SCENARIUSZE

Zrównoważona dieta potomków Majów

Opis: Scenariusz poruszający temat zrównoważonej diety i roli składników pokarmowych. Uczniowie i uczennice dowiadują się, z jakimi problemami borykali się mieszkańcy i mieszkanki gwatemalskiej wioski Xecaquixan i jak udało im się je rozwiązać.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Michał Szczepanik



Zagadnienia:
• Władza polityczna, demokracja i prawa człowieka
• Żywność i rolnictwo
• Ubóstwo
• Zdrowie

Czas trwania:
• 20 minut

Cele ćwiczenia:
• Zdefiniujesz pojęcie zrównoważonej diety.
• Wyjaśnisz skutki niewłaściwej diety Indian.
• Opiszesz zmiany, jakie dokonały się dzięki pomocy Unii Europejskiej w wiosce Xecaquixan.

Środki dydaktyczne i materiały:
• Załączniki
• Mapa świata

Przebieg ćwiczenia:
1. Rozdaj klasie tekst o diecie Indian i Indianek z Xecaquixan (załącznik nr 1). Poproś o przeczytanie tekstu i wypisanie odpowiedzi na pytania. Zapytaj uczniów i uczennice, czy wiedzą, gdzie położona jest Gwatemala (możesz posłużyć się mapą świata). Wyjaśnij, że pomoc, jaką zaoferowała organizacja Oxfam i Unia Europejska, polegała na przeszkoleniu rolników i rolniczek, umożliwieniu im zdobycia rynków zbytu na swoje produkty oraz wybudowaniu silosów na ziarno i systemu nawadniania kropelkowego. Podkreśl, że teraz mieszkańcy i mieszkanki wioski radzą sobie sami i przekazują wiedzę o uprawie roślin ludziom z innych wiosek.

Wiele informacji i inspiracji dotyczących zrównoważonej diety i promowania zdrowych nawyków żywieniowych w szkole można znaleźć na stronie internetowej programu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Młodzi odwagi”: http://www.ceo.org.pl/pl/odwagi.

2. Dobierz uczniów i uczennice w pary. Każdej parze wręcz kartę pracy i poproś o jej wypełnienie (załącznik nr 2). Po upływie 5 minut odczytaj prawidłowe odpowiedzi i wyjaśnij wątpliwości zgłaszane przez uczniów i uczennice. Poproś młodzież, aby w parach wzajemnie oceniła swoją pracę.

3. W podsumowaniu podkreśl raz jeszcze główne konsekwencje niewłaściwej diety. Poproś, by młodzież wyjaśniła, jak rozumie pojęcie zrównoważonej diety oraz jak podniesienie poziomu edukacji i pomoc organizacji humanitarnych wpłynęły na bohaterów i bohaterki ćwiczenia. Zapytaj uczniów i uczennice, czy ich dieta jest zrównoważona.

Możesz polecić młodzieży obejrzenie wykładu TED Jamie’go Oliviera „Ucz każde dziecko o odżywianiu”: http://bit.ly/JOlivierdieta.

Źródła:
Artykuł „Gringo uczą Majów, czyli jak Unia Europejska wyciąga z biedy Indian”: http://bit.ly/dietaMajow

Załączniki:
Załącznik nr 1 – Tekst: Zrównoważona dieta potomków Majów
Załącznik nr 2 – Karta pracy: Składniki pokarmowe