Odniesienie do podstawy programowej: • Wiedza o społeczeństwie – III etap:
23. Problemy współczesnego świata
23.3 wyjaśnia odwołując się do przykładów, na czym polega globalizacja w sferze gospodarki, ocenia jej skutki
• Wiedza o społeczeństwie – IV etap zakres rozszerzony
41. Globalizacja współczesnego świata:
41.1 przedstawia wieloaspektowy charakter procesów globalizacji (gospodarka, ekologia)
• Biologia – IV etap zakres podstawowy:
2. Różnorodność biologiczna i jej zagrożenia
2.3 przedstawia wpływ współczesnego rolnictwa na różnorodność biologiczną
• Geografia – IV etap edukacyjny zakres podstawowy
3. Relacja człowiek – środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój
3.4 wykazuje na przykładach, że zbyt intensywne wykorzystanie rolnicze gleb oraz nieumiejętne zabiegi agrotechniczne powodują w wielu
częściach świata degradację gleb, co w konsekwencji prowadzi do spadku produkcji żywności, a niektórych regionach świata do głodu i ubóstwa
9. Działalność gospodarcza na świecie
9.14 wskazuje i uzasadnia pozytywne i negatywne skutki globalizacji.
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:• Wiedza o społeczeństwie – III etap:
23. Problemy współczesnego świata
23.3 wyjaśnia odwołując się do przykładów, na czym polega globalizacja w sferze gospodarki, ocenia jej skutki
• Wiedza o społeczeństwie – IV etap zakres rozszerzony... więcej
Przegląd mediów może mieć pozytywny wpływ dla budowania świadomej i krytycznej postawy wobec świata. W takim przypadku ważne jest zadanie sobie pytania, o to, jak dane wydarzenie zostało przedstawione czy to w prasie czy to w programach informacyjnych. Warto znaleźć zagadnienie dotyczące problemów globalnych i zbadać przekaz, jego konstrukcję, czy w pełni obrazuje rzeczywistość, analizuje i pyta o przyczyny danej sytuacji.
METODY PRACY
- praca z tekstem źródłowym
- dyskusja
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- teksty źródłowe „Róże serca Afryki”, „Prawdziwa cena bukietu róż”
- karta pracy – arkusz ćwiczeniowy.
CELE ZAJĘĆ:
Celem lekcji jest kształcenie postawy świadomej i krytycznej wobec przekazów medialnych. Lekcja służy budowaniu własnego oglądu rzeczywistości ukazywanej w mediach szczególnie w kontekście zagadnień globalnych.
Uczennica/ uczeń:
- krytycznie ocenia przedstawione w obu artykułach informacje, porównuje je
- zna sytuację na plantacjach kwiatów w Kenii i rozumie, kto płaci za ich niską cenę sprzedaży na rynkach w Europie
- wie, jakie zagrożenie niesie ze sobą stosowanie pestycydów i środków ochrony roślin dla ludzi i środowiska
Plan zajęć:
1. Wprowadzenie do lekcji – Skąd pochodzą kwiaty, które kupujemy w naszych kwiaciarniach czy
w sklepach sieciowych, np. w Lidlu?
2. Podział klasy na 4 grupy – każda z nich zajmować się będzie jednym z dwóch tekstów źródłowych.
3. Praca w grupach – zapoznanie z tekstem.
4. Praca w grupach – dyskusja na temat sposobu przedstawiania danego problemu i zapis w odpowiedniej części tabeli ( w nawiązaniu do nr tekstu). Grupy przeanalizują również dane dla śladu wodnego (waterfootprint ) - ilość wody potrzebna do wyprodukowania 1 ha róż i innych artykułów.
5. Omówienie wyników pracy grupowej – porównanie obu części tabeli.
6. Podsumowanie – z zastosowaniem pytań pomocniczych z arkusza ćwiczeniowego.