Odniesienie do podstawy programowej: Wiedza o społeczeństwie – etap III
23. Problemy współczesnego świata.
23.1 porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na przykładach, na czym polega ich współzależność
Geografia – III etap
10. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek – przyroda - gospodarka
Geografia – IV etap zakres podstawowy
1.Współczesne problemy demograficzne i społeczne świata
1.6 wyjaśnia znaczenie kultury i tradycji regionalnych w procesie różnicowania się regionów pod względem rozwoju społecznego i gospodarczego (wyjaśnia rolę tradycji w rozwoju przedsiębiorczości w państwach Azji Południowo – Wschodniej)
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata
2.14 podaje przykłady procesów globalizacji i ich wpływu na rozwój regionalny i lokalny
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Wiedza o społeczeństwie – etap III
23. Problemy współczesnego świata.
23.1 porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na przykładach, na czym polega ich współzależność
Geografia – III etap
10. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek... więcej
CELE
• Zyskanie wiedzy o wyzwaniach i trudnościach, przed jakimi stają lankijskie kobiety oraz o ich sposobach radzenia sobie z nimi.
• Dostrzeżenie cech wspólnych sytuacji młodych kobiet na Sri Lance oraz młodzieży w Polsce.
• Przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń.
• Kształtowanie krytycznego myślenia.
METODY
dyskusja na forum, indywidualna refleksja, rozmowa w parach, tworzenie plakatu, storytelling (karty z historiami)
MATERIAŁY
mapa Azji, duże arkusze papieru – wysokości i szerokości człowieka (sklejone arkusze z flipcharta lub szarego papieru pakowego) – tyle, ile osób uczestniczących lub w przypadku większej grupy – jeden na kilka osób uczestniczących, markery (po 2–3 różnych kolorów na osobę lub parę), wydrukowane na kolorowo (lub wypożyczone od Fundacji Synergia: srilankakobiecymglosem.blogspot.com/p/kontakt- z-nami-contact-us.html) plansze z historiami lankijskich kobiet (min. jedna plansza na osobę lub parę), inne materiały plastyczne – kredki, farby, kolorowe gazety, kleje (jeśli mają powstać atrakcyjne wizualnie plakaty do późniejszego prezentowania),
1. Wprowadzenie (3 min)
Rozdaj osobom uczestniczącym duże arkusze papieru (sklejone flipcharty lub szary papier pakowy). W zależności od liczebności grupy, osoby mogą pracować samodzielnie lub w parach.
2. TWORZENIE POSTACI (25 min)
Przedstaw osobom uczestniczącym instrukcję: na każdym arkuszu należy odrysować ludzką postać. Następnie obrys postaci trzeba podzielić kolorowym markerem wzdłuż na pół. Zaznacz, że jedna połowa będzie symbolizować ich, a druga – jedną z mieszkanek Sri Lanki.
2 A. W pierwszym kroku poproś młodzież o indywidualną refleksję (lub rozmowę w parach) na następujące tematy:
• O czym marzę? Co chcę osiągnąć w życiu? [głowa]
• Jakie są moje pasje/zainteresowania, co lubię robić w wolnym czasie, co sprawia mi satysfakcję? [okolice serca – tors, ręka]
• Jakie są wyzwania, trudności, przed jakimi staję ja i inni młodzi ludzie, których znam? [pod nogami]
• Jak ja i moi znajomi radzimy sobie z tymi trudnościami i wyzwaniami? [noga]
Na refleksję/rozmowę wokół każdego z pytań poświęć ok. 3 minuty – następnie niech osoby uczestniczące umieszczą hasłowe odpowiedzi we właściwych częściach namalowanej na flipcharcie postaci. Jeśli dysponujecie materiałami plastycznymi i macie trochę więcej czasu, osoby uczestniczące mogą przedstawiać swoje odpowiedzi w formie plastycznej – rysunku, kolażu, itp. Na koniec niech umieszczą swoje imię/ imiona przy uzupełnionej połowie postaci.
2 B. W drugim kroku poproś każdą osobę/parę o zapoznanie się z opowieścią wybranej bohaterki i zdjęciami ją przedstawiającymi: Anne-Marie, Dilani (rehabilitantka), Ishanka, Nidukani, Sara, Radhika. Poproś o uważne zapoznanie się z materiałem, tak żeby potem osoby mogły odpowiedzieć na pytania dotyczące bohaterki – na drugiej połówce obrysowanej postaci:
• Jakie są jej marzenia? Do czego dąży w życiu?
• Czym się interesuje, co lubi robić, co sprawia jej satysfakcję?
• Przed jakimi wyzwaniami, trudnościami stała lub z jakimi mierzy się obecnie?
• Jak radzi lub radziła sobie z tymi wyzwaniami?
Analogicznie do pierwszego kroku osoby lub pary odpowiadają na te pytania, wypisując lub plastycznie przedstawiając odpowiedzi we właściwych częściach drugiej połowy obrysowanej postaci. Na koniec niech umieszczą imię bohaterki z planszy przy przedstawiającej ją połowie arkusza.
3. Porównanie obu stron plakatu (5 min)
Po zakończeniu tworzenia plakatów poproś osoby uczestniczące, żeby porównały odpowiedzi na pytania odnoszące się do nich i do bohaterki planszy. Niech szukają tego, co wspólne, podobne, co ich łączy, z czym się identyfikują. Mogą połączyć te elementy za pomocą kolorowych linii lub przyczepiając sznurek.
4. Podsumowanie (12 min)
Na podsumowanie poproś, żeby każda osoba uczestnicząca/para krótko przedstawiła swoją bohaterkę – kim jest, co robi, oraz odpowiedzi na 4 pytania zawarte na plakacie. Jakie są elementy wspólne, które łączą ich z bohaterką?
Spytaj osoby uczestniczące:
• Jak się czuły, pracując nad plakatami?
• Co było ciekawe, zaskakujące w ich osobistych refleksjach, historiach, które poznały, elementach wspólnych?