Odniesienie do podstawy programowej: WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
19. Relacje Polski z innymi państwami. Uczeń:
1) przedstawia najważniejsze kierunki polskiej polityki zagranicznej (stosunki z państwami Unii Europejskiej i Stanami Zjednoczonymi, relacje z sąsiadami);
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
3) wyjaśnia, odwołując się do przykładów, na czym polega globalizacja w sferze kul tury, gospodarki i polityki; ocenia jej skutki;
IV etap edukacyjny – zakres rozszerzony
5. Zmiana społeczna. Uczeń:
5) charakteryzuje wybrany ruch społeczny, np.: Solidarność, ruch niepodległościowy non-violence Mahatmy Gandhiego, ruch praw obywatelskich Martina L. Kinga, ruch na rzecz ochrony środowiska naturalnego, ruch emancypacji kobiet.
12. Społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:
4) opisuje formy aktywności obywateli w ramach społeczności lokalnej, regionu, państwa oraz na poziomie globalnym; w miarę możliwości uczestniczy w wybranym działaniu;
39. Polska polityka zagraniczna. Uczeń:
3) wyjaśnia, jaki wpływ na polską politykę zagraniczną ma członkostwo w Unii Europejskiej;
4) przedstawia działania Polski w dziedzinie pomocy rozwojowej;
GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
10. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek – przyroda – gospodarka.
Uczeń:
10) określa związki pomiędzy problemami wyżywienia, występowaniem chorób (m.in. AIDS) a poziomem życia w krajach Afryki na południe od Sahary;
12) identyfikuje konflikt interesów pomiędzy ekologicznymi skutkami wylesiania Amazonii a jej gospodarczym wykorzystaniem; określa cechy rozwoju i problemy wielkich miast w Brazylii;
IV etap edukacyjny
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata. Uczeń:
1) klasyfikuje państwa na podstawie analizy wskaźników rozwoju społecznego i gospodarczego; wyróżnia regiony bogate i biedne (bogatą Północ i biedne Południe) i poda je przyczyny dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego regionów świata;
2) ocenia i projektuje różne formy pomocy państwa i organizacji pozarządowych państwom i regionom dotkniętym kryzysem (klęskami ekologicznymi, wojnami, głodem);
3. Relacja człowiek-środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój.
3) rozróżnia przyczyny zachodzących współcześnie globalnych zmian klimatu (ocieplenia globalnego) i ocenia rozwiązania podejmowane w skali globalnej i regionalnej zapobiegające temu zjawisku;
6. Sfery Ziemi – pedosfera i biosfera. Uczeń:
5) wskazuje podejmowane na świecie działania na rzecz ochrony i restytucji środowiska geograficznego;
6) omawia podstawowe zasady zrównoważonego rozwoju i ocenia możliwości ich realizacji w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
12. Geografia Polski – działalność gospodarcza. Uczeń:
4) porównuje wielkość i strukturę produkcji energii elektrycznej w Polsce i innych państwach świata; zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
19. Relacje Polski z innymi państwami. Uczeń:
1) przedstawia najważniejsze kierunki polskiej polityki zagranicznej (stosunki z państwami Unii Europejskiej i Stanami Zjednoczonymi, relacje z sąsiadami);
23. Problemy współczesnego świata.... więcej
Cel edukacyjny: Uczniowie potrafią wyjaśnić, czym są Cele Zrównoważonego Rozwoju, dlaczego są ważne i w jaki sposób dotyczą również uczniów.
Czas: 45 minut
Przebieg:
Zainicjuj dyskusję wokół pytania : „Jakie są największe problemy, z jakimi zmagają się dzisiaj ludzie na całym świecie?”
Zapisz na tablicy padające sformułowania i pojęcia, jeśli zajdzie taka potrzeba pogrupuj podobne do siebie.
Poproś uczniów, aby w parach zastanowili się i wskazali wspólnie 3 największe problemy świata z wymienionych wcześniej. Następnie podzielą się swoim wyborem z grupą wraz z uzasadnieniem.
Rozdaj uczniom materiał z wypisanymi problemami (materiał dodatkowy 1) i poproś o porównanie z wybranymi przez nich.
Przypomnij o pierwszej globalnej inicjatywie zwalczającej ubóstwo i zrównoważonego rozwoju czyli Milenijnych Celach Rozwoju (2000-2015). Korzystając z podsumowanie osiągnięć MCR w 2015 (materiał dodatkowy 2) oraz za pomocą materiałów kampanii informacyjnej MSZ „Polska jest rajem” w ramach programu Polska Pomoc: http://www.un.org.pl/rozwoj/info_materialy-promocyjne.php lub filmiku informacyjnego Fundacji Ekomost: https://www.youtube.com/watch?v=SArCV1RO-nc
Zaprezentuj filmik o 17 Celach Zrównoważonego Rozwoju, dostępny:
Zastanówcie się dlaczego te problemy są tak poważne i angażują znane postacie? Kogo rozpoznaliście? Czy są wśród nich Wasi idole, co mówili?
Zapisz na sześciu kartkach 6 grup obszarów tematycznych do dyskusji i rozłóż je w przestrzeni: 1)Ubóstwo, 2) Zdrowie i dobrobyt, 3) Edukacja, umiejętności, miejsca pracy, 4) Sprawiedliwy świat, 5)Zrównoważony rozwój, 6) Środowisko
Pod nimi zapisz powiązane z nimi Cele Zrównoważonego rozwoju (zgodnie z Materiałem dodatkowym 3).
Podziel klasę na 6 grup i poproś je aby wspólnie zastanowili się, w jaki sposób Cele Zrównoważonego Rozwoju mogą wpływać na poprawę sytuacji w przypisanym aspekcie.
Poproś o zapisanie pytań jakie się im nasuwają i które kwestie są dla nich ciągle nowe, a o których już mają opinię. Mogą się również zastanowić nad pytaniem, jeżeli chcieliby zdobyć więcej informacji o danej stacji. Sformułowane pytania można przeanalizować na kolejnych lekcjach lub w domu.
Skorzystaj ze zdjęć i materiałów wizualnych dostępnych (w języku angielskim) na stronie: www.globalgoals.org/worldslargestlesson.
Na zakończenie lekcji poproś uczniów, aby napisali jedno zdanie wyrażające ich opinię na temat Celów Globalnych oraz co one dla nich oznaczają. Poproś uczniów, aby zadania zaczynały się od słów: “Cele Globalne są ważne, ponieważ…”. Możesz wybrać zwycięskie zdanie. Wprowadź dozwolony limit słów, odpowiedni dla np. nagłówka w gazecie lub tweeta: @theglobalgoals #globalgoals.
Zadanie domowe:
Poproś uczniów, aby zdecydowali, który Cel jest ich zdaniem najważniejszy, dlaczego i w jaki sposób ten Cel łączy się z innymi. Poproś, aby napisali krótki tekst uzasadniający ich wybór.