Odniesienie do podstawy programowej: Podstawa programowa:
SZKOŁA PODSTAWOWA
• Przyroda
4. Orientacja w terenie. Uczeń:
2) orientuje plan, mapę w terenie
5. Człowiek a środowisko. Uczeń:
2) wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawna stan środowiska
• Historia i społeczeństwo
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
4) opowiada o przejawach nędzy na świecie
• Etyka
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka
9. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do zjawisk społecznych
GIMNAZJUM
• Geografia
1. Mapa – umiejętności czytania, interpretacji i posługiwania się mapą. Uczeń:
• Wiedza o społeczeństwie
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
1) porównuje sytuację w państwach globalnego południa i globalnej północy i wyjaśnia na przykładach na czym polega ich współzależność
3) wyjaśnia, odwołując się do przykładów na czym polega globalizacja w sferze gospodarki; ocenia jej skutki
4) rozważa jak jego zachowania mogą wpływać na życie innych ludzi na świecie
31. Etyka w życiu gospodarczym. Uczeń:
1) przedstawia zasady etyczne, którymi powinni się kierować pracownicy i pracodawcy, wyjaśnia, na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu
• Etyka
1. Człowiek jako osoba; natura i godność człowieka zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Podstawa programowa:
SZKOŁA PODSTAWOWA
• Przyroda
4. Orientacja w terenie. Uczeń:
2) orientuje plan, mapę w terenie
5. Człowiek a środowisko. Uczeń:
2) wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawna stan środowiska
• Historia i społeczeństwo
7.... więcej
Cel ogólny:
• zapoznanie z podstawowymi mechanizmami globalnych współzależności.
• Cele szczegółowe:
ćwiczenie ma na celu przedstawienie, skąd biorą się podstawowe artykuły spożywcze, których używamy na co dzień.
Grupa wiekowa:
• klasa V-VI SP
• klasa I gimnazjum
• Optymalna liczba uczestników: około 20 osób.
• Czas trwania: 30 min ćwiczenie i 15 min omówienie.
• Potrzebne materiały:
mapa świata (konturowa, fizyczna lub polityczna), kolorowe karteczki samoprzylepne, nożyczki, pudełko (ew. koszyk, kapelusz lub woreczek) do losowania, wydrukowany załącznik nr 1. Przed zajęciami
odpowiedzi na pytania potnij na paski i włóż do pudełka, a dla siebie zachowaj listę kontrolną.
Opis ćwiczenia:
przedstaw dzieciom cel zajęć, czas ich trwania i przebieg. Rozlosuj pytania. Jeżeli dzieci jest mniej niż pytań, powtórz kolejkę losowania, aż do wyczerpania karteczek. Trudniejsze odpowiedzi możesz też wcześniej odłożyć i w trakcie losowania przekazać dzieciom, które nie mają problemu z płynnym czytaniem. Poproś dzieci, aby zapoznały się z treścią kartek, które wylosowały. Następnie przeczytaj pytanie i poproś dziecko, które ma na nie odpowiedź, żeby też ją przeczytało. W trakcie czytania odpowiedzi kolorowymi karteczkami zaznacz na mapie kraje, o których jest mowa.
Omówienie ćwiczenia:
na podstawie ćwiczenia możesz przeprowadzić dyskusję dotyczącą różnych aspektów edukacji globalnej (możesz też wykorzystać część teoretyczną niniejszej publikacji), takich jak:
• odpowiedzialna konsumpcja,
• wpływ globalizacji rolnictwa na środowisko (transport, przechowywanie produktów, chemiczna konserwacja, opakowania) i jakość wytwarzanej w ten sposób żywności,
• wpływ wielkopowierzchniowych upraw na sytuację ludzi i przyrody w krajach globalnego Południa,
• problematyka wody,
• kwestie konieczności ograniczania odpadów i recyklingu.
Przykładowe pytania do dyskusji:
• Czy wiecie, że podstawowe artykuły spożywcze uprawiane są w wielu krajach i często importowane do Polski z bardzo daleka?
• Czy to, że wiele warzyw i owoców jest dostępnych w sklepach przez cały rok, stanowi wystarczający powód, żeby z nich na bieżąco korzystać? A może warto pamiętać o zasadzie kupowania lokalnie i sezonowo?
• Jak swoimi codziennymi decyzjami wpływamy na innych ludzi i przyrodę?
• Na co powinniśmy zwracać uwagę podczas zakupów (kraj pochodzenia produktu, rodzaj opakowania, certyfikaty itp.)?
• Jakie są skutki transportu żywności (zanieczyszczenie powietrza, zużycie paliwa – eksploatacja zasobów naturalnych itp.)?
• Czy wytworzenie i dostarczenie tych rzeczy naprawdę kosztuje właśnie tyle, ile wynosi ich cena w sklepach? Kto przede wszystkim zarabia na tych rzeczach?
• Jak wielkopowierzchniowe uprawy wpływają na sytuację mieszkających na danych terenach ludzi?
• Czy w Polsce też są tego typu uprawy?
• Czy tak intensywne rolnictwo wymaga dużej ilości wody? Czy na terenach zaznaczonych na mapie karteczkami występują problemy z dostępem do wody?