Odniesienie do podstawy programowej: Podstawa programowa:
SZKOŁA PODSTAWOWA
• Edukacja przyrodnicza:
1. Edukacja przyrodnicza. Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nie ożywionej. Uczeń:
4) zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka
• Historia i społeczeństwo
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
4) opisuje i ocenia na przykładach wpływ techniki na środowisko naturalne i życie człowieka
• Przyroda
5. Człowiek, a środowisko. Uczeń:
1) prowadzi obserwacje i proste doświadczenia najbliższego otoczenia
2) wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawy na stan środowiska
3) proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu
4) podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w którym zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka
5) podaje przykłady pozytywnego i negatywnego wpływu środowiska na zdrowie człowieka zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Podstawa programowa:
SZKOŁA PODSTAWOWA
• Edukacja przyrodnicza:
1. Edukacja przyrodnicza. Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nie ożywionej. Uczeń:
4) zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka
• Historia i społeczeństwo
7. Problemy... więcej
Cel ogólny:
• uświadomienie, w jaki sposób powstaje prąd i jakie są konsekwencje jego wytwarzania i używania.
Cele szczegółowe:
• przedstawienie informacji skąd się bierze prąd,
• zwrócenie uwagi na zasoby naturalne, które są potrzebne do wytwarzania prądu w elektrowniach,
• uświadomienie ile jest sprzętów zasilanych prądem w bezpośrednim otoczeniu uczniów i w jaki sposób są użytkowane
• przedstawienie zależności pomiędzy wykorzystaniem prądu a środowiskiem naturalnym
Grupa wiekowa:
• klasa II- IV SP
Czas trwania: 45 min.
Liczba uczestników: ok. 6-24
Potrzebne materiały:
• piłka, papier flipchartowy/ tablica, marker, ksero quizu.
Tok lekcji:
1. Usiądźcie w kole i zagrajcie w grę „Piłka – odpowiedź”. Pytaniem gry będzie: „Jakie znasz przedmioty działające na prąd?”. Osoba, której piłka zostanie rzucona, musi podać odpowiedź na zadane pytanie. Odpowiedzi uczestników nie mogą się powtarzać. Kiedy piłka odwiedzi już wszystkich uczestników, krótko podsumuj to, co zostało wymienione, i przedstaw dzieciom temat zajęć.
2. Zapytaj uczniów, czy wiedzą, skąd bierze się prąd. Spróbujcie wymienić jak najwięcej typów elektrowni (węglowa, jądrowa, wodna, wietrzna, słoneczna, geotermiczna, pływowa).
3. Następnie zagrajcie w „Iskierkę”. Uczestnicy chwytają się za ręce, jedna osoba ściska za rękę siedzącego obok kolegę lub koleżankę, a on lub ona przekazuje uścisk dalej, aż „iskierka” zatoczy koło. To, w jaki sposób przechodziła „iskierka”, obrazuje, jak przepływa prąd z elektrowni do naszych urządzeń elektrycznych.
4. Zrób burzę mózgów dotyczącą tego, w jaki sposób powstaje prąd w elektrowniach. Jeśli uczestnicy będą mieli problem, w skrócie wytłumacz im, jak wygląda ten proces. Dobre odpowiedzi zapisuj na flipcharcie/tablicy.
5. Zastanówcie się wspólnie, jakie konsekwencje dla przyrody ma korzystanie z urządzeń elektrycznych oraz jakie rodzaje elektrowni są najbardziej przyjazne dla środowiska.
6. Na koniec rozdaj quiz (jeśli czas na to pozwoli, możesz podzielić dzieci na dwie grupy i zagrać w quiz drużynowy – wygrywa ta drużyna, która zdobędzie więcej punktów). Omów dokładnie każde pytanie, co pozwoli podsumować i uporządkować zdobytą już wiedzę.
Quiz:
1. Który sposób gotowania wody jest bardziej energooszczędny?
a) w czajniku elektrycznym,
b) w czajniku tradycyjnym (na gazie).
2. Ile procent energii można zaoszczędzić, gotując pod przykryciem?
a) 30%,
b) 5%.
3. Która żarówka jest bardziej energooszczędna?
a) świetlówka energooszczędna,
b) żarówka LED.
4. Który rodzaj ogrzewania pomieszczeń jest bardziej oszczędny?
a) centralne,
b) elektryczne.
5. Czy wyciąganie ładowarek po naładowaniu telefonu ma znaczenie?
a) tak,
b) nie.
6. Która klasa energetyczna sprzętów elektrycznych jest bardziej oszczędna?
a) A+++,
b) C.
7. Która odpowiedź jest bliższa prawdy?
a) 98% energii w Polsce pochodzi z elektrowni węglowych,
b) w Polsce mamy 25% energii pochodzącej z elektrowni wodnych i wiatrowych.
8. Czy nasze: telewizor, komputer stacjonarny, kino domowe zużywają prąd,
kiedy są wyłączone?
a) nie,
b) tak.
9. Czy spalanie węgla zanieczyszcza środowisko?
a) nie,
b) tak.
Poprawne odpowiedzi: 1-b; 2-a; 3-b; 4-a; 5- a; 6-a; 7-a; 8-b; 9-b.