Odniesienie do podstawy programowej: WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
2. Życie społeczne. Uczeń:
5) wyjaśnia, jak tworzą się podziały w grupie i w społeczeństwie (np. na „swoich” i „obcych”), i podaje możliwe sposoby przeciwstawiania się przejawom nietolerancji.
9. Patriotyzm dzisiaj. Uczeń:
3) wyjaśnia, odwołując się do wybranych przykładów, czym według niego jest patriotyzm; porównuje tę postawę z nacjonalizmem, szowinizmem i kosmopolityzmem;
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
5) ocenia sytuację imigrantów i uchodźców we współczesnym świecie;
IV etap edukacyjny – zakres podstawowy
5. Prawa człowieka. Uczeń:
4) znajduje w środkach masowego przekazu (w tym w Internecie) informacje o przypadkach łamania praw człowieka na świecie;
5) rozpoznaje przejawy rasizmu, szowinizmu, antysemityzmu i ksenofobii; uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się im oraz przedstawia możliwości zaangażowania się w wy brane działania na rzecz równości i tolerancji;
6) znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny – zakres rozszerzony
7. Procesy narodowościowe i społeczne we współczesnym świecie. Uczeń:
2) porównuje różne modele polityki wybranych państw wobec mniejszości narodowych i imigrantów;
3) wyjaśnia, dlaczego w Europie integracja imigrantów z państw pozaeuropejskich rodzi trudności; ocenia sytuację imigrantów w Polsce;
37. Ochrona praw człowieka w Polsce. Uczeń:
4) analizuje stan przestrzegania praw mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych;
5) przygotowuje opracowanie na temat naruszania i ochrony praw człowieka w wy branej dziedzinie. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
2. Życie społeczne. Uczeń:
5) wyjaśnia, jak tworzą się podziały w grupie i w społeczeństwie (np. na „swoich” i „obcych”), i podaje możliwe sposoby przeciwstawiania się przejawom nietolerancji.
9. Patriotyzm dzisiaj. Uczeń:
3)... więcej
Uczniowie lepiej rozumieją sytuacje uchodźców, które zmusiły ich do opuszczenia swoich domów. Lepiej rozumieją prawa tych ludzi oraz procesy, które ich wspierają i chronią. Uczniowie badają definicję uchodźcy i analizują aktualne wydarzenia, skupiające się wokół kwestii uchodźców. Uczniowie analizują i interpretują statystyki dotyczące uchodźców i zgłębiają słuszność ogólnie słyszanych stwierdzeń na temat uchodźców.
Czas: 45 minut + zadania domowe
Zadanie domowe (przed zajęciami)
Uczniowie zwiększają swoją świadomość dotyczącą potrzeb uchodźców, wyobrażają sobie przeżycia, jakie towarzyszą ludziom zmuszonym do opuszczenia swoich domów w poszukiwaniu poczucia bezpieczeństwa.
Wyobraź sobie, że musisz opuścić swój dom w pośpiechu i strachu, drogi są zablokowane i nie możesz używać telefonów ani elektryczności. Pomyśl i zapisz:
• Co zabierzesz ze sobą? (Pamiętaj: masz mało czasu na spakowanie się, będziesz musiał nieść torbę przy być może małej ilości zasobów, które Ci pomogą przetrwać, zanim dotrzesz w bezpieczne miejsce.)
• Dokąd pójdziesz?
• W jaki sposób będziesz podróżować?
Stwórz mapę myśli, w centrum kartki zapisz „Przymusowe opuszczenie domu”, od tego narysuj 4 główne odgałęzienia, ukazujące w jaki sposób zmuszenie do pośpiesznego opuszczenia swojego domu wpłynie na:
• Twoje zdrowie
• Twoje poczucie bezpieczeństwa
• Twoją rodzinę
• Twoją przyszłość.
Zapisz przynajmniej trzy sposoby, jak chciał/a/byś aby kraj przyjmujący potraktował Ciebie. Zastanów się czy Twoje nastawienie w stosunku do uchodźców jest takie, jakiego sam być oczekiwał/a.
Zbierz informacje z telewizji, gazet, radia, które odnoszą się do kwestii uchodźców i azylantów.
Przebieg lekcji
Zaprezentujcie wybrane punkty prac domowych.
Przejrzyj aktualne doniesienia dotyczące sytuacji uchodźców i zastanów się jaką mają wymowę, jakie odczucia się wywołują.
Obejrzyj film organizacji “Save the children” o historii dziewczynki, która stała się uchodźczynią, w ramach kampanii pomocy uchodźcom syryjskim:
https://www.youtube.com/watch?v=RBQ-IoHfimQ
Przeprowadźcie burzę mózgów dotyczącą skojarzeń ze słowem „uchodźcy”.
Przedyskutujcie różne skojarzenia w mniejszych grupach i stwórz definicje słowa „uchodźca”.
Porównaj stworzoną definicję uchodźcy z definicją z Konwencji ONZ dot. Uchodźców oraz innymi powiązanymi pojęciami, dostępnych na stronie Urzędu ds. Cudzoziemców: http://udsc.gov.pl/uchodzcy-2/uchodzcy/slownik/
Omówcie w małych grupach:
• Czy słowo „uchodźca” zawsze jest właściwie stosowane? Dlaczego lub dlaczego nie?
• Jak prezentowana jest ochrona uchodźców w Europie i w Polsce?
• W jaki sposób chronione są prawa uchodźców w Polsce i w Europie?
Domyślcie się które kraje odgrywają największą rolę przy udzielaniu pomocy dla uchodźców. (Zasugeruj przynajmniej trzy). Jakie mogą wystąpić różnice między krajami rozwijającymi się a rozwiniętymi? Dlaczego?
GRAFIKA [http://www.unhcr.org/5399a14f9.html] --> PO ANGIELSKU
Przeanalizuj dane z powyższej grafiki , która ukazuje 20 państw, które przyjęło największą liczbę uchodźców na świecie i zastanów się co je charakteryzuje. Co oznacza liczba 16 438 uchodźców w Polsce (według danych UNHCR, Global Trends 2013).
Sprawdź inne dane i statystyki dostępne w materiale kampanii „Więcej wiedzy mniej strachu” przygotwanego przez Urzęd ds. Cudzoziemców i polskie media, do pobrania tutaj: http://udsc.gov.pl/do-pobrania/materialy-informacyjne-urzedu/
Oceń jaki wpływ mają te liczby na Twoje wyobrażenie o kwestii uchodźców?
Zadanie domowe (po zajęciach)
Zapytaj dziesięć osób z różnych środowisk o ich podejście do pomocy dla uchodźców w Polsce, oraz pomocy zaoferowanej Polakom i Polkom, którzy byli zmuszeni do opuszczenia swoich domów przez katastrofy naturalne lub wojnę i sytuację polityczną.
Zaprezentuj swoje wnioski i podaj powody różnic zdań.