Odniesienie do podstawy programowej: 1. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu swojego otoczenia.
2. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
3. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
4. Wspomaganie rozwoju umiejętności komunikacyjnych dzieci. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:1. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu swojego otoczenia.
2. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
3.... więcej
Mleko z płatkami, kanapka z szynką a może ziemniaki lub czekolada? Czy śniadanie wszystkich dzieci na świecie wygląda to samo? Od czego to zależy?
Poruszane zagadnienia:
• żywność (lokalna, zdrowa)
• różnorodność
Czas trwania: 90min (2 zajęcia)
Cele ogólne:
• poznanie pojęcia różnorodności na przykładzie kultury jedzenia
• przygotowanie dzieci do rozmowy o odpowiedzialnej konsumpcji.
Cele szczegółowe:
• ćwiczenie spostrzegawczości
• argumentowanie
• aktywne słuchanie
Formy pracy:
• zbiorowa,
• grupowa
• indywidualna.
Metody:
• wspólna praca w kole
• głosowanie stopami
• rysowanie
Środki dydaktyczne:
• zestaw zdjęć dzieci z różnych krajów świata i ich śniadań
• kartki papieru, kolorowe kredki lub flamastry
• mapa świata
Przebieg:
1. część pierwsza Usiądźcie w kole. Zapytaj dzieci co lubią jeść na śniadanie. Czy to ważny posiłek? Dlaczego? Poproś, by każde dziecko indywidualnie narysowało na kartce swoje ulubione śniadanie. Zachęć, żeby użyły kolorowych kredek i pokolorowały składniki, narysowały swoje ulubione naczynia ( jeśli takie mają).
2. Kiedy rysunki są już gotowe poproś, żeby dzieci po kolei opowiedziały o swoich śniadaniach pokazując rysunki. Daj innym dzieciom możliwość dopytywania opowiadającego dziecka. Przypominaj wszystkim o potrzebie aktywnego słuchania się nawzajem.
3. Kartki z rysunkami układajcie na podłodze tak, żeby wszyscy je widzieli. Zapytaj dzieci o ich wrażenia, komentarze. Możesz pomóc im pytaniami np. Czy wszyscy lubią to samo? Tak, nie, dlaczego? Czy jakiś składnik można wykorzystać do różnych śniadań?
4. Zapytaj Czy wiemy skąd pochodzą produkty, z których powstały wasze śniadania? Z jakiego kraju? Skąd się wzięły w waszym domu? Gdzie były wcześniej? Jak to można sprawdzić?
5. Poproś, by dzieci spróbowały pogrupować śniadania, które są takie same lub podobne (pod względem składników) np. kanapki, mleko z płatkami). Możesz im w tym pomóc. Zapowiedz, że będziecie głosować stopami. Ty przeczytasz im stwierdzenie, a one podejdą do kartek z rysunkami śniadań, które wybiorą jako swoją odpowiedź.
- to śniadanie jest najzdrowsze
- tego śniadania nigdy nie próbowałem/am
- to śniadanie chciałbym/abym spróbować
- to śniadanie jest najsmaczniejsze
Po każdym stwierdzeniu poproś chętne dzieci stojące przy różnych pracach o komentarze. W razie potrzeby uzupełniaj informacje, zwłaszcza dotyczące zdrowego odżywiania.
6. Na koniec pierwszej części zajęć zapytaj dzieci (rundka zaczynając od chętnego dziecka) o jedną rzecz, którą zapamiętały z zajęć.
7. CZĘŚĆ DRUGA: Przypomnij dzieciom krótko co robiliście w części pierwszej zajęć. Możesz rozwiesić prace uczestników na ścianie, żeby można się było do nich odwoływać.
8. Podziel dzieci na pary lub niewielkie grupy (jeśli dzieci jest więcej niż 20) każdej parze/grupie rozdaj zdjęcie dziecka z zestawu. Poproś, by przez chwilę porozmawiali i zastanowili się skąd pochodzą dzieci i spróbowały umieścić ich zdjęcia na mapie świata. Pokaż dzieciom, gdzie znajduje się Polska, nazwij kontynenty, żeby ułatwić im zadanie.
9. Na podłodze rozłóż zdjęcia śniadań dzieci i zachęć dzieci do znalezienia śniadania dla „swojego”dziecka. Daj im chwilę na rozmowę, a następnie poproś każdą grupę o wskazanie kraju pochodzenia dzieci na dużej mapie. Zweryfikuj ich przypuszczenia w oparciu o załącznik z informacjami dodatkowymi nt. zdjęć. Skąd się wzięły produkty na talerzach dzieci? Gdzie były wcześniej? Z jakiego kraju pochodzą? Skąd to wiemy? Jeśli w przypadku polskich śniadań okazało się, że niektóre z produktów pochodzą z innych krajów warto poruszyć ten sam wątek przy okazji śniadań dzieci z całego świata.
10. Ponownie zaproponuj dzieciom głosowanie stopami:
- to śniadanie jest najzdrowsze
- to śniadanie chciałbym/abym spróbować
- to śniadanie ciężko byłoby mi skończyć
- to śniadanie można przygotować w moim domu
Po każdym stwierdzeniu poproś chętne dzieci o uargumentowanie swoich opinii. Daj innym dzieciom możliwość skomentowania ich wypowiedzi lub zmiany miejsca, jeśli argumenty ich przekonały.
11. Zaproś dzieci do rozmowy w kole. Zapytaj dlaczego dzieci w różnych miejscach na świecie jedzą różne potrawy na śniadanie? Od czego to zależy? Czy wszystkie śniadania moglibyśmy przygotować w naszych domach? Dlaczego? Czy to dobrze, że się od siebie różnimy? Czego dzięki takim różnicom możemy się nauczyć?
12. Podsumuj zajęcia rundką z odpowiedzią na pytanie : Czego dowiedziałam/em się podczas dzisiejszych zajęć.