Odniesienie do podstawy programowej: Przedmiot: biologia
III etap edukacyjny, gimnazjum
Cele kształcenia - wymagania ogólne:
III. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną, odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe, rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna podstawową terminologię biologiczną.
V. Znajomość uwarunkowań zdrowia człowieka.
Uczeń analizuje związek pomiędzy własnym postępowaniem a zachowaniem zdrowia (prawidłowa dieta, aktywność ruchowa, badania profilaktyczne) oraz rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej; rozumie znaczenie krwiodawstwa i transplantacji narządów.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe:
VI. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
3. Układ pokarmowy i odżywianie się. Uczeń:
2) przedstawia źródła i wyjaśnia znaczenie składników pokarmowych (białka, tłuszcze, węglowodany, sole mineralne, woda) dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu;
3) przedstawia rolę i skutki niedoboru niektórych witamin (A, C, B6, B12, kwasu foliowego, D), składników mineralnych (Mg, Fe, Ca) i aminokwasów egzogennych w organizmie;
6) wyjaśnia, dlaczego należy stosować dietę zróżnicowaną i dostosowaną do potrzeb organizmu (wiek, stan zdrowia, tryb życia i aktywność fizyczna, pora roku itp.), oraz podaje korzyści z prawidłowego odżywiania się; zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Przedmiot: biologia
III etap edukacyjny, gimnazjum
Cele kształcenia - wymagania ogólne:
III. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną, odczytuje, analizuje,... więcej
Zagadnienia:
• Władza polityczna, demokracja i prawa człowieka
• Żywność i rolnictwo
• Ubóstwo
• Zdrowie
Czas trwania:
• 20 minut
Cele ćwiczenia:
• Zdefiniujesz pojęcie zrównoważonej diety.
• Wyjaśnisz skutki niewłaściwej diety Indian.
• Opiszesz zmiany, jakie dokonały się dzięki pomocy Unii Europejskiej w wiosce Xecaquixan.
Środki dydaktyczne i materiały:
• Załączniki
• Mapa świata
Przebieg ćwiczenia:
1. Rozdaj klasie tekst o diecie Indian i Indianek z Xecaquixan (załącznik nr 1). Poproś o przeczytanie tekstu i wypisanie odpowiedzi na pytania. Zapytaj uczniów i uczennice, czy wiedzą, gdzie położona jest Gwatemala (możesz posłużyć się mapą świata). Wyjaśnij, że pomoc, jaką zaoferowała organizacja Oxfam i Unia Europejska, polegała na przeszkoleniu rolników i rolniczek, umożliwieniu im zdobycia rynków zbytu na swoje produkty oraz wybudowaniu silosów na ziarno i systemu nawadniania kropelkowego. Podkreśl, że teraz mieszkańcy i mieszkanki wioski radzą sobie sami i przekazują wiedzę o uprawie roślin ludziom z innych wiosek.
Wiele informacji i inspiracji dotyczących zrównoważonej diety i promowania zdrowych nawyków żywieniowych w szkole można znaleźć na stronie internetowej programu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Młodzi odwagi”: http://www.ceo.org.pl/pl/odwagi.
2. Dobierz uczniów i uczennice w pary. Każdej parze wręcz kartę pracy i poproś o jej wypełnienie (załącznik nr 2). Po upływie 5 minut odczytaj prawidłowe odpowiedzi i wyjaśnij wątpliwości zgłaszane przez uczniów i uczennice. Poproś młodzież, aby w parach wzajemnie oceniła swoją pracę.
3. W podsumowaniu podkreśl raz jeszcze główne konsekwencje niewłaściwej diety. Poproś, by młodzież wyjaśniła, jak rozumie pojęcie zrównoważonej diety oraz jak podniesienie poziomu edukacji i pomoc organizacji humanitarnych wpłynęły na bohaterów i bohaterki ćwiczenia. Zapytaj uczniów i uczennice, czy ich dieta jest zrównoważona.
Możesz polecić młodzieży obejrzenie wykładu TED Jamie’go Oliviera „Ucz każde dziecko o odżywianiu”: http://bit.ly/JOlivierdieta.
Źródła:
Artykuł „Gringo uczą Majów, czyli jak Unia Europejska wyciąga z biedy Indian”: http://bit.ly/dietaMajow
Załączniki:
Załącznik nr 1 – Tekst: Zrównoważona dieta potomków Majów
Załącznik nr 2 – Karta pracy: Składniki pokarmowe