Odniesienie do podstawy programowej: HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
II etap edukacyjny
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
5) wyjaśnia na przykładach przyczyny i następstwa konfliktów zbrojnych na świecie.
4. Państwo. Uczeń:
4) omawia wybrane prawa dziecka i podaje, gdzie można się zwrócić, gdy są one łamane. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
II etap edukacyjny
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
5) wyjaśnia na przykładach przyczyny i następstwa konfliktów zbrojnych na świecie.
4. Państwo. Uczeń:
4) omawia wybrane prawa dziecka i podaje, gdzie można się zwrócić, gdy są one więcej
Uczniowie analizują przyczyny konfliktów w odniesieniu do poziomu indywidualnego oraz poza nim. Zgłębiają wartości, rodzaje nastawienia i działania, jakie mogą propagować trwały pokój. Pogłębiają swoje zrozumienie tematu poprzez zapoznanie się z projektem związanym z edukacją na rzecz pokoju w Sierra Leone, który podkreśla rolę młodych ludzi w odbudowaniu społeczności po wojnie.
Ważna informacja
Można ten scenariusz wykorzystać jako temat przewodni 21 września, podczas Światowego Dnia Pokoju, co pomoże w upamiętnieniu i wzmocnieniu ideałów pokoju wśród wszystkich narodów.
Czas: 45 minut
Przebieg
Posłuchaj piosenki hiphopowej „Wojna za miedzą”: https://www.youtube.com/watch?v=X7qu4oeRvec
Pracując w parze, zastanówcie się co dla Was oznacza słowo “pokój” i przygotujcie wspólną odpowiedź wykorzystując dowolną formę wyrazu: tekst, scenka z działania, obrazek, symbole. Możesz użyć przykładów z mediów, literatury lub osobistych doświadczeń.
Podziel się swoją pracą i zaprezentuj ją w klasie.
Wskaż i omów kluczowe słowa i wyrażenia, które w najlepszy sposób oddają Twoje przemyślenia i pomysły na temat pokoju. Możesz pracować w mniejszej grupie lub z całą klasą. Możesz wykorzystać poniższą listę I dopisać do niej własne pomysły:
• pokój
• prawa człowieka
• relacje
• uczciwość i/lub sprawiedliwość
• rozwiązywanie konfliktów
• możliwości
• równość
• demokracja
• tolerancja
Przedstaw graficznie Twój sposób rozumienia pojęcia pokoju. Umieść słowa kojarzące się z pokojem w postaci mapy myśli.
Praca ze studium przypadku
Przeprowadź burzę mózgów na temat wojen i konfliktów, które odbijają się na dzieciach oraz zastanów się, co może pomóc dzieciom w wyjściu z traumy spowodowanej wojną.
Przeczytaj studium przypadku pt. „Budowanie pokoju w Sierra Leone”. Opisuje ono projekt, który pomógł szkołom w Sierra Leone odegrać kluczową rolę w budowaniu pokoju po dziesięciu latach wojny domowej. Można podzielić czytanie na kilka etapów:
• Przeczytaj pierwszy akapit, który pomoże Ci lepiej zrozumieć kontekst.
• Przeanalizuj zdjęcia i podpisy oraz omów swoje pomysły dotyczące tego, czym może być „edukacja na rzecz pokoju”.
• Przeczytaj pozostałe sekcje studium przypadku.
Omówienie - Wersja 1:
Stwórz Consequences chart (pol. diagram konsekwencji) ukazującą życie młodych ludzi po burzliwych doświadczeniach związanych z konfliktem. Na przykład, „życie po wojnie” może znaleźć się w pierwszym kółku, „Odczuwanie strachu, co przyniesie przyszłość” może być jedną z konsekwencji, a „nadzieja na lepsze jutro” może być kolejną.
Wybierz jeden komentarz i na jego podstawie stwórz scenkę.
Omówienie - Wersja 2:
Przemyśl i omów, czego nauczyłeś się o:
• czynnikach, które przyczyniają się do braku pokoju;
• skutkach konfliktów w życiu ludzi;
• co pojedyncze osoby i społeczności mogą robić, aby budować pokój;
• roli wartości i nastawiania w budowaniu pokoju;
• dlaczego pokój ma znaczenie.
Podziel się ewentualnymi pytaniami i omów je.
Omówienie – Wersja 3
Stwórzcie grupy, aby omówić wasze pomysły dotyczące pokoju i opiszcie je. Na przykład możecie:
• Utworzyć zdania zaczynające się od słowa „Pokój”. Na przykład, „Pokój jest…”; „Pokój jest możliwy, gdy…”; „Pokój potrzebuje…”; „Pokój tworzy…”
• Stwórz akrostych (czyli wiersz, którego każdy wers będzie się zaczynał kolejno od liter: p-o-k-ó-j).
• Napisz utwór hiphopowy na temat pokoju.
Zakończenie:
Zastanów się nad pytaniem: „Jakie jest Twoje marzenie o pokoju?”.
Zanotuj działanie, jakie możesz podjąć w celu budowania pokoju wokół siebie i w swojej społeczności. Na przykład, możesz zacząć od zaplanowania „tygodnia pokoju”, podczas którego zorganizujesz wystawy i różne akcje. Postaraj się również sam robić każdego dnia coś, co przyczynia się do pokoju.
Zadanie domowe
Przeczytaj uproszczoną wersję Deklaracji Praw Dziecka dostępną na: http://www.sp-srodaslaska.ogicom.pl/pdf/konw_praw_dziecka.pdf
Wybierz trzy prawa, które przyczyniają się do pokoju i zapisz, w jaki sposób.
Przeanalizuj zawarte w studium przypadku komentarze innych dzieci ze Sierra Leone, które uczestniczyły w zajęciach prowadzonych przy użyciu materiałów z zakresu edukacji na rzecz pokoju. Czego możesz się od nich nauczyć?
Omów następujące kluczowe elementy zawarte w edukacji na rzecz pokoju. Dlaczego są one tak ważne?
• Przejrzysta komunikacja
• Zrozumienie praw innych
• Umiejętność negocjacji
• Przebaczenie i współczucie
• Przerwanie cyklu przemocy, zastępowanie go nowymi sposobami rozwiązywania konfliktu.
Wybierz jeden z punktów z listy i stwórz mapę myśli, aby pokazać, w jaki sposób przyczynia się on do edukacji na rzecz pokoju.
Kontynuacja – dla grup zaawansowanych
Wypisz i omów niektóre sytuacje prowadzące do potencjalnych konfliktów w szkole, np. ktoś niesłusznie obwinia Cię o dany problem, ktoś Cię przezywa, ktoś zabiera przedmiot, który należy do Ciebie, ktoś dokucza Twojemu koledze.
Przygotuj w mniejszych grupach scenki, które będą przedstawiać sytuacje prowadzące do konfliktów.
Napisz dialogi do swojej scenki, która pokazuje problem, rodzaj dyskusji i działania, jakie mogą rozwiązać daną sytuację, tak, by wynik był sprawiedliwy dla każdej ze stron. (uwaga: można traktować to jako „wynik bez przegranych”, co oznacza, że dla wszystkich stron zakończenie ma wydźwięk pozytywny; „wynik z przegranymi i wygranymi”, który odnosi się do sytuacji, gdzie jedynie jedna ze stron odbiera rezultat jako pozytywny; oraz „sytuacja wyłącznie z przegranymi” czyli taka, gdzie żadna strona zaangażowana w konflikt nie jest zadowolona z wyniku.)
Przeprowadź próby scenek i odegraj je przed klasą.
Po obejrzeniu wszystkich scenek omówcie następujące pytania:
• Czy dany problem został dobrze rozwiązany?
• W jaki sposób wpłynął na poszczególne osoby?
• W jaki sposób wpłynął na otaczających ich osób?
• Jaki byłby wynik danej sytuacji, jeżeli konflikt nie zostałby zażegnany?
Jakie działania mogą zapobiec takiej sytuacji w przyszłości?