Odniesienie do podstawy programowej: HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
II etap edukacyjny: klasy IV-VI
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
1) wyjaśnia, w czym wyraża się odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka;
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
4. Państwo. Uczeń:
3) podaje przykłady praw i obowiązków obywateli Rzeczypospolitej Polskiej;
4) omawia wybrane prawa dziecka i podaje, gdzie można się zwrócić, gdy są one łamane. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
II etap edukacyjny: klasy IV-VI
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
1) wyjaśnia, w czym wyraża się odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka;
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
4.... więcej
Uczniowie zastanawiają się, dlaczego posiadanie własnego domu jest tak ważne i jest to prawo człowieka i prawo dziecka. Uczniowie zgłębiają przyczyny, dla których posiadanie domu jest tak ważne, oraz zastanawiają się, co jest konieczne dla właściwych warunków mieszkaniowych. Badają różne style budowy domów na całym świecie i zwiększają swoją świadomość dotyczącą czynników środowiskowych, kulturowych i ekonomicznych, które wpływają na rodzaj domu, jaki zamieszkują dane społeczności. Uczniowie analizują różnorodność domów na całym świecie.
Zadanie domowe (przed zajęciami)
Poproś o przyniesienie 3 przykłady domów/mieszkań w postaci rysunków, wydruków, lub w formie elektronicznej znalezione w Internecie, własne zdjęcia, ich okolica, z książek i magazynów, prezentujących różne typy domów polskich, np. w miastach/na wsi.
Przebieg:
Omówcie, dlaczego posiadanie domu jest tak ważne.
Omówcie podobieństwa i różnice między domami/mieszkaniami przygotowanymi przez dzieci oraz powody, dla których one występują: W co wyposażone są wszystkie domy? Co tym samym zapewniają mieszkańcom? W co wyposażone są niektóre domy i co tym samym zapewniają? Dlaczego? (weź pod uwagę różne potrzeby i oczekiwania).
Przeprowadź burzę mózgów: Co wiesz na temat domów w innych częściach świata? W jaki sposób, domy innych ludzi mogą się różnić od tych, w których my mieszkamy?
Obejrzyj i omów zdjęcia budynków i ludzi z innych krajów w ich domach lub w ich pobliżu. [patrz materiał wizualny]
Opisz, co przedstawia każde ze zdjęć i omów konkretne pytania dotyczące poszczególnych zdjęć:
• Gdzie znajdują się te domy? (np. kraj lub miasto, w gorącym lub zimnym klimacie)
• Z czego zbudowane są te domy? Jak myślisz, jakie materiały zostały użyte? Kto mógł je zbudować?
• Czy są one stare czy nowe? Duże czy małe?
• Co mówią nam te zdjęcia na temat trybu życia mieszkańców? (np. codzienne czynności, jakiego rodzaju towarów, usług i technologii mogą używać, itd.)
Stwórz mapę myśli dotyczącą jednego z tych domów. Możliwa praca w grupach, każda grupa skupia się na innym zdjęciu.
Podziel się swoimi mapami myśli z resztą klasy. Omówcie podobieństwa i różnice między domami i powodów, dla których mogą się one pojawiać.
Przemyśl i wypisz pytania, jakie chciałbyś zadać mieszkańcom tych domów. Pomyśl, jakie pytania dotyczące Twojego miejsca zamieszkania mogliby Ci oni zadać. Co w naszych domach może wydać się zaskakujące lub interesujące dla osób z innych kultur?
Przemyśl, czego się nauczyłeś i o czym myślałeś podczas tej lekcji. Czego nauczyłeś się o domach na całym świecie? Dlaczego posiadanie domu jest tak ważne? Czym są odpowiednie warunki mieszkaniowe?
Opcje alternatywne na zakończenie zajęć:
Przeprowadź burzę mózgów i wypisz różne sposoby, na jakie można dokończyć następujące zdanie: „Wszyscy potrzebujemy domu, który daje on nam…”, „Najważniejszą rzeczą w domu jest…”, „Chciałbym, aby każdy na świecie miał dom, który…”
Użyj metody think pair share, by stworzyć przekaz dotyczący posiadania domu, który skłoni innych do przemyśleń.