Odniesienie do podstawy programowej: Jak dla właściwego scenariusza zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Jak dla właściwego więcej
Załącznik nr 5. Podział zysków
1. Czekolada:
• Właściciel marki – 70%
• Sprzedawca – 17%
• Pośrednicy (np. transport) – 7%
• Rolnicy – 6%
Źródło: http://pl.makechocolatefair.org/materialy (dostęp: 2015.09.01)
2. Koszule
• Zysk sklepu – 59%
• Zysk marki – 12%
• Koszt materiału – 12%
• Koszt transportu – 8%
• Pośrednik – 4%
• Zysk fabryki – 4%
• Koszty funkcjonowania formy – 0,9%
• Zarobek szwaczki – 0,6%
Źródło: http://www.cleanclothes.pl/materialy/publ_20_price_t_shirt_plpl.jpg (dostęp: 2015.09.01)
3. Obuwie
• Zysk sklepu – 32,6 %
• Zysk marki – 13,5%
• Koszt transportu – 5%
• Zarobek pracownika – 0,4%
• Inne, np. reklama (8,5%), badania i rozwój (11%), zysk fabryki (2%), inne koszty produkcji (1,6%), materiały (8%), podatek VAT (21%)
Źródło: http://www.reclaimthegym.se/?p=1953 (dostęp: 2015.09.01)
4. Zabawki (na przykładzie lalki Barby)
• 8,5% - zysk właściciela frabyki i transport
• 0,8% - wynagrodzenie pracownika
• 81% - zysk marki (w tym koszty transportu, dystrybucji, reklamy itp.)
• 2,5% - opłaty celne
• 7% - koszt materiału
Źródło: http://ulicaekologiczna.pl/zdrowy-styl-zycia/ile-tak-naprawde-kosztuje-lalka-barbie/ (dostęp: 2015.09.01)
5. Dżinsy
Trudno oszacować dokładne dane, ze względu na różnice w płacach między państwami Globalnego Południa, polityką poszczególnych koncernów. Dla niniejszych celów można uznać, że proporcje są zbliżone do tych podanych w dziale „obuwie”. Zachęcamy do zapoznania się z publikacjami Cleanclothes: http://cleanclothes.pl/materialy/184/raporty (dostęp: 2015.09.01)