Odniesienie do podstawy programowej: Wiedza o społeczeństwie
Cele kształcenia:
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń znajduje i wykorzystuje informacje na temat życia publicznego; wyraża własne zdanie w wybranych sprawach publicznych i uzasadnia je; jest otwarty na odmienne poglądy.
II. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów.
Uczeń rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia i szuka ich rozwiązań.
III. Współdziałanie w sprawach publicznych.
Uczeń współpracuje z innymi – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich.
Treści nauczania:
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
1) porównuje sytuację w państwach globalnego Południa i globalnej Północy i wyjaśnia na przykładach, na czym polega ich współzależność;
2) uzasadnia potrzebę pomocy humanitarnej i angażuje się (w miarę swoich możliwości) w działania instytucji (także pozarządowych), które ją prowadzą;
3) wyjaśnia, odwołując się do przykładów, na czym polega globalizacja w sferze kultury, gospodarki i polityki; ocenia jej skutki;
4) rozważa, jak jego zachowania mogą wpływać na życie innych ludzi na świecie (np. oszczędzanie wody i energii, przemyślane zakupy);
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Wiedza o społeczeństwie
Cele kształcenia:
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń znajduje i wykorzystuje informacje na temat życia publicznego; wyraża własne zdanie w wybranych sprawach publicznych i uzasadnia je; jest otwarty na odmienne poglądy.
II. Rozpoznawanie i... więcej
LEKCJA DRUGA
Wstęp
Przywitaj się z uczniami. Poproś, aby zajrzeli do kart sukcesu, które otrzymali na poprzednich zajęciach. Możesz poprosić chętnych uczniów, aby odpowiedzieli na pytania związane z poszczególnymi kryteriami lub przeznacz 3-4 minuty ciszy, na to, aby każdy uczeń samodzielnie zastanowił się, które kryteria pozostały do zrealizowania.
Poproś, aby uczniowie dobrali się w pary i opowiedzieli sobie nawzajem o wynikach wykonanej pracy domowej.
Faza realizacyjna
Gra symulacyjna. Prawa człowieka i prawa dziecka w krajach Globalnego Południa.
1. Poproś uczniów, aby na podstawie kart, które otrzymali na poprzedniej lekcji (załącznik nr 2) utworzyli grupy branżowe: producentów, właścicieli marek, firm transportowych i właścicieli sklepów. W ten sposób w każdym zespole znajdą się reprezentanci grup „produktowych”.
2. Każdemu zespołowi wręcz kartę pracy (załącznik nr 7). Wypisane są na niej wybrane prawa człowieka i dziecka. Poproś, aby uczniowie wybrali pięć praw, które ich zdaniem są najbardziej zagrożone w państwach Globalnego Południa.
3. Poproś uczniów, aby do każdego z wybranych praw dopisali przykłady, w jaki sposób nie są przestrzegane i jakie to może mieć konsekwencje.
4. Sformułuj zadanie: Wyobraźcie sobie, że jesteśmy na wielkiej, międzynarodowej konferencji. Reprezentujecie, zgodnie z waszymi grupami: państwa Globalnego Południa i Północy, koncerny, firmy transportowe i sieci sklepów. Każda z waszych grup ma przygotować wystąpienie, w której zaprezentuje co może zrobić aby poprawić sytuację państw Globalnego Południa.
5. Prezentacja uczniów. Przedstawiciele grup przedstawiają swoje propozycje.
6. Podsumuj wypowiedzi uczniów zwracając uwagę na to jakie działania podejmuje społeczność międzynarodowa aby poprawić sytuację państw Globalnego Południa. Skorzystaj z Informacji dla nauczyciela.
Faza podsumowująca
1. Poproś uczniów, aby wyjęli kartę sukcesów. Następnie powiedz, aby ją uzupełnili. Przeczytaj poszczególne kryteria i zapytaj, czy zostały one osiągnięte. Jeśli nie, spróbujcie wyjaśnić dlaczego i ustalcie w jaki sposób nadrobicie zaległości.