SCENARIUSZE

JAK WE WŁAŚCIWY SPOSÓB MÓWIĆ O LUDZIACH Z INNYCH KRAJÓW I KULTUR?

Opis: Scenariusz dotyczący podstawowych zasad Kodeksu obrazów i przedstawień oraz tego jak sposób pokazywania sytuacji w krajach Globalnego Południa wpływa na postrzeganie w Polsce tych krajów i ludzi tam żyjących.

Autor/Autorka (autorzy/autorki):



CELE
• Zrozumienie, jak sposób pokazywania sytuacji w krajach Globalnego Południa wpływa na postrzeganie w Polsce tych krajów i ludzi tam żyjących.
• Poznanie podstawowych zasad Kodeksu obrazów i przedstawień – jak we właściwy sposób pokazywać sytuację ludzi z innych krajów i kultur.
• Kształtowanie krytycznego myślenia.

METODY
dyskusja na forum, indywidualna refleksja, rozmowa w parach, praca z tekstem źródłowym

MATERIAŁY
wydrukowany dla każdej osoby/pary lub spisany na flipcharcie załącznik z Kodeksem obrazów, inne materiały plastyczne – kredki, farby, kolorowe gazety, kleje (jeśli mają powstać atrakcyjne wizualnie plakaty do późniejszego prezentowania), małe karteczki samoprzylepne

1. Wprowadzenie (5 min)
Zapytaj osoby uczestniczące, czy po tym doświadczeniu zmieniły się ich skojarzenia ze Sri Lanką? Jak teraz postrzegają osoby z tamtego kraju? Czy poznanie osobistych historii kobiet lankijskich miało na to wpływ?

2. Jak postrzegamy świat? (5 min)
Powiedz, że często postrzegamy osoby pochodzące z innych kultur lub po prostu z zagranicy w sposób stereotypowy – opierając się na ogólnych sądach, medialnych przekazach.

3. Jakie są cechy przekazów medialnych? (5 min)
Spytaj młodzież, czy potrafi wskazać, jakie są cechy przekazów medialnych (telewizja, Internet) i jak wpływają one na nasze postrzeganie innych osób/kultur?

4. Jak media i ludzie w Polsce przedstawiają często sytuację w Azji, Afryce i innych krajach tzw. Globalnego Południa? (5 min)
Czy osoby spotkały się ze stereotypowym przedstawianiem Polski i Polaków/ Polek przez media i osoby na Zachodzie? Jak chciałyby, żeby przedstawiano je same i miejsca, w których żyją, ludziom z innych krajów?

5. Kodeks postępowania w sprawie obrazów i wiadomości (20 min)
Powiedz, że żeby zmniejszyć liczbę tego typu przekazów i zapobiec stereotypowemu przedstawianiu osób i krajów z innych kultur niż zachodnia, organizacje pozarządowe stworzyły Kodeks postępowania w sprawie obrazów i wiadomości, który zawiera podstawowe zasady,
o których należy pamiętać, mówiąc lub publikując informacje o osobach z innych kultur, szczególnie krajów rozwijających się.
Zaprezentuj flipchart lub rozdaj kartki z materiałem pomocniczym zamieszczonym poniżej. Poproś o indywidualne lub grupowe uzupełnienie zasad Kodeksu. Niech osoby uczestniczące przedstawią kolejne zasady Kodeksu i powiedzą, jak je rozumieją. Na przykładzie jednej z plansz z historiami bohaterek poszukajcie przykładów – jak dana zasada Kodeksu jest realizowana w przypadku historii kobiet lankijskich? Jak dana zasada może być realizowana przez media oraz przez nas samych w życiu codziennym?

6. Podsumowanie (5 mni)
W podsumowaniu zapytaj osoby uczestniczące:
Jakie znaczenie, ich zdaniem, mają zasady zawarte w Kodeksie? Czy istotne jest zwracanie uwagi na ich przestrzeganie? Dlaczego?
Czy polskie media przestrzegają zasad kodeksowych? Jakie znają przypadki jego łamania?
Jakie zasady Kodeksu dotyczą również nas samych – tego, co i jak mówimy o ludziach i krajach Globalnego Południa, co publikujemy na Facebooku i w Internecie? O czym powinno się pamiętać, żeby nie łamać zasad Kodeksu i przedstawiać kraje i osoby tak, jak sami/same byśmy chcieli/chciały, żeby o nas mówiono?
Więcej o Kodeksie na stronie Instytutu Globalnej Odpowiedzialności.

CO JESZCZE MOŻNA ZROBIĆ?

Wystawa plakatów – jeśli młodzież poświęciła trochę więcej czasu na wykonanie plakatów i mają one atrakcyjną wizualnie formę, można je wykorzystać do przybliżenia rzeczywistości kobiet ze Sri Lanki innym młodym ludziom ze szkoły lub miejscowości, organizując mini-wystawę plansz i plakatów. Usztywnione plakaty można powiesić w korytarzu szkoły lub domu kultury, obok plansz ze zdjęciami i historiami lankijskich kobiet.
Można zorganizować taką wystawę wraz z degustacją potraw lankijskich a uczestnicy i uczestniczki zajęć mogą w czasie takiego wydarzenia pełnić funkcję przewodników/ przewodniczek, opowiadająco tym, co znajduje się na plakatach i przybliżając historie kobiet.