SCENARIUSZE

Tożsamość i wyzwania dzieci

Opis: Scenariusz poruszający temat wyzwań z jakimi borykają się dzieci w różnych częściach świata.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): źródło: www.globaleducation.eu, adaptacja: Anna Paluszek

Wydawca:



Uczniowie zgłębiają i porównują swoją tożsamość z innymi dziećmi w różnych częściach świata i budują wzajemny szacunek. Poszerzają wiedzę o swoich licznych tożsamościach i problemach z jakimi spotykają się dzieci z innych krajów.

Narysuj swoją podobiznę i podpisz swoją ulubioną cechą charakteru lub tym co robisz najchętniej. Zaprezentuj swoją pracę, przewieszając wraz z innymi w widocznym miejscu , aby każdy mógł obejrzeć.
Obejrzyj i omów zdjęcia oraz ich podpisy. Wybierz jedno z nich i omów:



Użyj Czerwonego Kapelusza Myślowego (opis w załączniku nr 1), by wyrazić swoje odczucia po obejrzeniu zdjęć.
• W jaki sposób osoby są przedstawione na zdjęciach?
• Jakie odczucia budzą w Tobie te zdjęcia i podpisy?
• W czym jestem podobny do osób ze zdjęcia?
• Jakie pytanie chciałbym zadać osobom ze zdjęcia?

Przeczytaj historię młodych ludzi oraz ich działań na rzecz społeczności z załącznika 2: Historia Iqbala Masih oraz Malali Yousafzai.
Wypisz wyzywania, jakim opisani bohaterzy muszą stawić czoła oraz sposób w jaki je pokonali.

Omów:
• Co pomogło bohaterom the historii w pokonaniu wyzwań?
• Co robisz, kiedy napotykasz na trudności?
• Jakie są zdolności i nastawienia bohaterów tej historii?
• Jakie są Twoje zdolności i nastawienie?
• Co osiągnęli bohaterowie tej historii po opisanych wydarzeniach?
• W jaki sposób Twoje zdolności i nastawienie pomogły Ci dokonać zmian w Twoim życiu?
• W jaki sposób możesz wykorzystać te zdolności na użytek szerszego grona?

Użyj Białego, Żółtego i Zielonego Kapelusza Myślowego aby omówić, co wiesz o życiu dzieci walczących o swoje prawa do nauki i godnego życia – na przykładzie historii Malali i Iqbal Masih.

Wersja alternatywna:
Przeprowadź dyskusję używając wszystkich kolorów kapeluszy myślowych na temat jednej z historii.

Omów:
• Jaki przekaz dają nam te historie?
• Czego możesz się nauczyć od tych bohaterów?
Omówcie poniższy obrazek:



• Kogo przedstawia to zdjęcie i co robi ta osoba?
• Czy uważasz, że jest to niecodzienne? Dlaczego/dlaczego nie?
• Dlaczego zrobiono to zdjęcie?
• Jaki przekaz niesie ze sobą ta fotografia?

Przeczytaj studium przypadku o “Kształceniu dziewcząt w Pakistanie” i dowiedz się, w jaki sposób zmiana nastawienia do kształcenia dziewcząt zmienia sposób myślenia ludzi i otwiera przed wszystkimi wiele możliwości (ostatni akapit).

Omów:
• W jaki sposób różni się nastawienie do dziewcząt od nastawienia do chłopców?
• W jaki sposób sport pomaga zmieniać nastawienie do dziewcząt?

Zastanów się, w jakim stopniu zgadzasz się z odczytywanymi stwierdzeniami, określając swoje miejsce w skali od “całkowicie się zgadzam” do “całkowicie się nie zgadzam”:
• Wszystkim należy pozwolić na uprawianie sportu.
• Tylko chłopcy powinni uprawiać ciężkie dyscypliny sportu.
• Należy chronić dziewczęta przed niebezpiecznym postępowaniem.
• Chłopcy powinni kierować się zasadami, nawet jeśli wydają się niesprawiedliwe.
• Dorośli mogą decydować o tym, co wolno robić ich dzieciom.
• Należy stworzyć osobne miejsce do gry dla chłopców i dziewcząt.
• Osoby, które są różnią się od innych, powinny być inaczej traktowane.
• W przypadku deficytu żywności, chłopcy powinni mieć pierwszeństwo.
• Wszystkie kobiety są dobre w opiece nad dziećmi.
• Wszystkie dzieci w Afryce głodują.
• Wszystkie dzieci z Japonii są mądre.

Podaj przyczyny swojego wyboru.

Omów: W jaki sposób uogólnienia ograniczają nasze poglądy na temat różnych grup ludzi?
Opowiedz swojemu partnerowi o doświadczeniu, kiedy czułeś się pominięty. Co z tym zrobiłeś?
Przygotuj ilustrację przedstawiającą sposoby zwalczania wykluczenia lub włączania osób, które się od nas różnią.

Praca domowa:
Stwórz minutowy film o sobie, swojej kulturze i życiu codziennym i przedstaw go swojej klasie (lub szerszej publiczności). Użyj kamery cyfrowej i odpowiedniego programu.