SCENARIUSZE

Zanieczyszczenie środowiska – nasza sprawa

Opis: Scenariusz dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych poruszający temat zanieczyszczenia środowiska.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): źródło: www.globaleducation.eu, adaptacja: Anna Paluszek

Wydawca:



Cele edukacyjne:
• uczniowie poznają różne formy zanieczyszczenia środowiska;
• uczniowie poznają sposoby na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska;

Przygotowanie
• przygotuj telewizor/rzutnik, aby pokazać film;
• wydrukuj i wykorzystaj studia przypadków w materiale dodatkowym.
• zapewnij uczniom dostęp do mapy świata.

Przebieg
Obejrzyjcie razem lub poproś uczniów o samodzielne w domu obejrzenie krótkiego filmu dotyczącego zanieczyszczenia środowiska kampanii na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju (1:36 minut): https://youtu.be/_6zIGYK7GME

Poproś uczniów, aby podczas oglądania filmu wynotowali różne formy zanieczyszczeń oraz ich wpływ na środowisko.
Zapytaj uczniów i uczennice, jakie formy zanieczyszczenia środowisk zauważyli na filmiku.
Wypisz je na tablicy. Dopytaj, czy któreś z tych form zanieczyszczeń występują w ich okolicach. Czy istnieją jeszcze inne formy zanieczyszczeń, które nie zostały pokazane w filmie, a które występują lokalnie?

Podziel uczniów na czteroosobowe grupy. Każdy z uczniów w grupie otrzyma inne studium przypadku (materiał dodatkowy), opisujące przyczyny i skutki danej formy zanieczyszczenia. Uczniowie mają kilka minut, aby zapoznać się z tekstem, przedyskutować i pomóc sobie nawzajem z nieznanym wcześniej słownictwem oraz by zlokalizować dane studium przypadku na mapie świata dostępnej w klasie.

Opracowują w każdej grupie pomysły, jak zapobiegać danym formom zanieczyszczenia, o których czytali. W miarę możliwości poproś uczniów, aby skupiali się na wyeliminowaniu przyczyn, a nie wyłącznie na ograniczaniu efektów zanieczyszczenia. Pozwól uczniom na kreatywność i wspieraj ich pomysły.

Poproś uczniów, aby przedstawili efekty swojej pracy poprzez narysowanie diagramu pokazującego wyniki podjęcia proponowanych przez nich działań w celu zapobiegania konkretnym zanieczyszczeniom. Uczniowie mogą posługiwać się słowami, symbolami i obrazkami.
Przykład: Mniejsze zużycie plastikowych reklamówek > mniej plastikowych odpadów w morzach > życie podwodne dobrze się rozwija.

Poproś o zaprezentowanie na forum efektów pracy każdej z grup. Inne grupy mają szansę podzielić się swoją opinią lub zadać pytanie.

Każda z grup powinna zakończyć lekcję zapisując dwie czynności, jakie można codziennie wykonywać, które zapobiegają zanieczyszczeniu lokalnego środowiska. Odwołaj się do dyskusji z samego początku lekcji, związanej z zanieczyszczeniami obecnymi w życiu uczniów.

Zapiszcie te pomysły i wywieście w widocznym miejscu w klasie, tak by uczniowie przypominali sobie o nich regularnie.