Odniesienie do podstawy programowej: WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
2. Życie społeczne. Uczeń:
2) wyjaśnia na przykładach znaczenie podstawowych norm współżycia między ludźmi, w tym wzajemności, odpowiedzialności i zaufania;
3) charakteryzuje życie szkolnej społeczności, w tym rolę samorządu uczniowskiego; wyjaśnia, na czym polega przestrzeganie praw ucznia;
4) rozpoznaje role społeczne, w których występuje, oraz związane z nimi oczekiwania;
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
1) porównuje sytuację w państwach globalnego Południa i globalnej Północy i wyjaśnia na przykładach, na czym polega ich współzależność;
2) uzasadnia potrzebę pomocy humanitarnej i angażuje się (w miarę swoich możliwości) w działania instytucji (także pozarządowych), które ją prowadzą;
30. Wybór szkoły i zawodu. Uczeń:
1) planuje dalszą edukację (w tym wybór szkoły ponadgimnazjalnej), uwzględniając własne preferencje i predyspozycje; zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
2. Życie społeczne. Uczeń:
2) wyjaśnia na przykładach znaczenie podstawowych norm współżycia między ludźmi, w tym wzajemności, odpowiedzialności i zaufania;
3) charakteryzuje życie szkolnej społeczności, w tym rolę samorządu... więcej
Cel edukacyjny:
• uczniowie rozumieją pojęcie „równości płci”;
• uczniowie potrafią wskazać, jakie przeszkody uniemożliwiają dziewczętom edukację, szczególnie tę ponadpodstawową;
• uczniowie potrafią rozpoznać korzyści związane ze zwiększonym dostępem do edukacji ponadpodstawowej dla dziewcząt.
Przygotowanie
• przeczytaj zarys tematyczny i notatki do lekcji z załącznika nr 1;
• jeżeli masz dostęp do Internetu, przygotuj ekran lub rzutnik do zaprezentowania filmu pt. „Girls effect”, dostępny na https://www.youtube.com/watch?v=1e8xgF0JtVg
Wydrukuj tłumaczenie napisów filmiku z załącznika nr 2;
• zaprezentuj na ekranie lub wydrukuj obrazki z materiałów wizualnych.
• zaprezentuj na ekranie lub wydrukuj mapę przedstawiającą parytet płci w edukacji ponadpodstawowej;
• wydrukuj studia przypadków do rozdania uczniom (załącznik nr 3);
Przebieg
1. Zadaj uczniom pytanie: Kim chcesz zostać, gdy dorośniesz?
Następnie zapytaj: Co stałoby się z Twoimi marzeniami, gdybyś, z różnych powodów, nie mógł/mogła ukończyć szkoły średniej?
Wersja alternatywna:
1. Zgadzam się/ nie zgadzam się.
Możesz ustalić na dwóch przeciwległych końcach sali bieguny: „Zgadzam się całkowicie” i „Nie zgadzam się”. Podkreśl, że nie ma tutaj dobrych lub złych odpowiedzi.
Wyczytuj głośno następujące stwierdzenia i poproś uczniów, aby ustawili się na linii w pomiędzy biegunami, w zależność od tego jak bardzo zgadzają się lub nie zgadzają z poniższymi stwierdzeniami:
• tyle samo dziewcząt co chłopców kończy szkołę średnią na świecie;
• szkoła jest ważna;
• dziewczęta, które ukończą szkołę, mają większe szanse na zdrowe życie;
• jest tak wiele przeszkód na drodze dziewcząt do edukacji, że nie będziemy w stanie ich wszystkich rozwiązać;
• rozwiązań problemu dostępu dziewcząt do edukacji ponadpodstawowej należy szukać lokalnie/globalnie.
Poproś wybranych uczniów o uzasadnienie swoich odpowiedzi.
Propozycja rozwinięcia:
Możesz użyć tych pytań jako podstawy do debaty z uczniami, lub możesz poprosić ich o zapisanie swoich odpowiedzi na niektóre z tych pytań jako zadanie domowe.
2. Pokaż uczniom mapę przedstawiającą parytet płci w edukacji ponadpodstawowej i poproś aby wyjaśnili, jakie można zauważyć tendencje .
3. Zaprezentuj uczniom definicję parytety płci (załącznik nr 1).
Wyjaśnij uczniom, że według oszacowań, 62 miliony dziewcząt na całym świecie nie chodzi do szkoły. W krajach Afryki Subsaharyjskiej liczba dziewcząt nieuczęszczających do szkoły, pozbawionych prawa do edukacji jest najwyższa. Źródło: allinschool.org.
4. Zaprezentuj uczniom zdjęcia z materiałów wizualnych.
Daj uczniom kilka minut na przyjrzenie się tym obrazkom i zobacz, czy potrafią wyjaśnić, co przedstawia każdy z nich i jak może wiązać się z faktem, że dzieci, w tym głównie dziewczęta, nie uczęszczają do szkoły.
5. Poproś uczniów, aby zaprezentowali swoje pomysły reszcie klasy.
Upewnij się, że poziom dyskusji jest odpowiedni do wieku uczniów, kontekstu i poziomu zrozumienia problemu.
Bariery, o których powinna być mowa to:
- czesne,
- silnie ustanowione normy faworyzujące edukację chłopców przy ograniczonym budżecie rodzinnym,
- problem wczesnych małżeństw,
- niebezpieczeństwa związane z daleką drogą do szkoły,
- nieodpowiednie warunki sanitarne w szkołach.
- W kadrze szkolnej może również być niewiele nauczycielek, które potrafiłyby wesprzeć dziewczęta w przypadku konkretnych potrzeb lub służyć jako wzór do naśladowania.
Szerszy kontekst został ukazany w załączniku nr 1.
Wersje alternatywne
Możesz również poprosić uczniów, aby stanęli obok obrazka, który ich zdaniem przedstawia najpoważniejszą przeszkodę, który był dla nich najbardziej zaskakujący, lub do którego mają najwięcej pytań. Uczniowie mogą również zapisać swoje pytania na karteczkach samoprzylepnych i przykleić je do odpowiednich zdjęć. Karteczki powinny być zebrane i przeanalizowane po lekcji.
6. Obejrzyj filmik „Girls Effect: time is ticking”: https://www.youtube.com/watch?v=1e8xgF0JtVg
Tłumaczenie napisów mogą być rozdane lub odczytane na głos – załącznik 2.
7. Podziel klasę na mniejsze grupy i przydziel każdej z grup studium przypadku. Poproś każdą grupę aby:
• wypisała pięć słów opisujących życie dziewcząt;
• pomyślała, co by się stało, gdyby dziewczęta nie uzyskały koniecznego wsparcia w uczęszczaniu do szkoły średniej. Jak wpłynęłoby to na ich życie, ich rodziny, społeczność i na ich kraj?
8. Zbierz całą klasę i poproś reprezentantów każdej z grup o krótkie podsumowanie studium przypadku przy użyciu powyższych pytań jako wskazówek.
9. Uzupełnij wnioski uczniów następującymi informacjami:
Wyjaśnij, że większość rodziców w krajach Afryki Subsaharyjskiej ceni edukację i chciałaby wysłać swoje dzieci do szkoły, jednak często zmuszani są do dokonywania trudnego wyboru, które dziecko należy posłać do szkoły, ponieważ są zbyt biedni, aby zapewnić edukację wszystkim. Często oznacza to, że dziewczęta zostają w domach, ze względu na większe prawdopodobieństwo, że to chłopcy znajdą pracę w społecznościach, w których żyją. Dzieci, które nie pójdą do szkoły, prawdopodobnie pójdą do pracy, by pomóc w utrzymaniu rodziny. Jednak gdyby dziewczęta miały dostęp do edukacji, przynosiłoby to więcej korzyści dla ich rodzin, społeczeństw oraz dla nich samych.
Zaprezentuj następujące informacje. Wykształcone dziewczęta:
• będą zarabiać do 25% więcej, zakładać własne firmy, inwestować 90% w swoje rodziny;
• ryzyko zakażenia wirusem HIV jest w ich przypadku trzy razy mniejsze;
• będą mieć mniej dzieci, które będą zdrowsze i będą miały 40% więcej szans na dożycie 5 roku życia;
• rzadziej padają ofiarą przemocy i nadużyć;
• stają się wzorem do naśladowania dla kolejnych pokoleń, siłą napędową zmian lokalnych i globalnych.