SCENARIUSZE

Produkty i problemy z (nie)dalekiego świata. Globalna Północ i Południe. cz. II

Opis: Druga część scenariusza nt globalizacji i różnic w warunkach życia i pracy między mieszkańcami Globalnego Południa a Globalnej Północy

Autor/Autorka (autorzy/autorki):



LEKCJA DRUGA

Wstęp
Przywitaj się z uczniami. Poproś, aby zajrzeli do kart sukcesu, które otrzymali na poprzednich zajęciach. Możesz poprosić chętnych uczniów, aby odpowiedzieli na pytania związane z poszczególnymi kryteriami lub przeznacz 3-4 minuty ciszy, na to, aby każdy uczeń samodzielnie zastanowił się, które kryteria pozostały do zrealizowania.
Poproś, aby uczniowie dobrali się w pary i opowiedzieli sobie nawzajem o wynikach wykonanej pracy domowej.

Faza realizacyjna

Gra symulacyjna. Prawa człowieka i prawa dziecka w krajach Globalnego Południa.
1. Poproś uczniów, aby na podstawie kart, które otrzymali na poprzedniej lekcji (załącznik nr 2) utworzyli grupy branżowe: producentów, właścicieli marek, firm transportowych i właścicieli sklepów. W ten sposób w każdym zespole znajdą się reprezentanci grup „produktowych”.
2. Każdemu zespołowi wręcz kartę pracy (załącznik nr 7). Wypisane są na niej wybrane prawa człowieka i dziecka. Poproś, aby uczniowie wybrali pięć praw, które ich zdaniem są najbardziej zagrożone w państwach Globalnego Południa.
3. Poproś uczniów, aby do każdego z wybranych praw dopisali przykłady, w jaki sposób nie są przestrzegane i jakie to może mieć konsekwencje.
4. Sformułuj zadanie: Wyobraźcie sobie, że jesteśmy na wielkiej, międzynarodowej konferencji. Reprezentujecie, zgodnie z waszymi grupami: państwa Globalnego Południa i Północy, koncerny, firmy transportowe i sieci sklepów. Każda z waszych grup ma przygotować wystąpienie, w której zaprezentuje co może zrobić aby poprawić sytuację państw Globalnego Południa.
5. Prezentacja uczniów. Przedstawiciele grup przedstawiają swoje propozycje.
6. Podsumuj wypowiedzi uczniów zwracając uwagę na to jakie działania podejmuje społeczność międzynarodowa aby poprawić sytuację państw Globalnego Południa. Skorzystaj z Informacji dla nauczyciela.

Faza podsumowująca
1. Poproś uczniów, aby wyjęli kartę sukcesów. Następnie powiedz, aby ją uzupełnili. Przeczytaj poszczególne kryteria i zapytaj, czy zostały one osiągnięte. Jeśli nie, spróbujcie wyjaśnić dlaczego i ustalcie w jaki sposób nadrobicie zaległości.