Odniesienie do podstawy programowej: SZKOŁA PODSTAWOWA
• Historia i społeczeństwo
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
4) opowiada o przejawach nędzy na świecie
• Etyka
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka
9. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do zjawisk społecznych
GIMNAZJUM
• Wiedza o społeczeństwie
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
1) porównuje sytuację w państwach globalnego południa i globalnej północy i wyjaśnia na przykładach na czym polega ich współzależność
3) wyjaśnia, odwołując się do przykładów na czym polega globalizacja w sferze gospodarki; ocenia jej skutki
4) rozważa jak jego zachowania mogą wpływać na życie innych ludzi na świecie
31. Etyka w życiu gospodarczym. Uczeń:
1) przedstawia zasady etyczne, którymi powinni się kierować pracownicy i pracodawcy, wyjaśnia, na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu
• Etyka
1. Człowiek jako osoba; natura i godność człowieka zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:SZKOŁA PODSTAWOWA
• Historia i społeczeństwo
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
4) opowiada o przejawach nędzy na świecie
• Etyka
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka
9. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do zjawisk... więcej
Cel ogólny:
• Przedstawienie globalnych współzależności na podstawie łańcucha produkcji i dystrybucji ubrań, które najczęściej nosimy.
Cele szczegółowe:
• przedstawienie jak skomplikowany jest łańcuch produkcyjny,
• zwrócenie uwagi na wielość półproduktów potrzebnych do wytworzenia np. spodni,
• pokazanie dystansu, jaki pokonują produkty, zanim dotrą do kraju sprzedaży
Grupa wiekowa:
• klasa V_VI SP
• klasy I-II gimnazjum
Czas trwania: 45 min.
Liczba uczestników: ok. 20-30.
Potrzebne materiały:
• etykietki z nazwami krajów (załącznik nr 1), kłębek włóczki/sznurka, opis tego, skąd pochodzą produkty (załącznik nr 2).
Tok zajęć:
1. Przedstawienie tematu, krótka rozmowa – skąd pochodzą nasze spodnie?
2. Ćwiczenie
Opis ćwiczenia:
Podziel uczestników na 11 grup, mogą to być pary, mogą to być pary i osoby pojedyncze. Poproś uczestników, aby stanęli w kole. Każdą grupę mianuj innym państwem. Uczniom przypnij wcześniej przygotowane etykiety z nazwami krajów (załącznik nr 1), ważne aby uczestnicy z tego samego państwa stali obok siebie. Wytłumacz dzieciom, że teraz będziesz im opowiadać o tym, w jaki sposób powstają ich dżinsy. Czytając opis (załącznik nr 2), podawaj sznurek kolejno dziecku (lub parze dzieci), które reprezentuje dane państwo. Początek sznurka ma uczestnik będący
„Polską”. Zadaniem dzieci jest trzymanie sznurka tak długo, aż nie skończysz czytać (załącznik nr 2), a dżinsy nie zostaną dostarczone do sklepu. Kiedy skończycie opis, zapytaj dzieci o ich spostrzeżenia, o to, jak im się podoba takie połączenie wszystkich
państw i czy były świadome, z ilu krajów mogą pochodzić spodnie, które tak często noszą. Spróbujcie wspólnie zastanowić się nad skomplikowanymi powiązaniami międzynarodowymi. Poproś uczniów, żeby wyobrazili sobie (tylko wyobrazili),
że np. „Indie”, „Chiny” czy „Bangladesz” puszczają wszystkie swoje nitki. Czy wówczas dałoby się rozplątać sieć? Jak wygląda nasza globalna zależność od innych państw? Czy jesteśmy niezależnymi mieszkańcami Ziemi?
3. Postawienie pytania – czy pracownicy szyjący spodnie powinni być bogaci czy biedni? Krótka dyskusja.
4. Przedstawienie niesprawiedliwości w handlu międzynarodowym. Pomocne mogą tutaj być materiały Koalicji Sprawiedliwego Handlu (http://www.fairtrade.org.pl/), PAH (Polska Akcja Humanitarna), Polskiej Zielonej Sieci (http://zielonasiec.pl/) lub innych – dowolność nauczyciela. Można również przedstawić to zagadnienie w oparciu o dostępne w sieci i u NGO filmy i kampanie społecznye, np. „My kupujemy, kto płaci” (do wypożyczenia w wideotece CEO) lub kampanii społecznych eFTe (http://www.efte.org.pl/).
5. Podsumowanie - Czy handel jest sprawiedliwy?