SCENARIUSZE

Ubóstwo i urbanizacja

Opis: Zajęcia dotyczące zjawiska urbanizacji oraz problemu ubóstwa

Autor/Autorka (autorzy/autorki): źródło: www.globaleducation.eu, adaptacja: Anna Paluszek

Wydawca:



Wraz z wysokim wzrostem demograficznym i masowym opuszczaniem terenów wiejskich, miasta bardzo szybko się rozrastają i o obecnie mieszka już w nich ponad połowa ludności świata. Uczniowie zgłębiają znaczenie ubóstwa i bogactwa. Analizują dane dotyczące ubóstwa i bogactwa oraz sposób, w jaki wpływają one na życie ludzi w krajach globalnego Południa (w szczególności w slumsach). Niektóre miasta rozrastają się szybciej niż władze miejskie, przedsiębiorstwa budowlane i usługowe mogą odpowiedzieć na rosnące potrzeby. Stąd mogą pojawić się nieformalne osady czy slumsy, co wiąże się z obciążeniem środowiska i zasobów naturalnych.

Czas: 45 minut + zadanie domowe (przy użyciu komputera)

Dodatkowy materiał:
1. Studium przypadku: Warunki sanitarne w miastach Indii
2. Materiał wizualny (zdjęcia)

Tematy:
Ubóstwo, Zrównoważony rozwój , urbanizacja, slumsy

Przebieg:
Przeprowadź dyskusję na forum klasy dotyczącą odpowiedzi na poniższe pytania:
• Jakie grupy ludzi i krajów są biedne, a jakie bogate?
• Dlaczego niektórzy są biedni, a inni są bogaci?
• Dlaczego niektóre kraje są biedne, a inne są bogate?
• Dlaczego bogactwo i ubóstwo występują we wszystkich krajach?
• Czy biedni ludzie mieszkają raczej na terenach wiejskich czy w dużych miastach?

Narysuj mapę myśli by pokazać, w jaki sposób poszczególne czynniki mogą przyczyniać się do ubóstwa i do podtrzymywania cyklu ubóstwa na podstawie posiadanej wiedzy:
• Nieodpowiednia dieta i zły stan zdrowia
• Ograniczony dostęp do edukacji lub jej brak
• Ograniczony dostęp do szkoleń zawodowych lub ich brak
• Brak bezpiecznej wody i odpowiednich warunków sanitarnych.

Zastanów się, czy w każdym kraju ubóstwo wygląda tak samo.
Obejrzyj zdjęcia i rozdaj do przeczytania studium przypadku „Studium przypadku: Warunki sanitarne w miastach Indii”.

Obejrzyj wybrany film pokazujący rzeczywistość mieszkańców Kibery największego slumsu w Nairobi, w stolicy Kenii.
- „Zasługujesz, by wiedzieć”, Polska Pomoc, 39 minut, lektor
https://www.youtube.com/watch?v=UREw_DX4VKU
- „Opowieści z Radia Kibera”, Salezjański Wolontariat Misyjny, 23 minuty, napisy polskie
https://www.youtube.com/watch?v=ckigrJrTuko
Podziel się swoją opinią w grupie na temat tego, co może być najtrudniejsze w życiu w slumsie, i co jest najbardziej zaskakujące, co zmieniło Twoją dotychczasową perspektywę.

Przeczytaj wybrane wypowiedzi osób ubogich z krajów Południa i zastanówcie się, jak to wzbogaca Waszą dotychczasową dyskusję o ubóstwie:
“Ubóstwo jest jak więzienie, żyje się jak w niewoli w oczekiwaniu na wolność” – Jamajka
“Ubóstwo to brak wolności, zniewolenie codziennym zmaganiem, depresją i strachem przed tym, co przyniesie przyszłość” – Gruzja
“Jeśli chcesz coś zrobić nie masz na wystarczającej do tego siły, to jest „talauchi” (tłum. ubóstwo)”
“Lepsze życie dla mnie to bycie zdrowym, spokojnym oraz życie pełne miłości bez głosu. Miłość to więcej niż cokolwiek innego. Pieniądze nie mają wartości jeśli brak jest miłości” – starsza kobieta z Etiopii”
“Powtórzę, potrzebujemy wody tak, jak potrzebujemy powietrza” – kirgiska kobieta z Tash-Bulak, Kirgistan

Omówcie, na czym polega problem i napiszcie wspólną definicję ubóstwa w oparciu o zgromadzone informacje.

Przeprowadź burzę mózgów i wypisz niektóre czynniki, które pomogą przerwać cykl ubóstwa i wyjaśnij, jak mogą poprawić warunki życia biednych osób.
Stwórzcie wspólną listę zmian, jakie powinny się dokonać.
Pomyślcie o działaniach ze strony:
• pojedynczych osób (Polaków i Polek)
• społeczności lokalnych i organizacji pozarządowych
• organizacji międzynarodowych (Polska jako członkini)
• polskich firm międzynarodowych
• polskiego rządu i Unii Europejskiej.

ZADANIE DOMOWE z gwiazdką:
Urbanizacja – spełnienie marzeń? - potrzebny dostęp do komputera.
Uczniowie lepiej rozumieją, dlaczego nagła urbanizacja niekoniecznie przyczynia się do zmniejszania ubóstwa.
Użyj arkusza kalkulacyjnego do zrobienia listy ukazujące poziom zurbanizowania wymienionych krajów: Afganistanu, Australii, Bhutanu, Hongkongu – Specjalnego Rejonu Administracyjnego Chin, Indii, Indonezji oraz Filipin.
Użyj danych ze strony Banku Światowego - http://data.worldbank.org/topic/urban-development (World Bank) by zawrzeć faktyczne dane i odsetek populacji żyjącej w miastach w latach 2007 i 2012 w każdym z podanych krajów.
Stwórz porównywalne wykresy liniowe.
Odpowiedz na poniższe pytania:
• W którym kraju w 2010 roku największy odsetek populacji mieszkał w miastach?
• W którym kraju w 2010 roku najmniejszy odsetek populacji mieszkał w miastach?
• Który kraj wykazał największy wzrost populacji miast w ciągu trzech lat?
• Który kraj wykazał najmniejszy wzrost populacji miast w ciągu trzech lat?
• Jakie są cechy charakterystyczne miast, które przyciągają ludzi?
• Jak wyjaśnisz fakt, że 100% populacji Hongkongu żyje na terenach miejskich?
Spójrz na mapę urbanizacji - http://www.unicef.org/sowc2012/urbanmap/index.html (urban world map) UNICEFu. Przeanalizuj szacowane dane na rok 2050.
Wypisz kraje, które według prognoz wykażą najbardziej gwałtowny przyrost miast między 2010 a 2050 rokiem.
Stwórz wykresy porównujące dane kraje, używając następujących wskaźników.

tabela_1084.jpg komenda

*Produkt Narodowy Brutto
Omów:
• Czy istnieje związek między zamożnością kraju a urbanizacją?
• Czy istnieje związek między zamożnością kraju a dostępem do wody pitnej i urządzeń sanitarnych?
• W którym kraju różnica w dostępie do wody i urządzeń sanitarnych między obszarami wiejskimi i miejskimi jest największa?
• Jakie czynniki odstraszają ludzi z terenów wiejskich i skłaniają do przeprowadzki do dużych miast?
• Jakie czynniki przyciągają osoby z terenów wiejskich do dużych miast?