Odniesienie do podstawy programowej: Podstawa programowa:
SZKOŁA PODSTAWOWA
• Historia i społeczeństwo
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
4) opowiada o przejawach nędzy na świecie
5) wyjaśnia na przykładach przyczyny i następstwa konfliktów zbrojnych
• Etyka
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka
9. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do zjawisk społecznych
GIMNAZJUM
• Wiedza o społeczeństwie
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
1) porównuje sytuację w państwach globalnego południa i globalnej północy
4) rozważa jak jego zachowania mogą wpływać na życie innych ludzi na świecie
5) ocenia sytuację imigrantów i uchodźców we współczesnym świecie
• Etyka
1. Człowiek jako osoba; natura i godność człowieka zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Podstawa programowa:
SZKOŁA PODSTAWOWA
• Historia i społeczeństwo
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
4) opowiada o przejawach nędzy na świecie
5) wyjaśnia na przykładach przyczyny i następstwa konfliktów zbrojnych
• Etyka
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka
9.... więcej
Cel ogólny:
• wprowadzenie do tematyki globalnych współzależności
Cele szczegółowe:
• uświadomienie uczniom, że nie wszystkie dzieci na świecie maja takie same możliwości rozwoju
• pokazanie zależności pomiędzy warunkami życia, a życiem codziennym i możliwościami rozwoju rówieśników
• pogłębienie wrażliwości i empatii
Grupa wiekowa:
• uczniowie klas IV–VI szkół podstawowych
• uczniowie klasy I gimnazjum.
Optymalna liczba uczestników i wskazówki dotyczące prowadzenia zajęć:
• 20, czyli tyle, ile ról. W przypadku mniejszej lub większej grupy niektóre role można pominąć
albo dopisać według własnego pomysłu. Do przeprowadzenia zajęć konieczna jest odpowiednia
powierzchnia (sala/korytarz/plener), która pozwoli na ustawienie wszystkich dzieci w szeregu i ich poruszanie się do przodu (maksymalnie tyle kroków, ile jest pytań).
• Zajęcia są zajęciami wprowadzającymi do późniejszych tematów. To od prowadzącego zależy jaką tematykę będzie kontynuował w dalszej pracy. Powyższy warsztat może być wstępem do następujących cykli tematycznych:
- Tolerancja, antydyskryminacja, wykluczenie społeczne
- Rzeczywistość krajów globalnego południa
- Globalne współzależności
- Odpowiedzialna konsumpcja, Sprawiedliwy Handel, Krwawe minerały
- Migracje i uchodźcy
Czas trwania: 45 min.
Potrzebne materiały:
pojemnik do losowania ról (pudełko/koszyk/kapelusz/woreczek), nożyczki, wydrukowane załączniki
nr 1, 2 i 3 do scenariusza. Przed zajęciami opisy ról z załącznika nr 3 potnij na paski i włóż do
pojemnika.
Opis ćwiczenia:
Przedstaw uczniom cel zajęć, ich czas trwania i przebieg. Poproś, aby dzieci ustawiły się w szeregu,
a potem poinformuj, że zadaniem każdego z uczestników będzie wyobrażenie sobie dnia
z życia ich rówieśnika. Dzieci powinny jednak zachować w tajemnicy to, jaką rolę wylosowały (dopóki nie poprosisz ich o ujawnienie postaci). Rozlosuj role i wyznacz czas na przeczytanie opisów,
a następnie zapytaj, czy wszyscy rozumieją, kogo mają przedstawić. Jeśli nie, wyjaśnij niezrozumiałe
słowa lub opowiedz dokładniej, w jakiej sytuacji znajduje się postać z gry. Poinformuj, że przeczytasz
listę pytań pomocniczych, które ułatwią wyobrażenie sobie sytuacji rówieśnika.
Ważne: przypomnij uczestnikom, że pytania dotyczą dzieci z ich ról! Jeśli na zadane pytanie uczeń będzie mógł udzielić twierdzącej odpowiedzi, to może zrobić mały krok do przodu. Po zakończeniu zadawania pytań poproś dzieci, żeby zostały w tych miejscach, w których się znajdują (mogą usiąść na podłodze). Zapytaj, kto zrobił wszystkie kroki lub największą ich liczbę, poproś, żeby te dzieci odczytały swoje role. Następnie zapytaj, kto nie zrobił żadnego kroku, i również poproś o przeczytanie ról. Jako ostatnie swoje role czytają dzieci, które uplasowały
się pośrodku.
Omówienie:
zadaj grupie pytania kontrolne z załącznika 2 i przedyskutujcie wspólnie, czy każde dziecko w miarę
prawidłowo zinterpretowało swoją rolę. Być może niektóre interpretacje są skrajnie różne od faktycznego obrazu sytuacji? Dlaczego dzieci wyobraziły sobie to właśnie tak? Zapytaj, jak uczestnicy czuli się w swoich rolach? Czy sytuacje, w jakich znajdowali się ich rówieśnicy z roli, zależały od nich samych, od ich zdolności i umiejętności? A może zależało to w znacznej mierze od okoliczności zewnętrznych?