SCENARIUSZE

Sieć globalnych powiązań

Opis: Scenariusz dla uczniów i uczennic klas V-VI szkoły podstawowej oraz klas I-II gimnazjum przedstawiający sieć globalnych współzależności gospodarczych na przykładzie kupowanych przez nas ubrań.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Izabela Parkitna-Mierzwa, Anita Ponikło, Anna Wiśniewska



Cel ogólny:
• Przedstawienie globalnych współzależności na podstawie łańcucha produkcji i dystrybucji ubrań, które najczęściej nosimy.

Cele szczegółowe:
• przedstawienie jak skomplikowany jest łańcuch produkcyjny,
• zwrócenie uwagi na wielość półproduktów potrzebnych do wytworzenia np. spodni,
• pokazanie dystansu, jaki pokonują produkty, zanim dotrą do kraju sprzedaży

Grupa wiekowa:
• klasa V_VI SP
• klasy I-II gimnazjum

Czas trwania: 45 min.

Liczba uczestników: ok. 20-30.

Potrzebne materiały:
• etykietki z nazwami krajów (załącznik nr 1), kłębek włóczki/sznurka, opis tego, skąd pochodzą produkty (załącznik nr 2).

Tok zajęć:
1. Przedstawienie tematu, krótka rozmowa – skąd pochodzą nasze spodnie?

2. Ćwiczenie

Opis ćwiczenia:
Podziel uczestników na 11 grup, mogą to być pary, mogą to być pary i osoby pojedyncze. Poproś uczestników, aby stanęli w kole. Każdą grupę mianuj innym państwem. Uczniom przypnij wcześniej przygotowane etykiety z nazwami krajów (załącznik nr 1), ważne aby uczestnicy z tego samego państwa stali obok siebie. Wytłumacz dzieciom, że teraz będziesz im opowiadać o tym, w jaki sposób powstają ich dżinsy. Czytając opis (załącznik nr 2), podawaj sznurek kolejno dziecku (lub parze dzieci), które reprezentuje dane państwo. Początek sznurka ma uczestnik będący
„Polską”. Zadaniem dzieci jest trzymanie sznurka tak długo, aż nie skończysz czytać (załącznik nr 2), a dżinsy nie zostaną dostarczone do sklepu. Kiedy skończycie opis, zapytaj dzieci o ich spostrzeżenia, o to, jak im się podoba takie połączenie wszystkich
państw i czy były świadome, z ilu krajów mogą pochodzić spodnie, które tak często noszą. Spróbujcie wspólnie zastanowić się nad skomplikowanymi powiązaniami międzynarodowymi. Poproś uczniów, żeby wyobrazili sobie (tylko wyobrazili),
że np. „Indie”, „Chiny” czy „Bangladesz” puszczają wszystkie swoje nitki. Czy wówczas dałoby się rozplątać sieć? Jak wygląda nasza globalna zależność od innych państw? Czy jesteśmy niezależnymi mieszkańcami Ziemi?

3. Postawienie pytania – czy pracownicy szyjący spodnie powinni być bogaci czy biedni? Krótka dyskusja.

4. Przedstawienie niesprawiedliwości w handlu międzynarodowym. Pomocne mogą tutaj być materiały Koalicji Sprawiedliwego Handlu (http://www.fairtrade.org.pl/), PAH (Polska Akcja Humanitarna), Polskiej Zielonej Sieci (http://zielonasiec.pl/) lub innych – dowolność nauczyciela. Można również przedstawić to zagadnienie w oparciu o dostępne w sieci i u NGO filmy i kampanie społecznye, np. „My kupujemy, kto płaci” (do wypożyczenia w wideotece CEO) lub kampanii społecznych eFTe (http://www.efte.org.pl/).

5. Podsumowanie - Czy handel jest sprawiedliwy?