SCENARIUSZE

Krytyczny odbiór przekazów dotyczących krajów globalnego Południa

Opis:

Autor/Autorka (autorzy/autorki):



Przegląd mediów może mieć pozytywny wpływ dla budowania świadomej i krytycznej postawy wobec świata. W takim przypadku ważne jest zadanie sobie pytania, o to, jak dane wydarzenie zostało przedstawione czy to w prasie czy to w programach informacyjnych. Warto znaleźć zagadnienie dotyczące problemów globalnych i zbadać przekaz, jego konstrukcję, czy w pełni obrazuje rzeczywistość, analizuje i pyta o przyczyny danej sytuacji.

METODY PRACY
- praca z tekstem źródłowym
- dyskusja

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- teksty źródłowe „Róże serca Afryki”, „Prawdziwa cena bukietu róż”
- karta pracy – arkusz ćwiczeniowy.

CELE ZAJĘĆ:
Celem lekcji jest kształcenie postawy świadomej i krytycznej wobec przekazów medialnych. Lekcja służy budowaniu własnego oglądu rzeczywistości ukazywanej w mediach szczególnie w kontekście zagadnień globalnych.
Uczennica/ uczeń:
- krytycznie ocenia przedstawione w obu artykułach informacje, porównuje je
- zna sytuację na plantacjach kwiatów w Kenii i rozumie, kto płaci za ich niską cenę sprzedaży na rynkach w Europie
- wie, jakie zagrożenie niesie ze sobą stosowanie pestycydów i środków ochrony roślin dla ludzi i środowiska

Plan zajęć:

1. Wprowadzenie do lekcji – Skąd pochodzą kwiaty, które kupujemy w naszych kwiaciarniach czy
w sklepach sieciowych, np. w Lidlu?
2. Podział klasy na 4 grupy – każda z nich zajmować się będzie jednym z dwóch tekstów źródłowych.
3. Praca w grupach – zapoznanie z tekstem.
4. Praca w grupach – dyskusja na temat sposobu przedstawiania danego problemu i zapis w odpowiedniej części tabeli ( w nawiązaniu do nr tekstu). Grupy przeanalizują również dane dla śladu wodnego (waterfootprint ) - ilość wody potrzebna do wyprodukowania 1 ha róż i innych artykułów.
5. Omówienie wyników pracy grupowej – porównanie obu części tabeli.
6. Podsumowanie – z zastosowaniem pytań pomocniczych z arkusza ćwiczeniowego.