Tajemnicza choroba
Opis:
Scenariusz poruszający temat malarii. Poprzez grę uczniowie i uczennice poznają fakty dotyczące malarii, jej objawów i zapobiegania. Dowiadują się, jaki wpływ ma malaria na mieszkańców i mieszkanki globalnego Południa oraz jaki jest jej związek z Polską.
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Marta Sykut
Wydawca:
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej
Odniesienie do podstawy programowej: Przedmiot: biologia
III etap edukacyjny, gimnazjum
Cele kształcenia - wymagania ogólne:
IV. Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.
V. Znajomość uwarunkowań zdrowia człowieka.
Uczeń analizuje związek pomiędzy własnym postępowaniem a zachowaniem zdrowia (prawidłowa dieta, aktywność ruchowa, badania profilaktyczne) oraz rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej; rozumie znaczenie krwiodawstwa i transplantacji narządów.
VII. Stan zdrowia i choroby.
Uczeń:
3) wymienia najważniejsze choroby człowieka wywoływane przez wirusy, bakterie, protisty i pasożyty zwierzęce oraz przedstawia zasady profilaktyki tych chorób; (…) zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Przedmiot: biologia
III etap edukacyjny, gimnazjum
Cele kształcenia - wymagania ogólne:
IV. Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi... więcej
Zagadnienia:
• Ubóstwo
• Zdrowie
Czas trwania:
• 15 minut
Cele ćwiczenia:
• Dowiesz się, czym jest malaria, jak ją rozpoznać i jak jej zapobiegać.
• Zrozumiesz, jak malaria wpływa na społeczeństwa żyjące w rejonie jej występowania.
Środki dydaktyczne i materiały:
• Załączniki
• Koperty
Przebieg ćwiczenia:
1. Przed lekcją przygotuj karty ze wskazówkami (załącznik nr 1), umieść je w ponumerowanych kopertach, a koperty rozmieść w klasie (możesz ułożyć je w widocznych miejscach lub poukrywać, np. przykleić pod ławkami).
2. Na początku ćwiczenia podziel klasę na pary. Wytłumacz, że za chwilę przeczytasz wstęp do ćwiczenia, a zadaniem par będzie odszukanie w sali wskazówek, które pozwolą im wypełnić kartę pracy (załącznik nr 2).
3. Rozdaj karty pracy i zacznij odliczanie czasu – 10 minut. Czasu powinno być mniej niż potrzeba na przeczytanie wszystkich informacji.
4. Po zakończeniu zadania wspólnie odczytajcie odpowiedzi na pytania z karty pracy.
Źródła:
Strona internetowa kampanii "Malaria No More” (w języku angielskim): http://www.malarianomore.org/
Wykład TED "Three reasons we still haven’t gotten rid of malaria”: https://www.ted.com/talks/sonia_shah_3_reasons_we_still_haven_t_gotten_rid_of_malaria
Rozdział „Oczywiście, że dzieci umierają” z książki „Dziękujemy za palenie. Dlaczego Afryka nie może sobie poradzić z przemocą, głodem, wyzyskiem i AIDS”, PAH 2012: http://www.pah.org.pl/m/2856/DZIEKUJEMY%20ZA%20PALENIE.pdf
Załączniki:
Załącznik nr 1 – Karta pracy: Informacje dotyczące tajemniczej choroby
Załącznik nr 2 – Karta pracy: Historia tajemniczej choroby