Odniesienie do podstawy programowej: WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny – zakres podstawowy
5) rozpoznaje przejawy rasizmu, szowinizmu, antysemityzmu i ksenofobii; uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się im oraz przedstawia możliwości zaangażowania się w wy brane działania na rzecz równości i tolerancji;
6) znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny – zakres rozszerzony
4. Struktura społeczna. Uczeń:
1) opisuje strukturę klasowo-warstwową polskiego społeczeństwa i swojej społeczności lokalnej;
2) porównuje skalę nierówności społecznych w Polsce i wybranym państwie, wyjaśniając związek między nierównościami społecznymi a nierównością szans życiowych;
4) opisuje mechanizm i skutki społecznego wykluczenia oraz sposoby przeciw działania temu zjawisku; zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny – zakres podstawowy
5) rozpoznaje przejawy rasizmu, szowinizmu, antysemityzmu i ksenofobii; uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się im oraz przedstawia możliwości zaangażowania się w wy brane działania na rzecz równości i tolerancji;
6)... więcej
Cel edukacyjny:
• uczniowie znają różne rodzaje nierówności;
• uczniowie prezentują zwięzłe, ale przekonujące argumenty oparte na badaniach;
• uczniowie zgłębiają wpływ nierówności na społeczeństwo i gospodarkę.
Ważne!
Przed lekcją należy upewnić się, czy uczniowie w swoim życiu nie cierpieli z powodu któregokolwiek rodzaju nierówności. Są to delikatne tematy, dlatego, aby móc swobodnie o nich rozmawiać, należy zapewnić uczniom „bezpieczne” środowisko w klasie.
Lekcja jest wstępem do jedynie kilku z wielu rodzajów nierówności, jakie występują na świecie. Przy opisywaniu takich problemów, łatwo jest wpaść w stereotypowy tok myślenia. Spróbuj obalać stereotypy, co pomoże uczniom w odchodzeniu od nich. Przypomnij im, że powody występowania nierówności są bardzo złożone oraz jak czują się osoby, doświadczające tych nierówności na co dzień.
Prowadząc tę lekcję, a szczególnie zadanie z wyrażeniami prawda/fałsz, pamiętaj aby wyjaśnić, że dane nierówności istnieją z powodu systemu dyskryminującego ubogich, mniejszości, niepełnosprawnych, kobiety, osoby starsze i inne grupy w społeczeństwie.
Upewnij się, że uczniowie nie mylą nierówności z podrzędnością i/lub stereotypami.
Upewnij się, że podczas opisywania i omawiania tych dyskryminujących systemów, wyjaśniasz, że również osoby, które na przestrzeni wieków należały do marginalizowanych grup, miały swoje sukcesy i osiągnięcia.
Celem jest, aby uczniowie zwrócili uwagę na pozytywy, a odrzucili wszystkie nierówności jako niesprawiedliwe i nieuczciwe.
Przebieg:
1. Przedstaw uczniom stwierdzenia prawda/fałsz, dotyczące różnych form nierówności z załącznik 1. Poproś uczniów, aby indywidualnie zdecydowali, czy dane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
2. Następnie podaj uczniom prawdziwe odpowiedzi. Zapoczątkuj dyskusję o każdym ze stwierdzeń.
• Czy niektóre ze stwierdzeń zaskoczyły uczniów?
• Czy w przypadku niektórych stwierdzeń uczniowie doszli do wniosku, że należy coś zmienić?
• Co łączy wszystkie te stwierdzenia?
Wykorzystaj ostatnie pytanie, by przejść do wprowadzenia tematu dotyczącego różnych form nierówności.
3. Zaprezentuj rozwieszone wypowiedzi aktywistów (załącznik 2). Poproś uczniów, by przeczytali te stwierdzenia i stanęli obok tego, z którym się identyfikują i zgadzają.
4. Poproś wybranych uczniów o uzasadnienie swojego wyboru.
Każda prezentacja powinna trwać minutę i powinna wyjaśniać, dlaczego nierówności są poważnym problemem.
5. Poproś uczniów, aby dokończyli zdanie: „Nierówności oznaczają dla mnie…”
Możesz wprowadzić limit słów do wykorzystania, oraz zwracać uwagę na posługiwanie się prawdziwymi przykładami.
6. Podziel klasę na 4 mniejsze grupy i rozdaj im materiał informacyjny z załącznika 3. Poproś uczniów o przemyślenie skutków wybranych nierówności dla pojedynczych osób, rodzin, lokalnych społeczności, całego kraju oraz świata.
Mogą również zastanowić się nad skutkami gospodarczymi, społecznymi, politycznymi i środowiskowymi.
7. Poproś o zaprezentowanie efektów pracy przez przedstawicieli grup.