Odniesienie do podstawy programowej: GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
3. Relacja człowiek-środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój. Uczeń:
1) formułuje problemy wynikające z eksploatowania zasobów odnawialnych i nieodnawialnych; potrafi przewidzieć przyrodnicze i pozaprzyrodnicze przyczyny i skutki zakłóceń równowagi ekologicznej;
5) wykazuje na przykładach pozaprzyrodnicze czynniki zmieniające relacje człowiek-środowisko przyrodnicze (rozszerzanie udziału technologii energooszczędnych, zmiany modelu konsumpcji, zmiany poglądów dotyczących ochrony środowiska).
IV etap edukacyjny – zakres rozszerzony
4. Sfery Ziemi – hydrosfera. Uczeń:
7) wskazuje możliwości gospodarczego wykorzystania oceanów i ocenia wpływ człowieka na ekosystemy mórz i oceanów;
12) opisuje na przykładach następstwa nieracjonalnej gospodarki wodnej w wybranych regionach świata i wskazuje działania wspomagające racjonalne gospodarowanie wodą. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
3. Relacja człowiek-środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój. Uczeń:
1) formułuje problemy wynikające z eksploatowania zasobów odnawialnych i nieodnawialnych; potrafi przewidzieć przyrodnicze i pozaprzyrodnicze przyczyny i skutki zakłóceń... więcej
Cele edukacyjne:
• uczniowie poszerzają wiedzę z zakresu zagrożeń dla oceanów;
• uczniowie badają pomysły na zrównoważone użytkowanie oceanów.
Przygotowanie:
• wydrukuj lub wyświetl obrazy z zadania wprowadzającego (materiał wizualny - LINK);
• wydrukuj informacje opisujące zagrożenia dla oceanów (załącznik nr 1);
• wydrukuj propozycje ochrony oceanów (załącznik nr 2).
Przebieg:
1. Zaprezentuj uczniom zestaw zdjęć przedstawiających zdewastowane morze i oceany poprzez np. plastikowe odpady, zakwaszenie lub nadmierne połowy ryb.
Poproś uczniów, aby w parach napisali lub omówili, co ich zdaniem się zdarzyło przed zrobieniem danego zdjęcia, a co stanie się później.
Poproś uczniów o przedstawienie swoich wniosków reszcie klasy.
2. Rozwieś po całej klasie kopie kartek z krótkimi informacjami (załącznik nr 1).
Daj uczniom pięć minut na obejście całej sali i zapoznanie się z informacjami na temat wybranych zagrożeń dla oceanów oraz poproś, by uporządkowali je od najpoważniejszych to najmniej poważnych.
Powiedz uczniom, by przygotowali się na uzasadnienie swojego wyboru przed klasą.
Poprowadź klasową dyskusję i poproś uczniów, aby krótko zaprezentowali problem, który ich zdaniem jest najpoważniejszy oraz aby uzasadnili swój wybór.
3. Uczniowie otrzymują propozycję rozwiązań dla zrównoważonego wykorzystania oceanów (albo w formie wydrukowanych materiałów, albo wyświetlone przy użyciu rzutnika).
Zachęć uczniów, by dopasowali je do zagrożeń, np. połowy na mniejszą skalę z problemem nadmiernych połowów.
4. W parach lub mniejszych grupach (w zależności od liczby uczniów oraz od tego, ilu z nich skupia się na danym problemie) poproś uczniów aby wymyślili działania, które pomogą zwalczyć wybrane przez nich zagrożenia dla oceanów.
Wypisz je pod następującymi nagłówkami: 1. Indywidualne; 2. Podejmowane przez organizacje; 3. Uchwalane przez rząd.
Większe oddziaływanie:
To zadanie może zostać rozszerzone na całą szkołę do działania na rzecz ochrony oceanów. Aby to osiągnąć, należy np. przeprowadzać akcje informacyjne, należy ograniczać ilość wytwarzanych odpadów, lub spożywać ryby ze zrównoważonych źródeł.