SCENARIUSZE

Wolontariuszem być

Opis: Scenariusz dla klas IV-VI szkoły podstawowej przybliżający uczniom i uczennicom ideę wolontariatu.

Autor/Autorka (autorzy/autorki):



Przedstawienie zagadnienia:
Mieszkańcy rożnych części świata stawiają czoła różnym problemom związanym z ubóstwem materialnym, jak i duchowym, trudnymi warunkami ekonomicznymi czy sytuacją związaną z konfliktami wojennymi. Osoby, które zauważają te potrzeby i problemy drugiego człowieka oraz starają się im zaradzić angażują się w wolontariat i sami stają się wolontariuszami. Wolontariat to jednocześnie szansa na zdobycie nowych umiejętności, na poznanie ludzi i otaczającego ich świata, w wymiarze globalnym, jak i lokalnym. Dla wolontariusza ważnym aspektem jest jego motywacja do pracy, która jest dobrowolna i bezpłatna. Może mieć ona charakter lokalny – wspierając lokalne inicjatywy społeczne oraz samorządowe placówki socjalne czy ogólnopolski lub międzynarodowy, włączając się w działania formalnie działających organizacji pozarządowych.

Cel zajęć:
przybliżenie pojęcia wolontariatu oraz wskazanie możliwości zaangażowania

Czas trwania:
45 min.

Metody:
praca w grupach, prezentacja multimedialna, praca indywidualna, kalambury

Środki:
kartki A4, markery, długopisy, definicja wolontariatu (załącznik 1), schemat domu (załącznik 2), hasła do kalamburów (załącznik 3), film pt. „Misja 2012” (zał. multimedialny 1)

Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie
Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć: Wolontariuszem być. Pyta czy znają pojęcia wolontariat i wolontariusz.

2. Moja definicja wolontariatu
Prowadzący dzieli uczniów na trzy grupy. Każdej z nich rozdaje pociętą przez siebie kartę pracy (załącznik 1). Na wycinkach znajdują się pojęcia dotyczące wolontariatu. Każda z grup ma za zadanie ułożyć puzzle i odczytać definicję wolontariatu.

Wolontariat – dobrowolna, bezpłatna, świadoma działalność na rzecz innych wykraczająca poza związki rodzinno, koleżeńsko, przyjacielskie. (Malwina Kostrzewa, socjolog)

Wolontariat – jest poświeceniem czasu i energii na rzecz społeczności lokalnej osób spoza rodziny, na rzecz rozwoju środowiska. Ma charakter bezpłatny z wyjątkiem zwrotu kosztów poniesionych w związku z wykonywanym świadczeniem. (Karolina Wieczorko, pedagog)

Wolontariat – to dobrowolne i nieodpłatne działania świadczone na rzez innych wykraczające poza więzi rodzinne i koleżeńskie. (SWM Młodzi Światu)

3. Cechy wolontariusza
Nauczyciel przedstawia uczniom przykładowy schemat domu (załącznik 2). Każdy uczeń maluje w swoim zeszycie podobny rysunek. Zadaniem uczniów jest zastanowienie się, a następnie wypisanie cech wolontariusza w poszczególne elementy domu. Każda z części domu odnosi się do konkretnej cechy wolontariusza. Na przykład fundament to bezinteresowność pracy wolontariusza, drzwi symbolizują nieznane wyzwanie, okna to pomoc i odwaga, które są niezbędne do wykonywania
pracy. Dach to oddanie, zaangażowanie i uśmiech, by osoby, którym pomaga wolontariusz, czuły się bezpiecznie. Po zakończeniu zadania uczniowie prezentują swoje prace i wspólnie z prowadzącym omawiają cechy
wolontariusza.



4. Kalambury
Nauczyciel dzieli osoby w klasie na dwie grupy. Przedstawiciele każdej z grup pokazują swojej
drużynie wylosowane hasła dotyczące pracy wolontariusza, bez użycia słów. Zadaniem drużyny jest
odgadnąć przedstawione hasła (załącznik 4).

5. Film „Misja 2012”
Prowadzący włącza uczniom materiał filmowy pt. „Misja 2012” (załącznik 3) dotyczący pracy wolontariuszy misyjnych SWM Młodzi Światu, który ukazuje różne prace wykonywane przez młodych ludzi w ramach wolontariatu. Nauczyciel prosi uczniów, żeby zwrócili uwagę w jakich krajach pracowali wolontariusze i czym się zajmowali.

6. Podsumowanie
Nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć przypominając poznane pojęcia i różnorodność form pracy wolontariusza. Zachęca także uczniów do zaangażowania się w pomoc innym.