SCENARIUSZE

Recykling, upcykling i eko-sztuka - działania na rzecz zrównoważonego świata.

Opis: Uczniowie poznają zasadę„3R” – „reduce, reuse, recycle tłumaczoną na język polski jako zasada 3U”: „unikaj kupowania zbędnych rzeczy, używaj powtórnie, utylizuj”; wyrabiając nawyki świadomego konsumenta

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Bożena Brachnio



PLIK FILMOWY: SERIAL MAKUTANO JUNCTION

1. S01E03 – [22:09-22:48] Mama Mboga rozmawia z dyrektorką szkoły na temat możliwości recyclingu mundurków szkolnych.
2. S01E04 – [08:21-8:38] Mama Mboga naprawia stare mundurki za pomocą maszyny do szycia
3. S01E04 – [10:48-11:25] Margaret podziwia mundurki dziecięce i jest bardzo zdziwiona, gdy dowiaduje się, że pochodzą z drugiego obiegu („secondhandu”) i zostały jedynie odnowione.

Plik filmowy (S01E03):
https://www.youtube.com/watch?v=IeQqtfHhkSo&list=PLQzxCCV93lUHvzu28CnJ6GRzHDYuqDk_u&index=3

Plik filmowy (S01E04):
https://www.youtube.com/watch?v=sxxihrGzki0&index=4&list=PLQzxCCV93lUHvzu28CnJ6GRzHDYuqDk_u

METODY PRACY

Lekcja może być przeprowadzona w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej na plastyce, zajęciach artystycznych i wiedzy o kulturze.

Proponowaną formą pracy jest ekspresja twórcza uczniów , dająca możliwość swobodnej wypowiedzi artystycznej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i posiadanych umiejętności. Uczennice/uczniowie korzystają z różnych źródeł informacji i są mobilizowani do poznawania innych kultur i poszukiwania inspiracji twórczych. Mają możliwość stworzenia własnego stylu i wpływu na otoczenie.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
• plik filmowy, fragmenty kenijskiego serialu edukacyjnego „Makutano Junction”
• karta pracy
• materiały do wykonania „eko-sztuki”: T-shirt, pisaki lub farby do tkanin, patyczki kosmetyczne, w miarę potrzeb szablony/ wzory
• materiał pomocniczy dla nauczyciela i ucznia
• Tekst źródłowy dla nauczyciela/nauczycielki do zapoznania się przed zajęciami: Anna Rok, „Wybory konsumenckie a zużycie energii” dostępny na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej:
• http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/news-files/wybory_konsumenckie_a_zuzycie_energii_anna_rok.pdf

CELE:
Uczeń/uczennica:
• poznaje zasadę„3R” – „reduce, reuse, recycle tłumaczoną na język polski jako zasada 3U”: „unikaj kupowania zbędnych rzeczy, używaj powtórnie, utylizuj”; wyrabiając nawyk świadomego konsumenta
• poszerza wiedzę o zagadnienia „eko-sztuka” oraz „upcykling”
• dowiaduje się o kreatywnych sposobach na wykorzystanie odzieży używanej w krajach Globalnego Południa za pomocą serialu Makutano Junction
• poszukuje inspiracji twórczych
• rozwija umiejętności manualne, twórcze i kreatywnego myślenia nadając nowe znaczenie przedmiotom z odzysku
• proponuje i wdraża w życie swoje projekty artystyczne
• ma świadomość swojego wpływu na otoczenie i kształtuje swoją tolerancję na różnorodność w sztuce

PLAN ZAJĘĆ (MIN.)
1. Wprowadzenie (3 min.)
2. Praca z tekstem źródłowym - materiał pomocniczy, zał. 1
Klasa zostaje podzielona na kilka grup (w zależności od liczności klasy), uczniowie/uczennice otrzymują definicje pojęć ,,reduce, reuse, recycle’’. Mają się zastanowić nad praktycznymi przykładami zastosowania zasady 3R i wypisać je w odpowiednie miejsce w rozdanym materiale pomocniczym. (5 min.)
Prezentacja efektów pracy grupowej (3 min.)
3. Obejrzenie fragmentów serialu ,,Makutano Junction’’ i uzupełnienie karty pracy przez każdą z grup – zał. nr 4 (5 min)
4. Wprowadzenie do zagadnienia upcyklingu – materiał pomocniczy, zał. nr 3 (2 min)
5. Polecenie wykonania zadania plastycznego i jego realizacja (30 min)
Uczniowie na jednokolorowych koszulkach (T-shirt), już nie używanych ( za małe, rodzeństwa, nieciekawe) nanoszą prosty motyw dekoracyjny inspirowany filmem ,,Makutano Junction’, proponowana technika dająca ciekawe efekty i swobodę twórczą: dot painting (malowanie kropkowe). Inspiracja:
• Obrazy dla dot painting
• istota malarstwa kropkowego, pomysły, wzory i szerokie zastosowanie: https://www.google.pl/search?q=dot+painting&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=uUyLVNbvH62v7AaD j4CQBw&ved=0CCoQsAQ&biw=1018&bih=369
6. Podsumowanie i ekspozycja prac (3 min.) Prace uczniowskie można wyeksponować w przestrzeni szkolnej, można zorganizować aukcję podczas zebrań z rodzicami, Dnia Dziecka czy TEG, i uzyskane pieniądze przekazać na akcję charytatywną.
PRACA DOMOWA
1. Przygotowanie prezentacji multimedialnej ukazującej ciekawe rozwiązania ,,eko-sztuki’’ wybranych artystów z Kenii i Polski (bądź dzieł), praca dla grup lub osób chętnych
2. Przedstawienie charakterystycznych motywów dekoracyjno - narodowych Polski i Kenii
• album
• prezentacja multimedialna


TAKE ACTION – ZAANGAŻUJ SIĘ!
1. Zapytaj przyjaciół/członków rodziny o możliwości i korzyści wykorzystania materiałów wtórnych w najbliższym otoczeniu. Segregacja śmieci w twoim otoczeniu.
2. Sprawdź strony internetowe z ofertami pomysłów na ,,eko-sztukę’’ i opowiedz o niej znajomym/rodzinie
• http://cottonara.blogspot.com/2014/01/upcycling-wyzsza-forma-recyclingu.html- informacje o upcyklingu
• http://art.upcykling.pl/pl/Idea-Salonu--4.html - Krzesło z papieru? Torebka z plandeki? Żyrandol z plastikowych nakrętek? A może płaszcz z ceraty? W upcyklingu nie ma granic dla wyobraźni
• http://www.thisismarvelous.com/i/4-Amazing-Shadow-Sculptures-by-Tim-Noble-and-Sue-Webster
- rzeźby ze śmieci
• http://afryka.org/afryka/stare-opony--nowe-sandaly,news/ - sandały z opon- recykling z Etiopii
3. Weź udział w akcjach zbiórki i wymiany rzeczy niepotrzebnych organizowanych w szkole, mieście.
4. Zrób komuś prezent – wykorzystaj już niepotrzebne (zużyte) materiały czy przedmioty
5. Zaangażuj się w artystyczne działanie/happening w swojej szkole lub otoczeniu, gdzie kostiumy i rekwizyty można wykonać z materiałów wtórnych. Może to być Dzień Dziecka, Święto Wiosny