MATERIAŁY DODATKOWE

Tożsamość i wyzwania dzieci

Opis: "Kształcenie dziewcząt w Pakistanie" - studium przypadku. Materiały dodatkowe do scenariusza poruszającego temat wyzwań z jakimi borykają się dzieci w różnych częściach świata.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): źródło: www.globaleducation.eu, adaptacja: Anna Paluszek

Wydawca:



Pozbawieni edukacji
W 2002 roku w Pakistanie, nieco ponad połowa dzieci w wieku szkolnym uczęszczała do szkoły, a mniej niż trzy czwarte chłopców i dziewcząt ukończyło piątą klasę.
Szkoły przyjazne dla dzieci
Aby pomóc dzieciom, a w szczególności dziewczętom, w uczęszczaniu do szkoły, UNICEF współpracuje z rządem Pakistanu i z lokalnymi społecznościami, by tworzyć szkoły przyjazne dla dzieci. By ograniczyć czas podróży, szkoły są budowane w okolicy miejsca zamieszkania dzieci. Oferują one darmową edukację na dobrym poziomie, w bezpiecznym i zdrowym środowisku dla wszystkich uczniów, a w szczególności dla dziewcząt i dzieci niepełnosprawnych.
Więcej nauczycieli przechodzi szkolenia dotyczące aktywnych metod nauczania, z mniejszą ilością nauki pamięciowej oraz bez stosowania kar cielesnych. Pomaga to uczniom w nauce, oraz budowaniu pewności siebie, przez co szkoły są radosnym i bezpiecznym miejscem. Mniej liczne klasy również ułatwiają uczniom naukę. Dodatkowo nauczyciele przechodzą ustawiczne szkolenia w ramach miesięcznego programu mentorskiego.



Pakistan. Nauczycielka pomaga uczniom


Kobietom oferowane są stypendia na szkolenia nauczycielskie. Przy większej ilości nauczycielek, szkoły będą lepiej przygotowane na kształcenie dziewcząt. Nauczycielki stanowią również wzór do naśladowania dla dziewcząt, a miesięczne wynagrodzenie pomaga ich rodzinom.



Pakistan. „Szkoła w pudełku” UNICEFu zawiera wyposażenie urozmaicające naukę dzieci


Rząd Pakistanu obniżył koszty edukacji poprzez dostarczanie darmowych podręczników. UNICEF dostarcza szkołom materiały takie jak zeszyty ćwiczeń, ołówki, gumki do mazania, nożyczki, oraz materiały potrzebne przy prowadzeniu lekcji, takie jak zegarki, plastikowe kostki do liczenia, plakaty, kolorowy papier i farby.



Dla wspierania aktywnej nauki w Pakistanie, dostarcza się również sprzętu do gier


Rekreacja, zabawa i dobre odżywianie wspierają zdrowie uczniów i polepszają zdolność koncentracji. Szkoły zaopatrywane są w pakiet do rekreacji, który zawiera kilka rodzajów gier, różne kolory strojów na różnych drużyn, kredę i miarkę do zaznaczenia obszarów boiska, oraz gwizdek i tablicę wyników.



Szkoły w Pakistanie wyposażone są w bezpieczne i czyste toalety


Odpowiednie toalety, w tym oddzielne toalety dla dziewcząt i chłopców, sprawiają, że szkoły są czystsze i przyjazne dla zdrowia. Rodzice i przywódcy społeczności mogą docenić korzyści dla zdrowia wynikające z dostarczania bezpiecznej wody i toalet, i być może sami zdecydują się na budowę takich obiektów.
Pakistan dokonał wielkich postępów w zakresie edukacji dzieci. Odsetek dzieci w wieku szkolnym, które uczęszczają do szkoły, wzrósł z 46 % w latach 1990-91 do 85% w roku 2009. W tym samym czasie, wzrosła liczba uczniów, którzy dotrwali do 5 klasy, z 50 do 61% (wśród chłopców 68%, a wśród dziewcząt 54%). Wciąż trwają prace, mające na celu poprawę warunków szkolnych na terenach wiejskich i propagowanie zmian w nastawieniu do kształcenia dziewcząt.
Zmiana sposobu myślenia o dziewczętach
W niektórych częściach Pakistanu tradycyjna kultura głosi, że dziewczęta zaczynają nosić burki i suknie zakrywające je od stóp do głów, gdy ukończą 10 lat. Oczekuje się od nich, że będę przebywać w domu, a wychodzą na zewnątrz jedynie w towarzystwie krewnego płci przeciwnej. Te zasady bardzo utrudniają edukację szkolną dziewcząt.



Pakistan. Nauczycielki wyjaśniają rodzicom program nauczania


Nauczycielki odwiedzają rodziców dziewcząt, by pomóc im zrozumieć program nauczania. Rodzice dowiadują się wielu rzeczy na temat edukacji oraz tego, jak otwiera ona możliwości przed dziewczętami. Poprzez zdobycie różnych umiejętności, dziewczęta będą potrafiły zarobić na życie i unikną wykorzystywania ze strony innych osób. też rodzić zdrowsze dzieci. Nauczycielki odpowiadały również na pytania i wątpliwości rodziców, starając się zachęcić ich do wspierania edukacji szkolnej swoich córek.



Kampania „Fair play dla dziewcząt” pomogła wypromować przekaz Meeny „Dziewczyna, która uprawia sport jest zdrowsza i silniejsza”.


UNICEF aktywnie zachęca społeczności do zmiany toku myślenia o wartości kształcenia dziewcząt. Meena, bohaterka bajki, pokazała dziewczętom, czego mogą dokonać. Meena i jej papuga mówią w bardzo żartobliwy sposób o niezwykle poważnych kwestiach, takich jak edukacja, małżeństwa dzieci, niesprawiedliwa dystrybucja żywności i podziału obowiązków. Młode dziewczęta i chłopcy uczą się różnych sposobów myślenia i zachowania.