Odniesienie do podstawy programowej: Geografia:
Poziom podstawowy
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata:
2.1 klasyfikuje państwa na podstawie analizy wskaźników rozwoju społecznego i gospodarczego; wyróżnia regiony bogate i biedne (bogatą Północ i biedne Południe) i podaje przyczyny dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno – gospodarczego regionów świata
2.14 podaje przykłady procesów globalizacji i ich wpływu na rozwój regionalny i lokalny
WOS:
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym
40.3 wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalna Północą ii globalnym Południem oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają
40. 4 przedstawia wzajemne zależności pomiędzy krajami Północy i Południa w dziedzinach polityki, ekonomii, kultury i ekologii
41. Globalizacja współczesnego świata
41. 1 przedstawia wieloaspektowy charakter procesów globalizacji (polityka, gospodarka, kultura, komunikacja, ekologia)
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Geografia:
Poziom podstawowy
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata:
2.1 klasyfikuje państwa na podstawie analizy wskaźników rozwoju społecznego i gospodarczego; wyróżnia regiony bogate i biedne (bogatą Północ i biedne Południe) i podaje przyczyny dysproporcji w poziomie rozwoju... więcej
VI Globalna Północ ii globalne Południe (20 minut)
Wyjaśnij uczniom, na czym polega podział świata na globalną Północ i Południe. Poproś o wskazanie państw należących do globalnego Południa.
Przeprowadź dyskusję na temat powiązań Polski z Afryką w różnych dziedzinach życia – polityki, ekonomii, kultury itp. Przykłady tych powiązań zapiszcie na tablicy. Wskaż nazwiska polskich podróżników, którzy przemierzali Afrykę i opisywali lub pokazywali ją w programach telewizyjnych emitowanych współcześnie, przyczyniając się do lepszego poznania tego kontynentu (wiedza ukazująca Afrykę zgodnie z Kodeksem w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa).
VII Gra „5 kroków do Innego” - Jak jesteśmy powiązani z Innymi? ( 20 minut)
Przywołaj cytat z tekstu:
„Niedawno w Dubaju widziałem zdumiewające zjawisko. Brzegiem morza szła dziewczyna, z pewnością muzułmanka. Ubrana była w obcisłe dżinsy i opiętą bluzeczkę, a jednocześnie jej głowę, samą tylko głowę, zakrywał ciemny czador tak purytańsko szczelny, że nawet oczu nie było widać.”
Wraz z młodzieżą porozmawiajcie na temat tego, czym jest globalizacja, wymieńcie pozytywne i negatywne przykłady globalizacji.
Przykłady:
Panele słoneczne na dachach budynków w Tanzanii. Meble z drewna pochodzącego z Azji w mieszkaniu w Hiszpanii. Identyczny fastfood w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Meczety budowane w Niemczech. Sushi podawane w restauracji w Warszawie. Produkty z całego świata w hipermarketach. Koszulka znanej firmy, którą nosi rolnik w Ghanie. Co łączy te wszystkie rzeczy i o czym one świadczą? Są to dowody na to, że nasz świat się
skurczył. Odległości nie są dziś przeszkodą w dystrybucji informacji, w transporcie dóbr, w podróżowaniu ludzi, w handlu czy pracy.
Migracje nasilają się, suwerenność narodowa zmienia znaczenie, standardy postępowania i postaw społecznych ujednolicają się między krajami. Rzeczy, ludzie i miejsca odległe o tysiące kilometrów są dostępne, jak nigdy przedtem. Obserwujemy też wzajemne przenikanie się kultur i narodowości. Wydaje się, że świat się ujednolica czasami nawet narażając na ryzyko utratę różnorodności kulturowej. Innymi słowy, jemy to samo, oglądamy te same filmy, jesteśmy odbiorcami tej samej sztuki, wchodzimy na te same strony w Internecie, jeździmy w te same miejsca na wakacje, słuchamy tych samych wiadomości w mediach. Świat stał się jednością, ale czy unifikacja kultur jest dobra i czy faktycznie wszyscy tak samo korzystają z globalizacji?
Zwróć uwagę na to, że w związku z globalizacją niektóre społeczeństwa tracą, a inne wykorzystują tą sytuację, aby żyć wygodniej, często kosztem innych. Podaj przykład, np.: europejscy rolnicy otrzymują dotacje na produkcję mleka w proszku, które potem jest sprzedawane w Ghanie po niższej cenie, niż mleko wyprodukowane lokalnie. Ghańscy rolnicy nie są w stanie sprzedać wyprodukowanego mleka, popadają w długi i biedę,
a europejscy rolnicy bogacą się szybciej, niż wcześniej. Zapytaj czy uczniowie potrafią podać inne przykłady, gdzie globalizacja korzystnie wpływa na wybrane społeczeństwa, kosztem innych. Czy możliwe jest wyrównanie poziomu życia ludzi z globalnego Południa
i globalnej Północy? Czy mamy wpływ na to, jak żyje się ludziom z krajów globalnego Południa?
Zaproponuj grę „W 5 kroków do Innego” (na wzór wyliczanki pokazującej ile osób doprowadzi Cię do Brada Pitta, albo Baracka Obamy). Gra ma za zadanie pokazać uczniom, że istnieje wiele współzależności między krajami Afryki a Polską i innymi krajami bogatymi oraz, że Afryka wiele oferuje światu. Podziel uczniów na grupy 5-osobowe. Każdej grupie rozdaj po 5 kolorowych kartek i pisaki. Każda z grup otrzymuje jedno hasło, które ma rozpracować w 5 minut – znaleźć powiązania (w maksymalnie 5 krokach) z kontynentem afrykańskim. Po zakończeniu gry każda z grup prezentuje swoją sieć powiązań innym.
Hasła do gry (możesz zaproponować inne):
• mleczna pianka (podpowiedź: cappuccino, kawa, firmy sprzedające kawę, plantacje kawy w Afryce),
• bieżnia
• pingwin
• telefon komórkowy (podpowiedź: rzadkie metale potrzebne do produkcji wibrującej elektroniki, kopalnie rzadkich metali w D.R. Kongo),
• tort weselny (podpowiedź: ślub, obrączki, złoto, kopalnie złota w Namibii),
• rower (podpowiedź: wyprawa rowerowa, Kazimierz Nowak i jego wyprawa do Afryki na początku XX wieku),
• fryzjer (podpowiedź: fryzury, dredy, rastamani, Etiopia)
• Kamil Bednarek (podpowiedź: Kamil Bednarek- muzyka reggae-afrobeat-Fela Kuti-Nigeria).
VIII Podsumowanie (5 minut)
Podsumuj grę i całe zajęcia. Zapytaj uczniów, jakie mają refleksje na temat tego, jaki rodzaj relacji z Innym wybierają dziś Polacy i dlaczego.