Odniesienie do podstawy programowej: Historia i społeczeństwo:
Cele kształcenia:
IV. Zainteresowanie problematyką społeczną.
Uczeń ma nawyk dociekania w kontekście społecznym – zadaje pytania „dlaczego jest tak, jak jest?” i „czy mogłoby być inaczej?” oraz próbuje odpowiedzieć na te pytania.
V. Współdziałanie w sprawach publicznych.
Uczeń współpracuje z innymi – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich.
Treści nauczania:
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
7) tłumaczy, odwołując się do przykładów, na czym polega postępowanie sprawiedliwe
2. „Mała Ojczyzna”. Uczeń:
1) opisuje swoją „małą Ojczyznę”, uwzględniając tradycję historyczno-kulturową i problemy społeczno-gospodarcze;
5. Społeczeństwo. Uczeń:
1) wyjaśnia znaczenie pracy w życiu człowieka i dostrzega jej społeczny
podział;
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
1) wyjaśnia, co oznacza powiedzenie: „świat stał się mniejszy” i wskazuje przyczyny tego zjawiska;
2) opisuje i ocenia na przykładach wpływ techniki na środowisko naturalne i życie człowieka;
4) opowiada o przejawach nędzy na świecie oraz formułuje własną opinię o działaniach pomocowych podejmowanych przez państwa lub organizacje pozarządowe;
Przyroda
Cele kształcenia:
IV. Poszanowanie przyrody.
Uczeń zachowuje się w środowisku zgodnie z obowiązującymi zasadami;
działa na rzecz ochrony przyrody i dorobku kulturowego społeczności.
Treści nauczania:
5. Człowiek a środowisko. Uczeń:
1) prowadzi obserwacje i proste doświadczenia wykazujące zanieczyszczenie najbliższego otoczenia (powietrza, wody, gleby);
2) wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawy na stan środowiska;
3) proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
4) podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka;
5) podaje przykłady pozytywnego i negatywnego wpływu środowiska na zdrowie człowieka.
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Historia i społeczeństwo:
Cele kształcenia:
IV. Zainteresowanie problematyką społeczną.
Uczeń ma nawyk dociekania w kontekście społecznym – zadaje pytania „dlaczego jest tak, jak jest?” i „czy mogłoby być inaczej?” oraz próbuje odpowiedzieć na te pytania.
V.... więcej
LEKCJA DRUGA
Wstęp
Przywitaj się z uczniami. Poproś, aby zajrzeli do kart sukcesu, które otrzymali na poprzednich zajęciach. Wspólnie ustalcie, które kryteria pozostały do zrealizowania.
Sprawdź ilu uczniów wybrało poszczególne prace domowe (np. przez podniesienie ręki). Poproś, aby uczniowie dobrali się w pary i opowiedzieli sobie nawzajem o wynikach swoich badań. Zachęć uczniów, by podzielili się z całą klasą informacjami o produktach pochodzących z Globalnego Południa, które są powszechnie używane w ich domach.
Faza realizacyjna
Refleksja na temat skutków niesprawiedliwego podziału zysków. Wprowadzenie pojęcia globalizacja.
1. Poproś uczniów o wylosowanie wyciętych wcześniej nazw produktów pochodzących z Globalnego Południa (załącznik nr 6). Uczniowie łączą się w 6 grup zgodnie z wylosowanymi towarami.
2. Rozpocznij pracę metodą 365. Każdej grupie wręcz tabelkę znajdującą się w załączniku nr 7. Zadaniem grup jest wpisanie trzech wypracowanych przez siebie odpowiedzi na pytanie – Jakie mogą być skutki niesprawiedliwego podziału zysków i złych warunków pracy? Zachęć uczniów, aby zastanowili się nad skutkami dla ludzi mieszkających w państwach Globalnego Południa, ale także dla Europejczyków i dla Ziemi. Na określone hasło (np. „globalizacja”) każda grupa przekazują swoje rozwiązania następnej grupie, która dopisuje trzy inne rozwiązania (musi zapoznać się z rozwiązaniami poprzednich grup). Takie przekazywanie odbywa się 5 razy, co pozwoli na zapełnienie 18 pól formularza. Na koniec tej części, przedstawiciele grup prezentują wybrane przez siebie odpowiedzi (wybierają maksymalnie 6 spośród 18 według wybranego kryterium – np. najpoważniejsze, najmniej oczywiste, najbardziej długofalowe).
3. W ramach podsumowania spróbuj razem z uczniami stworzyć zbiór skutków niesprawiedliwego podziału zysków.
4. Wyjaśnij uczniom pojęcie globalizacja, np. korzystając z poniższej definicji.
Globalizacja to ogół procesów prowadzących do coraz większej współzależności i integracji państw, społeczeństw, gospodarek i kultur, czego efektem jest tworzenie się jednego świata, światowego społeczeństwa.
Źródło: M. Kempny, Globalizacja, w: Encyklopedia socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998, s. 241.
5. Zachęć uczniów do refleksji zadając pytania:
- Czy wykonując zadania podczas poprzedniej i obecnej lekcji doświadczyliście współzależności, o których mowa w definicji globalizacji? Jeśli tak, to jakich?
- Czy te współzależności zawsze są sprawiedliwe? Dlaczego tak się dzieje?
- Czy mieszkańcy Globalnej Północy (instytucje międzynarodowe, organizacje pozarządowe, zwykli obywatele) powinni angażować się w pomoc krajom Globalnego Południa? Dlaczego?
Przedstawienie działań na rzecz sprawiedliwego handlu. Wprowadzenie pojęcia fair trade.
1. Poproś uczniów, aby w grupach zastanowili się w jaki sposób można uczynić handel między państwami Globalnego Południa i Północy bardziej sprawiedliwym. Każda grupa powinna wypracować co najmniej pięć propozycji.
2. Następnie zadaniem zespołów jest wybranie jednego pomysłu i zaprezentowanie go w formie dramy. Pozostali uczniowie starają się odgadnąć na czym polega przedstawione rozwiązanie.
3. W formie pogadanki omów działania realizowane na rzecz uczynienia handlu sprawiedliwym. Wyjaśnij pojęcie fair trade korzystając z materiałów dodatkowych załączonych na końcu scenariusza.
Faza podsumowująca
1. Poproś uczniów, aby wyjęli kartę sukcesów i ją wypełnili. Przeczytaj poszczególne kryteria i zapytaj się, czy zostały one osiągnięte podczas tej lekcji. Jeśli są chętni uczniowie, mogą określić w jakim stopniu i dlaczego.
2. Sformułuj pracę domową:
Sprawiedliwe produkty
Znajdź produkt fair trade, którym mógłbyś zastąpić podobny produkt dotychczas przez ciebie używany (np. czekoladę, ubrania, zabawki). Możesz poszukać w sklepach stacjonarnych lub internetowych. Sprawdź ile kosztuje, porównaj cenę i jakość (np. skład) z produktem niecertyfikowanym.