SCENARIUSZE

Oblicz sobie Tadżykistan

Opis: Scenariusz lekcji. Celem zajęć jest przybliżenie uczniom Tadżykistanu. Podstawowe informacje o kraju są przekazywane poprzez rozwiązywanie zadań – znajdują się zarówno w opisie poleceń, jak i stanowią przedmiot dociekań uczniów (część danych o kraju uczeń zdobywa dzięki rozwiązaniu konkretnego zadania).

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Robert Szczęsny



Oblicz sobie Tadżykistan


Etap I – Wprowadzenie
Zaprezentuj uczniom temat lekcji oraz jej cele. Przykładowe wprowadzenie znajdziesz poniżej:
Matematyka opisuje otaczającą nas rzeczywistość. Przy pomocy liczb mierzymy odległości, określamy ceny; pojęcia i narzędzia matematyczne wykorzystujemy w różnych gałęziach nauk przyrodniczych: biologii, fizyce czy chemii (stąd właśnie wzięło się określenie matematyki jako „królowej nauk”). Dzisiaj matematyka będzie naszym przewodnikiem po Tadżykistanie.


Etap II – Rozwiązywanie zadań
Rozdaj uczniom karty z zadaniami. Każda z prezentowanych sfer rzeczywistości znajduje się na oddzielnej stronie/karcie. W zależności od ilości czasu, jaką możesz przeznaczyć na zajęcia, rozdaj odpowiednią liczbę zadań.


Etap III – Podsumowanie
Zapytaj uczniów o wrażenia lub myśli, jakie nasunęły się im podczas rozwiązywania zadań. Jeśli pozostanie Wam jeszcze chwila wolnego czasu, podaj uczniom kilka przykładów roli matematyki dla w systematyzowaniu wiedzy o świecie:
• PKB na mieszkańca – otrzymuje się go dzieląc całkowity produkt krajowy brutto (całkowitą wartość towarów i usług wytworzonych w kraju) przez liczbę jego mieszkańców. Polska znajduje się na 44 miejscu na świecie z 20 334 dolarami na osobę, wg danych Międzynarodowego Funduszu Walutowego za rok 2011.
• Indeks jakości życia – porównanie wielu wskaźników, które daje pełniejszy obraz poziomu życia w różnych krajach (zbiera się i porównuje dane między innymi na temat: PKB na osobę, oczekiwanej statystycznej długości życia, bezrobocia, wolności politycznej, równych praw obu płci)
• Wskaźnik korupcji – obraz tego, jak oceniają przejrzystość swojego kraju biznesmeni, politycy i mieszkańcy. Mimo że jest bardzo subiektywny (każdy uczestnik badania ocenia swój kraj w skali od 10-pełna przejrzystość, do 0 – całkowite skorumpowanie kraju), daje bardzo ważne informacje osób prowadzących firmy dotyczące bezpieczeństwa inwestowania oraz jakości życia w danym kraju.
Ćwiczenia stanowią osobne moduły - dodaj je do komponowanego zestawu z listy.