Odniesienie do podstawy programowej: Problemy współczesnego świata – uczeń ocenia sytuację imigrantów i uchodźców we współczesnym świecie. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Problemy współczesnego świata – uczeń ocenia sytuację imigrantów i uchodźców we współczesnym więcej
Migracja zarobkowa – czy to się opłaca?
Etap I – Podstawowe informacje o migracji zarobkowej
| Rozdaj uczniom tekst "Tadżycy w Rosji – niełatwy los migranta" (tekst stanowi osobny moduł) i poproś o jego uważne przeczytanie oraz wynotowanie lub podkreślenie 3 najważniejszych z jego perspektywy pozytywnych i negatywnych aspektów migracji zarobkowej. |
Etap II – Praca w grupie
Podziel uczniów na małe (pięcio- lub sześcioosobowe) grupy i poproś ich, by porozmawiali przez 5 minut o wybranych przez siebie fragmentach tekstu i przedyskutowali swoje przemyślenia poprzez przygotowanie pięciu plusów i minusów migracji zarobkowej. Następnie uczniowie przyklejają na podzielonej na 2 kolumny tablicy karteczki ze swoimi argumentami. Argumenty przemawiające przeciwko masowej migracji zarobkowej przyklejają na karteczkach ciemnego koloru, za jej korzyściami – na jasnych. Zgłaszane propozycje mogą pochodzić również spoza tekstu – w oparciu o wcześniejszą wiedzę ucznia lub wypracowanie własnych koncepcji.
Etap III – Dyskusja ogólna
W kilku zdaniach skomentuj argumenty uczniów (na przykład poprzez pogrupowanie argumentów w kategorie – np. korzyści dla kraju, korzyści osobiste, trudności dla dalszego rozwoju Tadżykistanu). Następnie zainicjuj dyskusję na temat Migracja zarobkowa – czy to się opłaca?, która może zakończyć się głosowaniem określającym ocenę zjawiska przez klasę lub próbą wypracowania przez uczniów alternatywnego pomysłu rozwoju kraju. Uczniowie mogą na przykład stworzyć na podstawie otrzymanych informacji obraz statystycznego migranta i spróbować wymyślić, co państwo tadżyckie musiałoby zaoferować migrantom, by mogli realizować swój potencjał w kraju (np. ponieważ są to osoby młode w większości posiadające rodziny – musiałby to być jakiś system wsparcia młodych rodziców etc).