SCENARIUSZE

Uchodźcy

Opis: Scenariusz zajęć dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych poruszający temat uchodźców.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): źródło: www.globaleducation.eu, adaptacja: Anna Paluszek

Wydawca:



Uczniowie lepiej rozumieją sytuacje uchodźców, które zmusiły ich do opuszczenia swoich domów. Lepiej rozumieją prawa tych ludzi oraz procesy, które ich wspierają i chronią. Uczniowie badają definicję uchodźcy i analizują aktualne wydarzenia, skupiające się wokół kwestii uchodźców. Uczniowie analizują i interpretują statystyki dotyczące uchodźców i zgłębiają słuszność ogólnie słyszanych stwierdzeń na temat uchodźców.

Czas: 45 minut + zadania domowe

Zadanie domowe (przed zajęciami)
Uczniowie zwiększają swoją świadomość dotyczącą potrzeb uchodźców, wyobrażają sobie przeżycia, jakie towarzyszą ludziom zmuszonym do opuszczenia swoich domów w poszukiwaniu poczucia bezpieczeństwa.
Wyobraź sobie, że musisz opuścić swój dom w pośpiechu i strachu, drogi są zablokowane i nie możesz używać telefonów ani elektryczności. Pomyśl i zapisz:
• Co zabierzesz ze sobą? (Pamiętaj: masz mało czasu na spakowanie się, będziesz musiał nieść torbę przy być może małej ilości zasobów, które Ci pomogą przetrwać, zanim dotrzesz w bezpieczne miejsce.)
• Dokąd pójdziesz?
• W jaki sposób będziesz podróżować?
Stwórz mapę myśli, w centrum kartki zapisz „Przymusowe opuszczenie domu”, od tego narysuj 4 główne odgałęzienia, ukazujące w jaki sposób zmuszenie do pośpiesznego opuszczenia swojego domu wpłynie na:
• Twoje zdrowie
• Twoje poczucie bezpieczeństwa
• Twoją rodzinę
• Twoją przyszłość.
Zapisz przynajmniej trzy sposoby, jak chciał/a/byś aby kraj przyjmujący potraktował Ciebie. Zastanów się czy Twoje nastawienie w stosunku do uchodźców jest takie, jakiego sam być oczekiwał/a.
Zbierz informacje z telewizji, gazet, radia, które odnoszą się do kwestii uchodźców i azylantów.


Przebieg lekcji
Zaprezentujcie wybrane punkty prac domowych.
Przejrzyj aktualne doniesienia dotyczące sytuacji uchodźców i zastanów się jaką mają wymowę, jakie odczucia się wywołują.
Obejrzyj film organizacji “Save the children” o historii dziewczynki, która stała się uchodźczynią, w ramach kampanii pomocy uchodźcom syryjskim:
https://www.youtube.com/watch?v=RBQ-IoHfimQ
Przeprowadźcie burzę mózgów dotyczącą skojarzeń ze słowem „uchodźcy”.
Przedyskutujcie różne skojarzenia w mniejszych grupach i stwórz definicje słowa „uchodźca”.
Porównaj stworzoną definicję uchodźcy z definicją z Konwencji ONZ dot. Uchodźców oraz innymi powiązanymi pojęciami, dostępnych na stronie Urzędu ds. Cudzoziemców: http://udsc.gov.pl/uchodzcy-2/uchodzcy/slownik/
Omówcie w małych grupach:
• Czy słowo „uchodźca” zawsze jest właściwie stosowane? Dlaczego lub dlaczego nie?
• Jak prezentowana jest ochrona uchodźców w Europie i w Polsce?
• W jaki sposób chronione są prawa uchodźców w Polsce i w Europie?
Domyślcie się które kraje odgrywają największą rolę przy udzielaniu pomocy dla uchodźców. (Zasugeruj przynajmniej trzy). Jakie mogą wystąpić różnice między krajami rozwijającymi się a rozwiniętymi? Dlaczego?

GRAFIKA [http://www.unhcr.org/5399a14f9.html] --> PO ANGIELSKU

Przeanalizuj dane z powyższej grafiki , która ukazuje 20 państw, które przyjęło największą liczbę uchodźców na świecie i zastanów się co je charakteryzuje. Co oznacza liczba 16 438 uchodźców w Polsce (według danych UNHCR, Global Trends 2013).
Sprawdź inne dane i statystyki dostępne w materiale kampanii „Więcej wiedzy mniej strachu” przygotwanego przez Urzęd ds. Cudzoziemców i polskie media, do pobrania tutaj: http://udsc.gov.pl/do-pobrania/materialy-informacyjne-urzedu/
Oceń jaki wpływ mają te liczby na Twoje wyobrażenie o kwestii uchodźców?


Zadanie domowe (po zajęciach)
Zapytaj dziesięć osób z różnych środowisk o ich podejście do pomocy dla uchodźców w Polsce, oraz pomocy zaoferowanej Polakom i Polkom, którzy byli zmuszeni do opuszczenia swoich domów przez katastrofy naturalne lub wojnę i sytuację polityczną.
Zaprezentuj swoje wnioski i podaj powody różnic zdań.