Odniesienie do podstawy programowej: BIOLOGIA
III etap edukacyjny
X. Globalne i lokalne problemy środowiska. Uczeń:
1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu;
2) uzasadnia konieczność segregowania odpadów w gospodarstwie domowym oraz konieczność specjalnego postępowania ze zużytymi bateriami, świetlówkami, przeterminowanymi lekami;
3) proponuje działania ograniczające zużycie wody i energii elektrycznej oraz wytwarzanie odpadów w gospodarstwach domowych.
IV etap edukacyjny – zakres podstawowy
2. Różnorodność biologiczna i jej zagrożenia. Uczeń:
2) przedstawia podstawowe motywy ochrony przyrody (egzystencjalne, ekonomiczne, etyczne i estetyczne);
3) przedstawia wpływ współczesnego rolnictwa na różnorodność biologiczną (ciągle malejąca liczba gatunków uprawnych przy rosnącym areale upraw, spadek różnorodności genetycznej upraw);
7) uzasadnia konieczność międzynarodowej współpracy w celu zapobiegania zagrożeniom przyrody, podaje przykłady takiej współpracy (np. CITES, „Natura 2000”, Agenda 21).
GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
6. Wybrane zagadnienia geografii gospodarczej Polski. Uczeń:
8) wykazuje konieczność ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego w Pol sce; wymienia formy jego ochrony, proponuje konkretne
działania na rzecz jego ochrony we własnym regionie.
IV etap edukacyjny – zakres podstawowy
3. Relacja człowiek-środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój. Uczeń:
1) formułuje problemy wynikające z eksploatowania zasobów odnawialnych i nieodnawialnych; potrafi przewidzieć przyrodnicze i pozaprzyrodnicze przyczyny i skutki zakłóceń równowagi ekologicznej;
5) wykazuje na przykładach pozaprzyrodnicze czynniki zmieniające relacje człowiek-środowisko przyrodnicze (rozszerzanie udziału technologii energooszczędnych, zmiany modelu konsumpcji, zmiany poglądów dotyczących ochrony środowiska). zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:BIOLOGIA
III etap edukacyjny
X. Globalne i lokalne problemy środowiska. Uczeń:
1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu;
2) uzasadnia konieczność segregowania odpadów w gospodarstwie domowym oraz konieczność specjalnego postępowania ze zużytymi... więcej
Cele edukacyjne:
• uczniowie poznają różne formy zanieczyszczenia środowiska;
• uczniowie poznają sposoby na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska;
Przygotowanie
• przygotuj telewizor/rzutnik, aby pokazać film;
• wydrukuj i wykorzystaj studia przypadków w materiale dodatkowym.
• zapewnij uczniom dostęp do mapy świata.
Przebieg
Obejrzyjcie razem lub poproś uczniów o samodzielne w domu obejrzenie krótkiego filmu dotyczącego zanieczyszczenia środowiska kampanii na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju (1:36 minut): https://youtu.be/_6zIGYK7GME
Poproś uczniów, aby podczas oglądania filmu wynotowali różne formy zanieczyszczeń oraz ich wpływ na środowisko.
Zapytaj uczniów i uczennice, jakie formy zanieczyszczenia środowisk zauważyli na filmiku.
Wypisz je na tablicy. Dopytaj, czy któreś z tych form zanieczyszczeń występują w ich okolicach. Czy istnieją jeszcze inne formy zanieczyszczeń, które nie zostały pokazane w filmie, a które występują lokalnie?
Podziel uczniów na czteroosobowe grupy. Każdy z uczniów w grupie otrzyma inne studium przypadku (materiał dodatkowy), opisujące przyczyny i skutki danej formy zanieczyszczenia. Uczniowie mają kilka minut, aby zapoznać się z tekstem, przedyskutować i pomóc sobie nawzajem z nieznanym wcześniej słownictwem oraz by zlokalizować dane studium przypadku na mapie świata dostępnej w klasie.
Opracowują w każdej grupie pomysły, jak zapobiegać danym formom zanieczyszczenia, o których czytali. W miarę możliwości poproś uczniów, aby skupiali się na wyeliminowaniu przyczyn, a nie wyłącznie na ograniczaniu efektów zanieczyszczenia. Pozwól uczniom na kreatywność i wspieraj ich pomysły.
Poproś uczniów, aby przedstawili efekty swojej pracy poprzez narysowanie diagramu pokazującego wyniki podjęcia proponowanych przez nich działań w celu zapobiegania konkretnym zanieczyszczeniom. Uczniowie mogą posługiwać się słowami, symbolami i obrazkami.
Przykład: Mniejsze zużycie plastikowych reklamówek > mniej plastikowych odpadów w morzach > życie podwodne dobrze się rozwija.
Poproś o zaprezentowanie na forum efektów pracy każdej z grup. Inne grupy mają szansę podzielić się swoją opinią lub zadać pytanie.
Każda z grup powinna zakończyć lekcję zapisując dwie czynności, jakie można codziennie wykonywać, które zapobiegają zanieczyszczeniu lokalnego środowiska. Odwołaj się do dyskusji z samego początku lekcji, związanej z zanieczyszczeniami obecnymi w życiu uczniów.
Zapiszcie te pomysły i wywieście w widocznym miejscu w klasie, tak by uczniowie przypominali sobie o nich regularnie.