PLIK FILMOWY: SERIAL MAKUTANO JUNCTION
1. S02E08 – [17:00-18.00] Sprzątanie zakupionej ziemi i rozmowa na temat odpadów.
2. S05E10 – [12:23-12:58] i [21:56-22:36]. Bystrzak znajduje wysypisko śmieci.
3. S05E11 – [2:15-2:40] Rozmowa na temat brzydkich zapachów z wysypiska.
4. S05E11 – [4:40-6:10] Toksyny ze śmietniska – zatruta woda – chore dzieci w szpitalu.
5. S05E11 – [8:03-8:45] Wysypisko = choroby.
6. S05E11 – [13:20-13:58] Warzywa skażone na farmie sąsiadującej z wysypiskiem śmieci.
7. S05E11 – [17:35-18:30] Rozmowa o zmianie lokalizacji wysypiska.
Plik filmowy:
https://www.youtube.com/watch?v=BtB_SDDVzGc
METODY PRACY
Lekcja może być przeprowadzona w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej na godzinie wychowawczej, biologii lub geografii (z uwzględnieniem zmian wg potrzeb).
Wykorzystujemy metodę odwróconej lekcji – przed lekcją uczniowie zapoznają się z materiałem dotyczącym w tym przypadku gospodarki odpadami. Pozwala to zaoszczędzić czas w trakcie zajęć i wykorzystać go na interakcje z klasą i nauczycielem, ćwiczenia, dyskusje, utrwalenie wiadomości.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Przed lekcją uczniowie zapoznają się z:
• tekstem „Ochrona środowiska na co dzień” z podręcznika Puls Życia 3 wyd. NOWA ERA
lub
• prezentacją Odpady i środowisko http://prezi.com/acmc03eewgvb/copy-of-odpady-i-srodowisko-prezentacja/
• plik filmowy, fragmenty kenijskiego serialu edukacyjnego „Makutano Junction”
CELE:
Uczeń/uczennica:
• Poszerza wiedzę dotyczącą gospodarki odpadami
• Dostrzega globalne problemy środowiska w najbliższym otoczeniu
• Uświadamia sobie negatywne skutki działalności człowieka
• Jest przekonany do podjęcia aktywnych działań mających na celu zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów oraz segregacji odpadów już wytworzonych
• Rozumie relacje człowiek-przyroda-społeczeństwo w skali globalnej i regionalnej.
• Uzasadnia konieczność segregowania odpadów w gospodarstwie domowym
• Proponuje działania ograniczające wytwarzanie odpadów w gospodarstwach domowych
PLAN ZAJĘĆ (MIN.)
1. Wprowadzenie (3 min.)
Krótka rozmowa z uczniami (w oparciu o materiał, z którym się zapoznali przed lekcją) pozwalająca sprawdzić rozumienie pojęć: odpady komunalne, biodegradacja, recykling, utylizacja, kompostowanie, dzikie wysypisko, globalne zagrożenia.
2. Klasa podzielona na grupy, każda grupa otrzymuje tekst: „Nadmierna ilość odpadów”- materiał pomocniczy, zał. 1 (2 min.)
3. Obejrzenie fragmentów serialu „Makutano Junction” (5 min.)
4. Praca w grupach – metoda metaplanu (10 min.)
Na podstawie rozdanego wcześniej tekstu oraz obejrzanych wątków serialu Makutano Junction wykorzystując metodę metaplanu uczniowie opracowują plakat wpisując na małe kolorowe kartoniki odpowiedzi i każda grupa je przykleja w odpowiednim miejscu:
Odpady na naszej planecie
tabela_1044.jpg komenda
5. Dyskusja na temat efektu pracy grup. (4 min.)
6. Praca w grupach – materiał pomocniczy, Gra Poker kryterialny- „Odpowiedzialne zakupy” Ośrodka Działań Ekologicznych „Źródła”
Instrukcja: http://www.globalna.edu.pl/pliki/poker-opis.pdf
Zestaw kart do pokera kryterialnego pt. „Odpowiedzialne zakupy” oraz plansza:
http://www.globalna.edu.pl/pliki/poker-karty-i-plansza.pdf (15 min.)
(uczniowie poddają dyskusji argumenty i dokonują ich hierarchizacji celem ustalania kryteriów najważniejszych oraz drugorzędnych i trzeciorzędnych istotnych dla ograniczania ilości odpadów). Podczas pracy może nastąpić uzasadniona wymiana kart na poszczególnych polach planszy.
7. Gospodarka odpadami a zmiany klimatyczne: http://www.elkanodata.com/co2/ (3 min.)
Różny zakres wpływu na stan środowiska a globalne zagrożenia dla wszystkich mieszkańców Ziemi. Nadmierna produkcja odpadów – wzrost ilości gazów cieplarnianych.
Mapa: “How Much Have We Polluted?” przedstawiająca emisję dwutlenku węgla w poszczególnych krajach świata w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat. Mapa obejmuje okres od 1960 do 2008 roku i pozwala sprawdzić całkowitą roczną produkcję CO2 oraz w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Ciekawą funkcją mapy jest także możliwość porównania dwóch konkretnych państw (np. Polska i Kenia).
8. Podsumowanie. (3 min.)
• Odpady to problem globalny i każdy z nas ma w tym swój udział.
• Co każdy z nas może zrobić, by negatywne skutki omawianego problemu zmniejszyć?
• Mój ślad ekologiczny – w przypadku braku czasu może to być zadanie domowe.
• http://sos.wwf.pl/wypelnij-dekalog
• Wypełniamy formularz zobowiązań „Mój dekalog”, wybieramy problem „Odpady”
• Można otrzymać treść swojego Dekalogu na adres mailowy lub wydrukować
PRACA DOMOWA
1. Przygotowanie prezentacji na temat skutków nadmiernej ilości odpadów trafiających do środowiska.
2. Przygotowanie multimedialnego plakatu zachęcającego do ograniczania ilości odpadów i właściwego z nimi postępowania - współpraca z nauczycielami informatyki – wykorzystanie serwisu online Glogster.com
TAKE ACTION – ZAANGAŻUJ SIĘ!
1. Porozmawiaj z przyjaciółmi lub członkami rodziny o korzyściach segregacji odpadów (odzyskując 1 tonę makulatury chronimy 17 drzew, z tony folii można zrobić ponownie 55 550 toreb na zakupy, energia odzyskana z jednej torby plastikowej to 10 minut świecenia 60-watowej żarówki)
2. Sprawdź gdzie w twojej okolicy, dzielnicy, mieście postawione są specjalne kubły na zużyte baterie i akumulatory. Segreguj śmieci w domu i w szkole.
3. Warto ciągle doskonalić swoje własne działania: www.wwfpl.panda.org/mozesz_pomoc/dzialaj_teraz/slad_ ekologiczny/
4. Dowiedz się na czym polega akademia odpadowa: http://www.akademiaodpadowa.pl/