Odniesienie do podstawy programowej: GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny – zakres podstawowy
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata. Uczeń:
2.5. opisuje zmiany w funkcji obszarów wiejskich na wybranych przykładach (np. w Unii Europejskiej, w regionach turystycznych w państwach rozwijających się); potrafi wyjaśnić szanse i zagrożenia dla środowiska przyrodniczego i mieszkańców poszczególnych regionów, wynikające z procesów przemian zachodzących na terenach wiejskich);
2.11.charakteryzuje wybrane obszary intensywnie zagospodarowane turystycznie na świecie; wyjaśnia dlaczego zmieniają się kierunki wyjazdów turystycznych Polaków; identyfikuje skutki rozwoju turystyki dla środowiska przyrodniczego;
BIOLOGIA
IV etap edukacyjny – zakres rozszerzony
Cele kształcenia – wymagania ogólne
VI. Postawa wobec przyrody i środowiska
Uczeń rozumie znaczenie ochrony przyrody i środowiska oraz zna i rozumie zasady zrównoważonego rozwoju; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych, środowiska; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody i środowiska, zna prawa zwierząt oraz analizuje swój stosunek do organizmów żywych i środowiska.
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny – zakres podstawowy
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata. Uczeń:
2.5. opisuje zmiany w funkcji obszarów wiejskich na wybranych przykładach (np. w Unii Europejskiej, w regionach turystycznych w państwach rozwijających się); potrafi wyjaśnić szanse i... więcej
Cel główny
Uczeń analizuje skutki rozwoju turystyki, poznaje zasady „odpowiedzialnej turystyki”
Cele szczegółowe
Uczeń zna pojęcie „odpowiedzialna turystyka”,
Uczeń ocenia wpływ turystyki na środowisko,
Uczeń potrafi :
• wybierać materiał do pracy,
• formułować wnioski i prezentować własne zdanie,
• współpracować w grupie.
Metody pracy: pogadanka i metaplan
Formy pracy: praca w grupach i z cała klasą
Grupy docelowe: zespół klasowy
Miejsce realizacji: sala lekcyjna
Materiały: 4 plansze metaplanu, przygotowane sentencje do wyboru w liczbie odpowiadającej ilości grup
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie listy obecności) - 4 min
2. Krótkie wprowadzenie do tematu - 6 min
3. Rozdanie zadań i praca w grupach -10 min
4. Prezentacja efektu pracy w grupach i dyskusja - 20 min
5. Podsumowanie i ocena - 5 min
1. Czynności organizacyjne
2. Wprowadzenie:
W każdym z nas dojrzewa potrzeba zobaczenia czegoś wyjątkowego. Staramy się realizować swoje marzenia. Czy do końca zastanawiamy się, jakie skutki niesie to dla przyrody? Chyba nie. Turystyka obejmuje wyjazdy poza miejsce zamieszkania, głównie w celach wypoczynkowych. Musimy pamiętać, że generuje też miejsca pracy przy obsłudze ruchu turystycznego. Jej dynamika rozwoju w ma czasami ogromne znaczenie dla regionów czy krajów. Czy możemy z niej zrezygnować?
Na masową skalę zaczęła rozwijać się w drugiej połowie XX wieku. Szacuje się, że w roku 1950 w międzynarodowym ruchu turystycznym uczestniczyło około 30 mln osób, w 2009 było już prawie 900 mln. Dlaczego tak chętnie podróżujemy?
Wiele się zmieniło. Ludzie jako społeczeństwo stali się bogatsi, mają więcej wolnego czasu (weekendy, płatne urlopy), rozwinął się transport (koleje, samochody, samoloty), nastąpił wzrost poziomu wykształcenia i ograniczenie formalności związanych z podróżami do innych krajów (np.: UE).
Czy ja jako turysta jestem odpowiedzialny?
3. Rozdanie zadań
Podzielmy się teraz na grupy. Wybierzmy dowolne kryterium podziału. Może tym razem podzielimy się według pór roku. Będziemy mieć grupę Wiosnę ( urodzeni w III, IV, V), Lato (urodzeni VI, VII i VIII), Jesień (IX, X, i XI) i Zimę (XII, I i II). Każda grupa pracuje według tego samego planu. Każda stworzy własny schemat wykorzystując dostępne informacje i materiały. Tworzycie w ten sposób zasady odpowiedzialnej turystyki. Wnioski przygotowujemy samodzielnie. Można też zaproponować własne odpowiedzi do pytań i można tych odpowiedzi uwzględnić więcej, jeśli uważacie to za słuszne. Po ich przygotowaniu zaprezentujecie je na forum klasy. Poddamy plany ocenie i przedyskutujemy powstałe niedomówienia, czy powstałe problemy.
Grupa otrzymuje jeden metaplan (załącznik nr 1) i komplet sentencji do wykorzystania (załącznik nr 2)
4. Prezentacja i dyskusja
Poszczególne grupy prezentują rezultaty pracy. Warto przez cały czas obserwować jak przebiega praca w grupach i na koniec ocenić zaangażowanie uczniów. Docenić też należy osoby, które podejmują dyskusję.
5. Podsumowanie i ocena
Nauczyciel podsumowuje najważniejsze wnioski z dyskusji.