Odniesienie do podstawy programowej: WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe. Uczeń:
1) wyjaśnia, czym zajmuje się ONZ, jej najważniejsze organy (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny) i wybrane organizacje między narodowe;
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny – zakres podstawowy
39. Polska polityka zagraniczna. Uczeń:
4) przedstawia działania Polski w dziedzinie pomocy rozwojowej;
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym. Uczeń:
3) wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem oraz mechanizmy i działania, które ją zmniejszają lub powiększają;
4) przedstawia na przykładach wzajemne zależności pomiędzy państwami biednymi i boga tymi w polityce, ekonomii, kulturze i ekologii;
41. Globalizacja współczesnego świata. Uczeń:
1) przedstawia wieloaspektowy charakter procesów globalizacji (polityka, gospodarka, kul tura, komunikacja, ekologia);
2) ocenia rolę wybranych państw oraz instytucji o zasięgu globalnym (organizacji, korporacji, mediów) w procesach globalizacyjnych; zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe. Uczeń:
1) wyjaśnia, czym zajmuje się ONZ, jej najważniejsze organy (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny) i wybrane organizacje między narodowe;
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE... więcej
Cele edukacyjne:
• zdobyć podstawowe informacje na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju Organizacjia Narodów Zjednoczonych i przemyśleć ich oddziaływanie
• dostrzec związek między Celami Zrównoważonego Rozwoju z Milenijnymi Celami Rozwoju;
• przemyśleć, dlaczego Cele Zrównoważonego Rozwoju dążą do bardziej zrównoważonego rozwoju niż Milenijne Cele Rozwoju.
Zaprezentuj uczniom historię z załącznika nr 1 lub poproś o jej przeczytanie.
Poproś uczniów, aby omówili w parach następujące pytania:
• Czego dotyczy historia?
• Jakie były osiągnięcia osób przedstawionych w historii?
• Jakie czynniki sprawiły, że chłopcy zrealizowali swoje marzenia?
• Jaki jest główny przekaz?
Przedstaw osiem Milenijnych Celów Rozwojowych ogłoszonych przez ONZ, wydrukowane i pocięte, z opisami lub bez ze strony: http://www.unic.un.org.pl/cele.php.
Uporządkujcie Cele od najważniejszych, to tych najmniej ważnych, tworząc przy tym kształt diamentu. U samej góry (na szpicu diamentu) znajdzie się najważniejszy Cel, na samym dole (dolny szpic diamentu) znajdzie się ten najmniej ważny. Kilka celów umieścimy w środku.
Możliwe kryterium rankingu:
• lokalne;
• krajowe;
• globalne;
• według znaczenia;
• według osiągniętych rezultatów;
• według działań w przyszłości.
Nie ma tutaj dobrych lub złych odpowiedzi. Celem jest, aby uczniowie przemyśleli i omówili swoje pomysły.
Wersje alternatywne:
Starsi i bardziej zaawansowani uczniowie mogą kilkakrotnie stworzyć ranking Milenijnych Celów Rozwoju, używając przy tym różnych kryteriów. Następnie mogą przedyskutować, czy w zależności od przyjętych kryteriów, ranking się zmieniał i jeśli tak to dlaczego.
Wyjaśnij jak powstały i co oznaczają Cele Zrównoważonego Rozwoju (załącznik 2), następnie poproś o podsumowanie ich pierwszych myśli i skojarzeń w postaci mapy myśli. Poproś uczniów, aby na mapie myśli/diagramie umieścili wszystko, co już wiedzą o Celach Zrównoważonego Rozwoju.
Rozdaj pocięte odpowiednio problemowo tabelę z załącznika 3. Poproś uczniów, aby zastanowili się, co może zmniejszyć prawdopodobieństwo zrealizowania Celów Zrównoważonego Rozwoju.
Zaprezentuj uczniom 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju z załącznika nr 4. Poproś uczniów, aby sporządzili diamentowy ranking Celów Zrównoważonego Rozwoju, posługując się takimi samymi kryteriami, jak we wcześniejszym zadaniu o Milenijnych Celach Rozwoju. Czy otrzymane rankingi są podobne do poprzednich?
Zastanówcie się nad wybranymi pytaniami poniżej:
• Jak myślisz, w jaki sposób Cele Zrównoważonego Rozwoju łączą się z Milenijnymi Celami Rozwoju?
• Czym jest zrównoważony rozwój i w jaki sposób Cele Zrównoważonego Rozwoju są bardziej zrównoważone niż Cele Milenijne?
• W jaki sposób Cele Zrównoważonego Rozwoju mogą okazać się większym sukcesem niż Milenijne Cele Rozwoju?
• Poproś uczniów, aby zastanowili się nad przeczytaną na początku zajęć historią oraz nad Celami Zrównoważonego Rozwoju. Jaki jest między nimi związek?
• Dlaczego w przypadku Celów Zrównoważonego Rozwoju ważne jest większe zaangażowanie obywateli, niż w przypadku Celów Milenijnych?