SCENARIUSZE

Dwa łyki egzotyki w drodze do odpowiedzialnej turystyki

Opis: Scenariusz zajęć mających na celu promowanie dialogu międzykulturowego” i „odpowiedzialnej turystyki”, kształtowanie postaw tolerancji i empatii.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Wanda Szymanowska Szkoła Podstawowa im. Arkadego Fiedlera, Golina Wielka Modyfikacja: Beata Szcześniak-Piwowarska



Cele ogólnie:
• kształtowanie postaw tolerancji i empatii,
• promowanie dialogu międzykulturowego” i „odpowiedzialnej turystyki”,
• rozwijanie zainteresowań turystycznych i ciekawości świata,
• skłonienie do samodzielnych poszukiwań i działań twórczych,
• motywowanie do nauki języków obcych;
Cele szczegółowe:
• Uczeń zna i potrafi ocenić zachowanie koszmarnego turysty” i „odpowiedzialnego turysty”
• Uczeń zna pojęcia: egzotyka, egzotyczny,
Uczeń zna elementy kultury, realiów życia, religii, obyczajów innych narodów- na przykładzie Egiptu,
• Uczeń potrafi kulturalne zabierać głos w dyskusji,
• Uczeń potrafi słuchać ze zrozumieniem głośno czytanego tekstu;


Materiały dydaktyczne:
- W. Kopaliński: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1990,
- A. Sattin, S. Franquet: Egipt, wyd. Pascal 2009,
- komputer z dostępem do Internetu,
- www.wikipedia.org.pl
- www.międzykulturowa.org.pl
- www.arabia.pl
- mapa świata,
- tablica korkowa,
- pamiątki z podróży: widokówki, fotografie, foldery turystyczne pisane ,,nieznanymi” literami, przedmioty zakupione w czasie podróży,
- ilustracje z czasopism,
- papier rysunkowy i kolorowe pisaki,
- 3 duże chusty w różnych kolorach, ewentualnie parero plażowe,
- owoce egzotyczne: mango, awokado, liczi, melon, granat, etc.
- donice z ziemią kwiatową;
Metody pracy
Działania praktyczne, prezentacja, praca z tekstem, dyskusja, elementy edutainmentu.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Nauczyciel czyta głośno tekst. Uczniowie słuchają uważnie i robią notatki związane z poleceniem nauczyciela. 5 minut
Polecenie brzmi: Które zachowania bohaterów opowiadania nie podobają Ci się i dlaczego?

KOSZMARNI TURYŚCI

Nowakowie od dawna marzyli o dalekiej, egzotycznej podróży. Wreszcie postanowili zrealizować swoje marzenie i wykupili w biurze podróży bardzo drogą wycieczkę do Egiptu. Wielu ich znajomych odwiedziło już ten kraj, więc oni nie chcieli być gorsi. Teraz też będą mogli pochwalić się pięknymi zdjęciami, zrobionymi w otoczeniu malowniczej przyrody.
Już na lotnisku, w znanym egipskim kurorcie Nowak marudził, że tak długo musi czekać przy taśmie bagażowej na swoją walizkę. Potem nie podobało mu się, że za długo czekają w autokarze, który ma ich odwieźć do hotelu. Odtrącił wyciągniętą rękę młodego Egipcjanina pomagającego turystom w ulokowaniu walizek w bagażniku. Burczał pod nosem, że ten żebrak jest bezczelny, bo wyciąga rękę po pieniądze.
Gdy wreszcie dotarli do hotelu, pokój nie bardzo mu się podobał, ale zamilkł, ponieważ pani Nowakowa chciała jak najszybciej położyć się na plaży.
Nowakowie rozpakowali najpotrzebniejsze rzeczy i wyszli na plażę, zostawiając klimatyzację włączoną na najwyższy poziom.
Wrócili do pokoju pod wieczór. Ponieważ byli bardzo rozgrzani słońcem, uznali, że w pokoju jest za zimno i wyłączyli klimatyzator. Teraz pora na prysznic.
Pani Nowakowa pierwsza poszła do łazienki. Odkręciła kran, ale nim weszła pod prysznic, kilka razy wybiegała, bo czegoś zapomniała. Woda w tym czasie lała się bez przerwy. Pan Nowak, w oczekiwaniu na kąpiel podziwiał swoją zdobycz – kawałek rafy koralowej wyłowiony z morza podczas nurkowania. Zamierzał zabrać zdobycz do Polski, by pochwalić się przed kolegami.
Wieczorem Nowakowie wybrali się na spacer po mieście. Było bardzo gorąco. W czasie spaceru pan Nowak wypił kilka butelek wody. Kupował małe opakowania, bo nie chciało mu się dźwigać ciężkiej, litrowej butelki.
W centrum miasta postanowił wejść do świątyni, w której modlili się Egipcjanie. Już przy wejściu wdał się w awanturę. Za żadne skarby nie chciał zdjąć sandałów, ani zostawić swej żony, bo jej nie pozwolono wejść do wnętrza.
Był tak wściekły, że w czasie dalszego spaceru obrzucał pogardliwym wzrokiem wszystkich miejscowych ludzi i bezczelnie komentował tradycyjny strój egipskich kobiet. Twierdził, że idiotycznie wyglądają w długich, ciemnych sukniach i szalach szczelnie otulających głowę. Uznał, że to głupota, tak męczyć się w czasie upału.
Nim wrócili do hotelu zdążył się pokłócić ze sprzedawcą pamiątek o to, że ceny ma za wysokie, z taksówkarzem, że za dużo pieniędzy chce za kurs do hotelu. Swoją wściekłość wyładował jeszcze na barmanie w hotelowym hallu, bo stolik polany był wodą.
W końcu zapłacił za swoje wakacje, to może wymagać.
Na szczęście nikt oprócz żony nie zrozumiał pana Nowaka, bo nie umiał ani słowa powiedzieć po angielsku.

2. Dyskusja na temat zachowania bohaterów opowiadania podczas pobytu w egzotycznym kraju. Wymienienie i zapisanie negatywów na tablicy. 5 minut
Przewidywanie odpowiedzi uczniów:
wieczne niezadowolenie, zrzędzenie, pogarda dla miejscowej ludności, marnowanie wody, nieznajomość obyczajów i tradycji, ,,nieekologiczne” zachowania, marnowanie energii elektrycznej, nieznajomość lub nieprzestrzeganie przepisów dotyczących wywozu przedmiotów, egoizm, bezczelność.
3. Nauczyciel inicjuje rozmowę?
Jak należy przygotować się do egzotycznych podróży? 10 minut

Przewidywanie odpowiedzi uczniów:
należy poczytać przewodniki turystyczne, zajrzeć do Internetu, zgromadzić informacje o obyczajach, o głównych źródłach dochodu ludności odwiedzanego kraju, przeczytać przepisy celne, aby nie wywozić przedmiotów niedozwolonych lub w nadmiernych ilościach.

Sformułowanie głównego wniosku: Nie chcemy być takimi turystami jak państwo Nowakowie. Chcemy być świadomymi i odpowiedzialnymi turystami, dlatego zgromadzimy jak najwięcej wiadomości o kraju, w którym Nowakowie spędzili wakacje.


4. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i wyznacza zadania do wykonania – na podstawie wymienionych wyżej pomocy dydaktycznych i Internetu. 25 minut

I grupa – poszukuje w przewodnikach i w Internecie wiadomości geograficznych o Egipcie ( położenie na mapie świata, główna rzeka, ważniejsze miasta, sąsiedzi kraju, stolica, waluta, atrakcje turystyczne godne zwiedzenia).
II grupa – wyjaśnia za pomocą odpowiedniego słownika znaczenie słowa EGZOTYCZNY oraz zbiera informacje o tym, jakich przedmiotów nie można wywozić z Egiptu.
III grupa – wyszukuje informacji na temat dominującej religii w Egipcie i związanych w religią obyczajów (strój, meczet, ramadan).
IV grupa – sprawdza czy w Egipcie uprawia się przyniesione do klasy owoce: mango, awokado, liczi, melon, granat. Zbiera informacje, jakie rosliny uprawia się w Egipcie.

V grupa – (dziewczęta) przygotowuje degustację owoców; wcielają się w role egzotycznych kobiet i pracują w charakterystycznych nakryciach głowy zrobionych z chust.

VI grupa – próbuje się dowiedzieć dlaczego bohaterowi opowiadania kazano zdjąć obuwie przed wejściem do świątyni i dlaczego nie wpuszczono tam jego żony.

5. Sprawozdanie z wykonanych zadań; efekty pracy grup zostają przypięte
do korkowej tablicy. 20 minut
6. Degustacja owoców; zasadzenie pestek owoców w przygotowanych donicach
z ziemią. 10 minut
7. Podsumowanie zajęć: powtórne odczytanie zgromadzonych informacji. 5 minut
W podsumowaniu warto pokazać uczniom plansze prezentujące najważniejsze informacje nt. Egiptu ( załącznik do scenariusza).

8. Sprecyzowanie cech odpowiedzialnego turysty. 10 minut
Cechy zostają zapisane na kolorowym arkuszu papieru i wyeksponowanie na tablicy korkowej razem z innymi wypracowanymi podczas zajęć materiałami.

Odpowiedzialny turysta:
- przygotowuje się do podróży,
- ma podstawową wiedzę na temat odwiedzanego kraju,
- wie jakie przedmioty i towary może wwozić do wybranego kraju i z niego wywozić,
- rozsądnie używa energii elektrycznej i wody, szanując środowisko naturalne odwiedzanego miejsca,
- zachowuje się kulturalnie wobec miejscowej ludności,
- ma świadomość, że turystyka jest głównym źródłem dochodu ludności zamieszkałej w rejonach turystycznych,
- okazuje szacunek gospodarzom oraz ich obyczajom, tradycji, kulturze i dostosowuje się do nich;

Nauczyciel zwraca uwagę, że nie każdy człowiek wybierający ofertę biura podróży jest nieodpowiedzialnym turystą, jednak korzystanie z biur podróży jest najczęściej mniej korzystne dla lokalnej społeczności niż wyjazdy samodzielne, podczas których mamy zwykle większy kontakt z miejscową ludnością, poznajemy lokalną kulturę i tradycje i wspieramy lokalnych przedsiębiorców.

9. Zakończenie: nauczyciel mianuje wszystkich uczniów uczestniczących w zajęciach świadomymi turystami i nagradza najaktywniejszych uczestników.


Uwagi autorki:
1. Na realizację tego tematu najlepiej wybrać okres powakacyjny, gdy uczniowie mają jeszcze ,,pod ręką” pamiątki wakacyjne i gdy w czasopismach najłatwiej znaleźć potrzebne ilustracje.
2. Nasiona takich owoców jak mango, czy awokado należy przed zasadzeniem rozbić i namoczyć; najszybciej wykiełkują nasiona granatu i melona, co sprawi niesłychana radość tym, którzy je zasadzili.
3. Konieczne jest, by wypracowane w czasie zajęć materiały natychmiast wyeksponować, aby uczniowie odczuli skuteczność swoich działań oraz satysfakcję ze współautorstwa.
4. Wszystkie działania przeprowadzane za pomocą metod aktywnych warto fotografować i dokumentować w kronice klubowej, by pod koniec roku szkolnego móc zorganizować spotkanie podsumowujące, z udziałem rodziców.
5. Szczególnie aktywnych klubowiczów warto jest nagradzać (na tych zajęciach nie wystawia się ocen) za pomocą drobnych upominków lub gadżetów adekwatnych tematycznie, np.: pięknie zapakowany owoc mango, widokówka lub zakładka do książki z podobizną np. faraona.