Odniesienie do podstawy programowej: 1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiających realizację pozostałych wymagań w zakresie następujących tematów:
1.6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
1.7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama);
1.13) świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
1.14) życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość); zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiających realizację pozostałych wymagań w zakresie następujących tematów:
1.6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie,... więcej
Zagadnienia:
• Z równoważony rozwój
• Zasoby naturalne
• Żywność i rolnictwo
• Konsumpcja i produkcja
• Globalny rynek i handel
Czas trwania:
45 minut
Pytanie kluczowe:
Jakie konsekwencje ma połów ryb na obecną sytuację morskiego ekosystemu?
Cele zajęć:
• Dowiesz się, jak wygląda współczesne rybołówstwo.
• Poznasz wyzwania jakie współczesne rybołówstwo stawia przed morskimi ekosystemami świata.
• Wymienisz sposoby, w jakie każdy z nas może
przeciwdziałać przełowieniu.
Zagadnienia językowe:
• Liczebniki
Metody:
• Film
• Praca z tekstem
• Burza pomysłów
Środki dydaktyczne i materiały:
• Załączniki
• Kopia filmu
Formy pracy:
• Praca w parach
• Praca w grupach
Słownictwo:
• to threaten – zagrażać
• overfishing – przeławianie
• fish stocks – zasoby ryb
• exploited – eksploatowany
• fishing gear – narzędzia połowowe
• selective – selektywny
• harvest – plon
• predator – drapieżnik
• marine – morski
• seabird – ptak morski
• kingklip – gatunek południowoafrykańskiej ryby jadalnej
• recovery – odnowienie
• sustainable – zrównoważony
• collapse – zapaść
• swordfish – miecznik
• cod – dorsz
• eel – węgorz
• flounder – flądra
• pike – szczupak
• roach – płoć
• sole – sola
Przebieg zajęć:
1. Zadaj zagadki w języku angielskim – opis zwierząt morskich. Np. It is a creature living in oceans and warm seas. It is believed to be very intelligent. It doesn’t have any fins but it can move very fast in the water. (an octopus). Możesz jeszcze w ramach rozgrzewki opisać ptaka żerującego na morzach (a seagull), dużą rybę drapieżną (a tuna) lub żółwia morskiego (a sea turtle).
2. Zapytaj młodzież, jak często wraz z rodzinami jedzą ryby lub inne morskie stworzenia oraz czy wiedzą, w jaki sposób poławiane są ryby w dzisiejszych czasach i jakie są konsekwencje nadmiernego połowu.
Więcej inormacji na temat przeławiania i współczesnych metod połowu znajdziesz w artykule „10 tysięcy ton ryb na godzinę. Przełowienie światowych zasobów ryb.”: http://bit.ly/przelowienie.
3. Przećwicz liczebniki główne (10; 100; 1,000; 2,000; 3,000; 10,000; 20,000; 100,000; 200,000; 300,000; 1,000,000; 2,000,000), sposób czytania procentów i walut. Podaj różnicę między językiem polskim a angielskim odnośnie używania przecinka i kropki w liczebnikach.
4. Poproś młodzież, by pracowała w parach. Każdej z par daj do wypełnienia tabelę (załącznik nr 1) – należy powstawiać do niej liczby tak, by powstały prawdziwe dane. Następnie przedstaw właściwe umiejscowienie danych. Przeanalizuj z uczniami te dane, ćwicząc liczebniki. W tej części lekcji pada odpowiedź na pytanie kluczowe.
2050 is the year experts say world fisheries expect to collapse
$50B - 1/5 of fish are caught illegally raking in an est. $50B a year
80% - The world’s fish stocks are already fully exploited
90% of predatory fish: tuna, sharks, swordfish, cod & halibut are gone!
300,000 whales and dolphins are killed each year via by-catch 8M square miles - the great Pacific garbage patch is 2x larger than the United States!
5. Poinformuj, że obejrzycie film „The need for sustainable fisheries” na temat nadmiernego odławiania ryb i zwierząt morskich. Po obejrzeniu go dwukrotnie uczniowie i uczennice w grupach czteroosobowych mają na kartkach wynotować skutki nadmiernego połowu i sposoby przeciwdziałania. Rozdaj skrypt nagrania jako materiał pomocniczy (załącznik nr 2).
Link do filmu „The Need for Sustainable Fisheries”: http://bit.ly/susfisheries Odpowiednikiem kampanii Sassi w Polsce jest kampania WWF „Zrównoważone rybołówstwo”. Możesz polecić młodzieży ulotkę „Jaka ryba na obiad”: http://bit.ly/jakaryba
6. Daj uczniom i uczennicom 30 sekund na zapamiętanie danych z tabeli liczbowej (załącznik nr 1). Nastepnie rozdaj dwa zestawy kart: z liczbami z tabeli oraz z faktami, których dotyczą. Zadaniem klasy jest jak najszybsze dopasowanie ich do siebie.
KLUCZ: a5, b3, c4, d2, e6, f1
Praca domowa:
1. Przygotuj krótkie przemówienie na temat przeciwdziałania przeławianiu ryb w Polsce.
Podsumowanie
Załączniki:
Załącznik nr 1 – Exercise: Facts and figures about fishing industry
Załącznik nr 2 - Exercise: Transcript of the movie “The Need for Sustainable Fisheries”
Załącznik nr 3 - Exercise: Connect facts and figures about fisheries
Źródła:
Artykuł “10 tysięcy ton ryb na godzinę. Przełowienie światowych zasobów ryb.”: http://bit.ly/przelowienie
Film “The Need for Sustainable Fisheries”: http://bit.ly/susfisheries
Tabela w załączniku nr 1: http://en.reset.org/biodiversity
Poradnik WWF “Jaka ryba na obiad?”: http://bit.ly/jakaryba