Odniesienie do podstawy programowej: 1. Wspomaganie rozwoju umiejętności komunikacyjnych dzieci.
2. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu swojego otoczenia.
3. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:1. Wspomaganie rozwoju umiejętności komunikacyjnych dzieci.
2. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu swojego otoczenia.
3. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi,... więcej
Większość z nas potrafi słyszeć, ale czy słuchamy się wzajemnie? Co znaczy słuchanie? Umiejętność aktywnego słuchania jest jedną z kluczowych, które przydadzą się nie tylko w życiu zawodowym, ale codziennych kontaktach z innymi. Warto zacząć ją ćwiczyć już w przedszkolu.
Poruszane zagadnienia:
• szacunek
• różnorodność
• praca
Czas trwania: 45min
Cele ogólne:
• kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania jako wyrazu szacunku i chęci współpracy z innymi
• budowanie zrozumienia dla pracy producentów żywności i drobnych wytwórców z całego świata
Cele szczegółowe:
• aktywne słuchanie
• ćwiczenie pamięci
Formy pracy:
• zbiorowa,
• grupowa
• indywidualna.
Metody:
• wspólna praca w kole
Środki dydaktyczne:
• dowolna historia „Dzień z życia” (załącznik 1)
Przebieg:
1. Usiądźcie w kole. Zapowiedz uczestnikom i uczestniczkom zajęć, że dziś skupicie się na umiejętności słuchania. Na początek zaproponuj grę w „głuchy telefon”. Podaj zdanie pierwszemu dziecku. Niech będzie ono związane z wybraną do tych zajęć historią „Dzień z życia..”. Na koniec zapytaj dzieci jak dobrze poradzili sobie z tym zadaniem ( Bardzo dobrze – stają, dobrze -siedzą, niezbyt dobrze – kładą się na podłodze). Zapytaj chętną osobę o argumentację swojej pozycji. Zapytaj co ich zdaniem jest potrzebne by zadanie wyszło idealnie.
2. Zapowiedz grę w kończenie zdań. Chętna osoba kończy głośno zaczęte zdanie, a osoba po jej prawej lub lewej stronie kontynuuje rundkę tak, żeby wszyscy się wypowiedzieli. Przykładowe zdania :
a) w przyszłości chciał(a)bym być...
b) najbardziej lubię jeść...
c) gdybym nie była teraz w przedszkolu to chciałabym być....
Po każdej rundce zadaj kilku osobom pytania : co powiedziały dwie osoby przed Tobą? Kto pamięta co powiedział/a Kasia/Tomek etc? Czy ktoś odpowiedział tak samo jak Ty?
Po skończonej zabawie zapytaj znów jak sobie poradzili z zadaniem (analogicznie do punktu 1). Spytaj kto uważa, że poradził sobie lepiej niż w poprzednim ćwiczeniu? Dlaczego?
3. Przeczytaj z dziećmi wybraną historię”Dzień z życia..” (załącznik 1). Porozmawiajcie chwilę o pytaniach, wrażeniach dzieci po poznanej historii. Następnie zaproponuj dzieciom, żeby teraz one opowiedziały tę historię po jednym zdaniu zaczynając od chętnego dziecka. Zachęcaj dzieci do odwoływania się do zdjęć jeśli mają problem z przypomnieniem sobie kolejnych fragmentów. Zrób analogiczną ewaluację jak w pkt 1 i 2.
4. Na koniec zapowiedz zabawę, w której zadaniem dzieci będzie policzenie do 20 (u młodszych do 15). poproś dzieci by usiadły w dowolnym miejscu sali i zamknęły oczy. Jeśli dwójka lub więcej dzieci odezwie się jednocześnie liczenie zaczyna się od początku. Rozpocznij odliczanie. Na początku możesz pozwolić dzieciom mieć otwarte oczy, jeśli wykonają zadanie poproś, by je powtórzyły z zamkniętymi oczami oraz by odliczanie rozpoczęła osoba z grupy. Ponownie zapytaj dzieci co ich zdaniem było potrzebne by dobrze wykonać te zadanie.
5. Na koniec pogratuluj dzieciom współpracy i poproś o ewaluację swojego udziału w całych zajęciach analogicznie do wcześniejszych ćwiczeń.