Odniesienie do podstawy programowej: Wiedza o społeczeństwie – etap III
23. Problemy współczesnego świata.
23.1 porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na przykładach, na czym polega ich współzależność
Geografia – III etap
10. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek – przyroda - gospodarka
Geografia – IV etap zakres podstawowy
1.Współczesne problemy demograficzne i społeczne świata
1.6 wyjaśnia znaczenie kultury i tradycji regionalnych w procesie różnicowania się regionów pod względem rozwoju społecznego i gospodarczego (wyjaśnia rolę tradycji w rozwoju przedsiębiorczości w państwach Azji Południowo – Wschodniej)
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata
2.14 podaje przykłady procesów globalizacji i ich wpływu na rozwój regionalny i lokalny świata. Relacje: człowiek – przyroda – gospodarka
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Wiedza o społeczeństwie – etap III
23. Problemy współczesnego świata.
23.1 porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na przykładach, na czym polega ich współzależność
Geografia – III etap
10. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek... więcej
CELE
• Poznanie osobistych historii kilku młodych kobiet ze Sri Lanki.
• Zyskanie wiedzy o wyzwaniach i trudnościach, przed jakimi stają lankijskie kobiety oraz o ich sposobach radzenia sobie z nimi.
• Przedstawienie perspektywy globalnego Południa poprzez historie jego mieszkańców.
• Dostrzeżenie cech wspólnych sytuacji młodych kobiet na Sri Lance oraz młodzieży w Polsce.
• Przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń.
METODY
burza mózgów, indywidualna refleksja, rozmowa w parach, praca z filmem i storytelling (karty z historiami)
MATERIAŁY
komputer, rzutnik i wcześniej zgrany film Planeta Kobieta: Lankijki same o sobie, mapa Azji, małe karteczki samoprzylepne
1. Wprowadzenie do zajęć: przedstawienie tematu i celów. (5 MIN)
2. Burza mózgów: CO WIEMY O AZJI I SRI LANCE? (10 MIN)
Zapytaj osoby uczestniczące, czy wiedzą, gdzie leży Sri Lanka? Wskaż im położenie Sri Lanki na mapie ściennej Azji lub na mapie wyświetlonej
z rzutnika w komputerze.
Burza mózgów: Czy znają jakieś fakty związane z tym krajem? Jakie mają skojarzenia, gdy słyszą nazwę Sri Lanka lub Cejlon (angielska nazwa wyspy)? Czy poznały jakieś osoby pochodzące z tego kraju? Jakie są ich skojarzenia z częścią kontynentem, na którym znajduje się Sri Lanka – Azją Południową? – niech zapiszą je na karteczkach. Skąd wynikają takie skojarzenia lub brak wiedzy o kraju/kontynencie? Jakie są podstawowe źródła tych skojarzeń?
3. PROJEKCJA FILMU Z OMÓWIENIEM (30 MIN)
Obejrzyj z grupą fragmenty film z wypowiedziami kobiet ze Sri Lanki (https://www.youtube.com/watch?v=v8l2GBrKWVU, czas filmu 17:20).
Po projekcji zadaj następujące pytania:
• Co było ciekawego, zaskakującego w tym filmie, w wypowiedziach bohaterek?
• Czy skojarzenia ze Sri Lanką i ludźmi ją zamieszkującymi, o których mówiliście/ mówiłyście na początku są zgodne z tym, co zobaczyliście/zobaczyłyście?
• Co zmieniło się w waszym myśleniu o ludziach ze Sri Lanki po obejrzeniu filmu?
Podsumuj: Bardzo często nasza wiedza o innych miejscach i kulturach opiera się na bardzo ogólnych stwierdzeniach, stereotypach – przypisującym całym grupom lub krajom wspólne cechy. Wynika to z tego, że nasza wiedza bazuje na przekazach pośrednich – rzadko mamy okazję poznać konkretne osoby, usłyszeć ich wersję wydarzeń. Bliższe poznanie ludzi i ich historii sprawia, że zmienia się nasze ich postrzeganie. W dalszej części poznamy bliżej kilka historii Lankijek i zastanowimy się, co nas z nimi łączy.