SCENARIUSZE

Malaria: możliwa do uniknięcia i możliwa do wyleczenia

Opis: Scenariusz poruszający temat zwalczania malarii.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): źródło: www.globaleducation.eu, adaptacja: Anna Paluszek

Wydawca:



Uczniowie analizują informacje dotyczące działań podejmowanych w celu zapobiegania i leczenia malarii.
Uczniowie określają, w jaki sposób narzędzia geograficzne mogą zostać wykorzystane w walce przeciwko malarii i określają własne pomysły na działanie.

Przebieg
Przeczytaj historię „Zwalczanie malarii na Wyspach Salomona” w grupie i odpowiedzcie na poniższe pytania:

• Jakiego rodzaju narzędzia są wykorzystywane do walki z malarią?
• Na kim skupia się ta strategia?
• Jaki sukces został osiągnięty?
• Kto wprowadza w życie daną strategię? (lokalny rząd, agencje pomocowe, międzynarodowe organizacje czy wszyscy wymienieni)
• Czy dana strategia jest jednorazowym programem, czy też ma potencjał na długoterminowe skutki?
• Czego można się nauczyć z tej historii?

Podzielcie się swoimi odpowiedziami z całą klasą.
Wskaż różne podejścia, jakie są użyte w danej strategii, by wykorzenić malarię.
Przyporządkuj te podejścia do odpowiedniej kolumny: „zapobiegania“ bądź „leczenia“.



Debata wokół tezy „Zapobieganie jest ważniejsze niż leczenie”. Jeśli masz możliwość użycia dodatkowych informacji ze stron kampanii „Stop Malarii Teraz!”

Przeanalizuj problem malarii wcielając się grupowo w rolę pracowników i pracownic organizacji humanitarnej, wysłanych do fikcyjnej wioski, zmagającej się między innymi z malarią. Postaraj się spojrzeć na problem zachorowań jako wynik całego spektrum problemów, z jakimi mogą się borykać mieszkańcy miejscowości w wybranych przez was kraju afrykańskim (woda, zanieczyszczenie, warunki sanitarne, finanse,

Zastanówcie się nad poniższymi pytaniami:

• Jakie były skutki malarii dla życia mieszkańców?
• Które rozwiązanie zapewnia natychmiastową ulgę, a jakie mogą działać długoterminowo?
• Dlaczego tak ważne jest działania krótko i długoterminowe?
• Które rozwiązania niosą ze sobą bardziej zrównoważone rezultaty (tj. rezultaty, które nie wpływają negatywnie na zasoby wioski i z których mogą w przyszłości wynikać dla niej korzyści)?
• Gdybyś to Ty był pracownikiem humanitarnym, jakie zaleciłbyś alternatywne rozwiązania problemu malarii?
• Jakim wyzwaniom musiałby stawić czoła pracownik humanitarny wysłany na dwuletni projekt w tej wiosce?

Zaplanuj indywidualnie albo w grupach jak zastosować zdobytą wiedzę w praktyce:

• Światowy Dzień Walki z Malarią daje okazję do docenienia walki, której celem jest brak zgonów spowodowanych tą chorobą.
Odwiedź stronę internetową „Stop Malarii”- i zapoznaj się z jej działaniami. Wykorzystując zdobytą wiedzę, zastanów się jak możesz się włączyć osobiście, jak mogłaby się włączyć w kampanię cała szkoła.
• Stwórz własny pomysł na akcję związaną z tym tematem.