SCENARIUSZE

Tajemnicze ziarna

Opis: Scenariusz dla przedszkolaków poruszający temat bioróżnorodności.

Autor/Autorka (autorzy/autorki):



Pszenica, gryka, proso pochodzą z południowo-zachodniej i środkowej Azji, kukurydza z Ameryki Południowej. To prawdziwi podróżnicy, którzy przez tysiące lat przenosili się wraz z ludźmi z kontynentu na kontynent. Jednak potrawy, które z nich przygotowujemy mają już bardzo lokalny charakter i smak.

Poruszane zagadnienia:
• żywność
• zrównoważony rozwój
• lokalne uprawy
• bioróżnorodność

Czas trwania: 45min

Cele ogólne:
• wykorzystanie zmysłów do poznania różnorodności świata
• poznanie w jaki sposób i z czego powstają produkty zbożowe
• przygotowanie dzieci do rozmowy o odpowiedzialnej konsumpcji.

Cele szczegółowe:
• doskonalenie spostrzegawczości,
• rozwijanie sprawności manualnej,
• ćwiczenie pamięci,
• aktywne słuchanie
• doskonalenie czuciowego (dotykowego) stylu uczenia się
• poznawanie lokalnych upraw

Formy pracy:
• zbiorowa,
• grupowa
• indywidualna.

Metody:
• wspólne myślenie

Środki dydaktyczne:
• pojemniczki z 6 różnymi ziarnami zbóż lub kasz uprawianych w Polsce (np. owies, żyto, pszenica, gryka, proso, jęczmień, kukurydza etc),
• jeśli masz taką możliwość przynieś też pełne kłosy, gałązki lub kolby ze sobą, jeśli nie, wykorzystaj zdjęcia lub rysunki przedstawiające rośliny, z których pozyskuje się ziarna prezentowane w czasie zajęć,
• zdjęcia gotowych potraw z ziaren prezentowanych w czasie zajęć.

Przebieg:
1. Wysyp ziarna i kasze do osobnych pojemników. Poproś chętne dzieci, by zamknęły oczy, włożyły rączki do pojemników i opisały dla reszty grupy jakie są w dotyku rzeczy, które się tam znajdują. Zapytaj czy wiedzą już czego dotykają. Następnie powiedz im by otworzyły oczy i opisały co widzą. Zaproś pozostałą część grupy do wspólnego przyjrzenia się zawartości pojemników. Zapytaj dzieci czy wiedzą już co znajduje się w środku.

2. Jeśli masz taką możliwość przygotuj rośliny, z których pochodzą prezentowane ziarna. Jeśli nie masz roślin rozdaj dzieciom kopie obrazków przedstawiających rośliny. Wspólnie z dziećmi dopasujcie roślinę do ziarna. Powtórzcie razem na głos nazwy roślin.

3. Rozstaw pojemniki z ziarnami na stolikach. Wywołuj kolejno nazwy zbóż i roślin, pokazując roślinę lub jej zdjęcie/rysunek dzieciom. Za każdym razem gdy wywołujesz roślinę i pokazujesz jej zdjęcie zachęcaj dzieci by wskazały odpowiedni pojemnik stając przy odpowiednim stoliku.

4. Przygotuj kartoniki z nazwami zbóż i roślin przeczytaj je na głos, poproś chętne dzieci by postawiły kartoniki obok pojemników. Następnie podziel dzieci na pary i rozdaj parom ilustracje lub zdjęcia przedstawiające gotowe potrawy, zrobione z wykorzystaniem ziaren i roślin prezentowanych na zajęciach. Daj dzieciom czas do namysłu, upewnij się, że rozpoznają potrawy. Zapytaj czy jadły te potrawy, kiedy, czy im smakowały czy nie. Zachęć dzieci by dopasowały potrawy do ziaren. Kiedy wszystkie potrawy i ziarna zostały połączone z potrawami powtórzcie na głos ich nazwy.

5. Wyjaśnij dzieciom, że wszystkie prezentowane na zajęciach ziarna uprawiane są lokalnie w Polsce. Jednak trafiły do nas z różnych miejsc na świecie dawno dawno temu. Porozmawiajcie na temat uprawy roślin i pojęcia bioróżnorodności. Zapytaj dzieci czy to dobrze, że mamy do wyboru tyle różnych roślin jadalnych, zbóż etc czy nie, dlaczego. Kiedy to jest możliwe, a kiedy nie. Co trzeba/można robić, żeby zachować jak najwięcej gatunków roślin?

6. Przygotujcie plansze z polami uprawnymi. Do wykonania plansz potrzebne są styropian z wyciętymi rowkami o wymiarach 2cmx 20 x 30 cm, zielony papier pocięty na paski, nożyczki, klej, ziarenka. Pokaż dzieciom zdjęcie pola i miedzy. Zacznijcie od przygotowania miedzy z zielonych pasków papieru wciśniętych w rowki, jeśli macie gałązki innych roślin możecie z nich zrobić drzewka. Następnie posmarujcie klejem pola pomiędzy miedzą i nasypcie wybrane ziarna po jednym gatunku w danym polu. Gdy praca wyschnie doczepcie kartoniki z rysunkami roślin, i ich nazwami. Podziękuj dzieciom za udział w zajęciach.