SCENARIUSZE

Woda – życiodajna substancja

Opis: Scenariusz na temat dostępu do wody pitnej.

Autor/Autorka (autorzy/autorki):



przedstawienie zagadnienia:
Woda jest bezbarwną, bezwonną i pozbawioną smaku substancją niezbędną do życia wszystkim organizmom na całym świecie. Prowadzenie zdrowego stylu życia wymaga, by codziennie przyjmować półtora litra wody. W krajach Globalnego Południa dostęp do wody pitnej jest bardzo ograniczony. Jak podaje UNICEF, prawie 750 milionów ludzi nie ma dostępu do czystej wody (źródło: https://www.unicef.pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/Niemal-750-mln-ludzi-wciaz-bez-dostepu-do-wody-pitnej). W przeważającej mierze problem ten dotyczy mieszkańców Azji czy Afryki. Już od najmłodszych lat potrzebne jest uświadamianie dzieci i młodzieży o zaistniałym problemie, jego skutkach w świecie globalnych współzależności i możliwych sposobach zapobiegania. Brak wody oznacza brak roślin i zwierząt, co w konsekwencji powoduje pojawienie się zjawiska głodu. Brak dostępu do czystej wody to także zwiększona podatność na choroby, dlatego w krajach Globalnego Południa zanotowano coroczny wzrost zachorowań. Na ziemi tylko 3% wód to wody słodkie zdatne do picia. Polska jest jednym z najbiedniejszych państw pod względem dostępu do wody. Na jednego mieszkańca rocznie przypada 1700 m³, gdzie w Europie jest to średnio 5100 m³.

cel zajęć:
uwrażliwienie na problem dostępu do czystej wody pitnej oraz zwrócenie uwagi na sposoby zapobiegania problemowi

metody:
piosenka, praca z tekstem, praca indywidualna, dyskusja, praca w grupach

środki:
karta pracy ucznia (załącznik 1), mapa świata , piosenka „Świat bez wody” - link i tekst piosenki (załącznik 2), kartki papieru, markery, duże arkusze papieru, film „Budowa studni w Tanzanii” (załącznik 3)

przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji: Woda – życiodajna substancja. Rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 1) i wyjaśnia, że mają za zadanie odnaleźć i zakreślić słowa związane z wodą oraz tematem spotkania.


woda, edukacja, źródło, kropla, studnia, deszcz, rzeka, choroby, zatrucie, Afryka, pustynia, kałuża,
czystość, zużycie, kąpiel



2. Woda na świecie
Nauczyciel pokazuje uczniom dużą mapę świata (zał. multimedialny 1) i wskazuje miejsca w których znajdują się zbiorniki wody na świecie (oceany, morza, rzeki, jeziora). Wyjaśnia, że mimo tego, że oceany i inne wody zajmują bardzo dużą powierzchnię ziemi to jedynie 3% naszych wód to wody słodkie, zdatne do spożycia pozostałe to wody słone. Najwięcej wody zdatnej do picia znajduje się w lodowcach, z których niemożliwe jest korzystanie. Wskazuje uczniom lodowce i państwo Norwegię, które jako jedyne z państw skandynawskich jest krajem wykraczającym w swoich zasobach wodnych ponad przeciętną normę.

3. Świat bez wody
Prowadzący włącza uczniom piosenkę „Świat bez wody” (załącznik 2). Po przesłuchaniu utworu wyświetla tekst piosenki (załącznik 2); opcjonalnie nauczyciel rozdaje każdemu z uczniów kopię tekstu) i prosi o jego przeczytanie.

Nauczyciel zadaje pytania dotyczące treści piosenki:
a. Co się stanie, gdy na świecie zabraknie wody?
b. Jak będzie wtedy wyglądać Ziemia?
c. Co się stanie ze zwierzętami i roślinami?
d. Jaka będzie reakcja ludzi na taki stan?
e. Czy we wszystkich krajach używana jest woda zdatna do picia?
f. Jakie mogą być konsekwencje picia brudnej wody?
Przykładowe odpowiedzi:
a. Gdy na ziemi zabraknie wody, zniknie życie.
b. Ziemia wyglądać będzie jak pustynia.
c. Zwierzęta nie będą mogły żyć, nie będą mogły rosnąć, pływać.
d. Ludność straci pożywienie, człowiek nie będzie mógł funkcjonować bez wody.
e. Nie, są regiony, w których ludzie mają tylko brudną wodę do spożywania.
f. Choroby, zatrucia, zakażenia, czasami nawet śmierć.

4. Jak zapobiegać utracie wody?
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z nich dostaje jedno działanie, które pokazuje jak możemy szanować wodę.

Zadaniem uczniów jest przedstawić krótką scenkę, w której zostaną przedstawione poniższe zagadnienia.
a) zakręcamy kran podczas mycia zębów
b) oszczędzamy wodę podczas mycia naczyń
c) pomagamy w zbiórkach na budowę studni
d) zamiast długich kąpieli bierzemy prysznic

5. Podsumowanie
Po zakończeniu ćwiczeń prowadzący włącza uczniom materiał filmowy „Budowa studni w Tanzanii” (załącznik 3), który zobrazuje problem dostępu do wody pitnej w Tanzanii. Jednocześnie pokaże metody pomocy, jakie oferowane są dla mieszkańców różnych część świata.