jak te liczby mają się do populacji Polski?). Korea – 49 mln, Madagaskar – 20 mln
d) Jak duże są te państwa – większe czy mniejsze od Polski?
Korea – 100 tys. km2 (1/3 powierzchni Polski), Madagaskar – 580 tys. km2 (ok. 2 razy większy niż Polska)
e) Ile wynosi średnia pensja w poszczególnych krajach?
Korea – 6500 zł, Madagaskar – 170 zł
Zapisuj dane na tablicy lub dużej kartce papieru. Poproś uczniów o kilka komentarzy (przykładowe: Mimo iż Madagaskar jest prawie 6 razy większy niż Korea Południowa, to żyje w nim dużo mniej ludzi; Madagaskar jest dużo biedniejszy niż Korea – średnia pensja jest bardzo niska). 5 min

3. Podziel uczniów na grupy i rozdaj im zestawy do gry planszowej „Madagaskar” oraz instrukcję do gry. Wyjaśnij ewentualne wątpliwości i ogłoś początek gry. Planszę znajdziesz na końcu publikacji – na wewnętrznej stronie okładki. 20 min

4. Po skończonej grze zapytaj 2–3 chętne osoby o najważniejsze rzeczy, których dowiedziały się w jej trakcie. 5 min

5. Zapytaj uczniów, dlaczego umowa pomiędzy rządem Madagaskaru a Daewoo nie doszła do skutku (wiadomość została upubliczniona, ludzie urządzili protesty i w efekcie obalili skorumpowany rząd). Zapytaj uczniów, czy przy- chodzi im do głowy coś, co oni mogliby zrobić w tej sprawie. Wysłuchaj ich pomysłów, zastanówcie się nad ewentualnymi za i przeciw. Jeśli nie będzie pomysłów na konkretne działania, zapytaj uczniów, czy wiedzą, co to jest petycja (pismo, zwykle zbiorowe, wyrażające prośbę lub żądanie skierowane do osób, które mogą to żądanie spełnić). Rozdaj uczniom przykład petycji do Ambasady Korei Południowej w Polsce i poproś, by na następne zajęcia chętni przynieśli własnoręcznie napisane listy, które wspólnie wyślecie do Ambasady. 5 min