SCENARIUSZE

Nie ma sensu działać połowicznie – od Milenijnych Celów Rozwoju do Celów Zrównoważonego Rozwoju

Opis: Scenariusza dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych poruszający temat Milenijnych Celów Rozwoju.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): źródło: www.globaleducation.eu, adaptacja: Anna Paluszek

Wydawca:



Cele edukacyjne:
• zdobyć podstawowe informacje na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju Organizacjia Narodów Zjednoczonych i przemyśleć ich oddziaływanie
• dostrzec związek między Celami Zrównoważonego Rozwoju z Milenijnymi Celami Rozwoju;
• przemyśleć, dlaczego Cele Zrównoważonego Rozwoju dążą do bardziej zrównoważonego rozwoju niż Milenijne Cele Rozwoju.

Zaprezentuj uczniom historię z załącznika nr 1 lub poproś o jej przeczytanie.
Poproś uczniów, aby omówili w parach następujące pytania:
• Czego dotyczy historia?
• Jakie były osiągnięcia osób przedstawionych w historii?
• Jakie czynniki sprawiły, że chłopcy zrealizowali swoje marzenia?
• Jaki jest główny przekaz?

Przedstaw osiem Milenijnych Celów Rozwojowych ogłoszonych przez ONZ, wydrukowane i pocięte, z opisami lub bez ze strony: http://www.unic.un.org.pl/cele.php.

Uporządkujcie Cele od najważniejszych, to tych najmniej ważnych, tworząc przy tym kształt diamentu. U samej góry (na szpicu diamentu) znajdzie się najważniejszy Cel, na samym dole (dolny szpic diamentu) znajdzie się ten najmniej ważny. Kilka celów umieścimy w środku.
Możliwe kryterium rankingu:
• lokalne;
• krajowe;
• globalne;
• według znaczenia;
• według osiągniętych rezultatów;
• według działań w przyszłości.

Nie ma tutaj dobrych lub złych odpowiedzi. Celem jest, aby uczniowie przemyśleli i omówili swoje pomysły.
Wersje alternatywne:
Starsi i bardziej zaawansowani uczniowie mogą kilkakrotnie stworzyć ranking Milenijnych Celów Rozwoju, używając przy tym różnych kryteriów. Następnie mogą przedyskutować, czy w zależności od przyjętych kryteriów, ranking się zmieniał i jeśli tak to dlaczego.

Wyjaśnij jak powstały i co oznaczają Cele Zrównoważonego Rozwoju (załącznik 2), następnie poproś o podsumowanie ich pierwszych myśli i skojarzeń w postaci mapy myśli. Poproś uczniów, aby na mapie myśli/diagramie umieścili wszystko, co już wiedzą o Celach Zrównoważonego Rozwoju.

Rozdaj pocięte odpowiednio problemowo tabelę z załącznika 3. Poproś uczniów, aby zastanowili się, co może zmniejszyć prawdopodobieństwo zrealizowania Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Zaprezentuj uczniom 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju z załącznika nr 4. Poproś uczniów, aby sporządzili diamentowy ranking Celów Zrównoważonego Rozwoju, posługując się takimi samymi kryteriami, jak we wcześniejszym zadaniu o Milenijnych Celach Rozwoju. Czy otrzymane rankingi są podobne do poprzednich?
Zastanówcie się nad wybranymi pytaniami poniżej:
• Jak myślisz, w jaki sposób Cele Zrównoważonego Rozwoju łączą się z Milenijnymi Celami Rozwoju?
• Czym jest zrównoważony rozwój i w jaki sposób Cele Zrównoważonego Rozwoju są bardziej zrównoważone niż Cele Milenijne?
• W jaki sposób Cele Zrównoważonego Rozwoju mogą okazać się większym sukcesem niż Milenijne Cele Rozwoju?
• Poproś uczniów, aby zastanowili się nad przeczytaną na początku zajęć historią oraz nad Celami Zrównoważonego Rozwoju. Jaki jest między nimi związek?
• Dlaczego w przypadku Celów Zrównoważonego Rozwoju ważne jest większe zaangażowanie obywateli, niż w przypadku Celów Milenijnych?