MATERIAŁY DODATKOWE

Każdy zyskuje, gdy dziewczęta mogą zostać w szkole

Opis: Załącznik 1 - materiały dodatkowe do scenariusza dla gimnazjum poruszającego temat równości płci.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): źródło: www.globaleducation.eu, adaptacja: Anna Paluszek

Wydawca:



Informacja dla osoby prowadzącej:

Mimo ogromnych postępów w zakresie uczęszczania dziewcząt do szkół podstawowych, osiągniętych dzięki Milenijnym Celom Rozwoju (2000-2015), dziewczęta wciąż pozostają w tyle w zakresie edukacji ponadpodstawowej. Wiele z nich zostaje wykluczonych na samym początku, ze względu na wysokie czesne. Wiele dziewcząt, które zaczynają uczęszczać do szkoły, przerywają naukę, a liczba dziewcząt kończących szkoły średnie pozostaje bardzo niska. Dziewczęta z ubogich rodzin z terenów wiejskich są w szczególnie niekorzystnym położeniu w porównaniu do chłopców, żyjących w takich samych warunkach. Nowe Cele Zrównoważonego Rozwoju skupiają się na zwiększaniu równości płci na całym świecie: ważne, by zrozumieć, że równość w dostępie do edukacji jest punktem wyjścia dla równouprawnienia w społeczeństwie.

Piętnaście lat temu, świat zgodził się na zestaw Milenijnych Celów Rozwoju, które miały na celu rozwiązanie problemów i nierówności, oraz polepszenie warunków życia ubogich. Jednym z celów było zapewnienie, że do 2015 roku wszystkie dzieci będą uczęszczały do szkół podstawowych. W wyniku tego, większość krajów zniosła opłaty za podstawową edukację, jednak 59 milionów dzieci w wieku wczesnoszkolnym wciąż nie ma dostępu do edukacji. Problem ten dotyczy w szczególności dziewcząt. W wyniku Milenijnych Celów Rozwoju, dziewczęta mają lepszy dostęp do podstawowej edukacji, jednak prawdopodobieństwo, że ją ukończą, jest wciąż mniejsze niż w przypadku chłopców (na przykład 47% dziewcząt kończy szkołę podstawową w Malawi. Dla porównania, w przypadku chłopców jest to 57%). Dziewczęta mają również mniejsze szanse na dostęp do edukacji ponadpodstawowej – jest ona droższa niż podstawowa edukacja i ubogie rodziny, które nie mogą sobie pozwolić na wysłanie wszystkich dzieci do szkoły, decydują się na posłanie wyłącznie chłopców, ponieważ po szkole mają oni większe szanse na zatrudnienie. W Malawi jedynie 12% dziewcząt z terenów wiejskich uczęszcza do szkół średnich, natomiast 48% chłopców z terenów miejskich kończy szkoły średnie. Dziewczęta są podatne na różnego rodzaju presje, w tym na wczesne małżeństwa i ciąże, które zmuszają je do przerwania nauki, a długa droga, jaką muszą przebyć, związana jest z wieloma niebezpieczeństwami, co zniechęca rodziców do posyłania dziewcząt do szkoły. Jednak dowiedziono, że równy dostęp do edukacji ponadpodstawowej wiąże się z korzyściami nie tylko dla dziewcząt, ale dla całych społeczeństw. Wykształcone dziewczęta są zdrowsze, więcej zarabiają, rzadziej padają ofiarą przemocy i wykorzystywania, częściej stają się wzorem do naśladowania dla przyszłych pokoleń. Równość płci w edukacji ponadpodstawowej doprowadzi do równości płci i większej ilości kobiet na uniwersytetach, w pracy, w szkolnictwie i w rządzie.


Definicje

Równość płci: z równością mamy do czynienia wtedy, gdy każdy jest traktowany w ten sam sposób, ma te same prawa i te same możliwości, bez względu na to, kim jest, gdzie się urodził i gdzie mieszka. Równość płci występuje wtedy, gdy każdy ma te same prawa i możliwości, bez względu na płeć, a dziewczęta i chłopcy są równie cenieni przez wszystkich.

Parytet płci: O „parytecie płci” mówimy, gdy ta sama liczba dziewcząt i chłopców, lub kobiet i mężczyzn jest reprezentowana w danej sytuacji. Na przykład, szkoła, w której uczy się 100 dziewcząt i 100 chłopców ma parytet płci, a o kraju, gdzie ta sama ilość dziewcząt i chłopców chodzi do szkoły, można powiedzieć, że osiągnął parytet płci w edukacji.