SCENARIUSZE

Wprowadzenie do tematyki Celów Zrównoważonego Rozwoju

Opis: Scenariusz zajęć dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych poruszający temat Milenijnych Celów Rozwoju.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): źródło: www.globaleducation.eu, adaptacja: Anna Paluszek

Wydawca:



Cel edukacyjny: Uczniowie potrafią wyjaśnić, czym są Cele Zrównoważonego Rozwoju, dlaczego są ważne i w jaki sposób dotyczą również uczniów.

Czas: 45 minut

Przebieg:
Zainicjuj dyskusję wokół pytania : „Jakie są największe problemy, z jakimi zmagają się dzisiaj ludzie na całym świecie?”
Zapisz na tablicy padające sformułowania i pojęcia, jeśli zajdzie taka potrzeba pogrupuj podobne do siebie.
Poproś uczniów, aby w parach zastanowili się i wskazali wspólnie 3 największe problemy świata z wymienionych wcześniej. Następnie podzielą się swoim wyborem z grupą wraz z uzasadnieniem.
Rozdaj uczniom materiał z wypisanymi problemami (materiał dodatkowy 1) i poproś o porównanie z wybranymi przez nich.
Przypomnij o pierwszej globalnej inicjatywie zwalczającej ubóstwo i zrównoważonego rozwoju czyli Milenijnych Celach Rozwoju (2000-2015). Korzystając z podsumowanie osiągnięć MCR w 2015 (materiał dodatkowy 2) oraz za pomocą materiałów kampanii informacyjnej MSZ „Polska jest rajem” w ramach programu Polska Pomoc: http://www.un.org.pl/rozwoj/info_materialy-promocyjne.php lub filmiku informacyjnego Fundacji Ekomost: https://www.youtube.com/watch?v=SArCV1RO-nc
Zaprezentuj filmik o 17 Celach Zrównoważonego Rozwoju, dostępny:
Zastanówcie się dlaczego te problemy są tak poważne i angażują znane postacie? Kogo rozpoznaliście? Czy są wśród nich Wasi idole, co mówili?

Zapisz na sześciu kartkach 6 grup obszarów tematycznych do dyskusji i rozłóż je w przestrzeni: 1)Ubóstwo, 2) Zdrowie i dobrobyt, 3) Edukacja, umiejętności, miejsca pracy, 4) Sprawiedliwy świat, 5)Zrównoważony rozwój, 6) Środowisko
Pod nimi zapisz powiązane z nimi Cele Zrównoważonego rozwoju (zgodnie z Materiałem dodatkowym 3).
Podziel klasę na 6 grup i poproś je aby wspólnie zastanowili się, w jaki sposób Cele Zrównoważonego Rozwoju mogą wpływać na poprawę sytuacji w przypisanym aspekcie.
Poproś o zapisanie pytań jakie się im nasuwają i które kwestie są dla nich ciągle nowe, a o których już mają opinię. Mogą się również zastanowić nad pytaniem, jeżeli chcieliby zdobyć więcej informacji o danej stacji. Sformułowane pytania można przeanalizować na kolejnych lekcjach lub w domu.
Skorzystaj ze zdjęć i materiałów wizualnych dostępnych (w języku angielskim) na stronie: www.globalgoals.org/worldslargestlesson.

Na zakończenie lekcji poproś uczniów, aby napisali jedno zdanie wyrażające ich opinię na temat Celów Globalnych oraz co one dla nich oznaczają. Poproś uczniów, aby zadania zaczynały się od słów: “Cele Globalne są ważne, ponieważ…”. Możesz wybrać zwycięskie zdanie. Wprowadź dozwolony limit słów, odpowiedni dla np. nagłówka w gazecie lub tweeta: @theglobalgoals #globalgoals.

Zadanie domowe:
Poproś uczniów, aby zdecydowali, który Cel jest ich zdaniem najważniejszy, dlaczego i w jaki sposób ten Cel łączy się z innymi. Poproś, aby napisali krótki tekst uzasadniający ich wybór.