Odniesienie do podstawy programowej: 1. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
2. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu swojego otoczenia.
3. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:1. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
2. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu swojego otoczenia.
3. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne... więcej
Poruszane zagadnienia:
- szacunek,
- różnorodność i tożsamość,
- współzależności.
Cele:
• budowanie poczucia związku ze światem i innymi ludźmi,
• docenianie różnorodności,
• ćwiczenie aktywnego słuchania,
• tworzenie wspólnoty dociekającej.
Potrzebne materiały:
Tabliczki z laminowanych kartek grubego papieru (lub zwykły biały papier) w ilości odpowiadającej liczbie dzieci pomnożonej przez 2, marker, mapa świata, guma mocująca.
Na początek:
1.Usiądźcie w kole. Poproś, żeby dzieci kolejno powiedziały, jak mają na imię. Podczas gdy każde dziecko przedstawia się, zapisuj jej lub jego imię na tabliczce. Potem wręcz każdemu tabliczkę z jej lub jego imieniem i głośno przeczytaj każdą literę imienia. Gdy wszystkie dzieci już się przedstawią, zaproś je na spacer po sali, w czasie którego mają przedstawiać się pozostałym dzieciom i literować swoje imiona.
2. Wróćcie do koła. Poproś dzieci, żeby położyły tabliczki ze swoimi imionami pośrodku koła. Wylosuj jedną tabliczkę z imieniem i podaj ją siedzącemu obok dziecku, odczytując zapisane na tabliczce imię. Tabliczka podróżuje w kole, aż „znajdzie właściciela lub właścicielkę”’. Kontynuujcie aż do chwili, gdy każde dziecko znowu będzie miało tabliczkę ze swoim imieniem.
3. Pokaz dzieciom tabliczki z nazwami krajów z całego świata. Upewnij się, że masz wystarczającą liczbę tabliczek z nazwami krajów zaczynającymi się na te same litery co imiona dzieci w grupie. Przejrzyj materiały z tego projektu – możesz wykorzystać nazwy krajów pojawiające się w innych scenariuszach, w animacjach, historiach z życia drobnych producentów i rolników. Poproś dzieci, żeby każde z nich wybrało tabliczkę z nazwą kraju, która zaczyna się na tę samą literę co jego imię, np.: Ania – Angola, Ula – Uganda, Bartek –Bułgaria, Cezary – Cypr.
4. Rozłóż na podłodze mapę świata, razem poszukajcie krajów, których nazwy właśnie poznaliście. Zachęć dzieci, żeby położyły tabliczki z nazwami krajów w odpowiednich miejscach na mapie.
Zastanówmy się wspólnie i porozmawiajmy
Zapytaj dzieci, czy mają jakieś pytania. Wykorzystując pytania i zwroty ułatwiające dociekanie, zachęcaj dzieci do zgłębienia wybranych przez nie pytań. Jeżeli dzieci nie zadały swoich pytań, spróbuj nawiązać rozmowę za pomocą jednego z poniższych pytań. W zależności od jej przebiegu – od tego, co dzieci zainteresuje i o czym będą chciały mówić – możesz zaproponować także inne pytanie.
możesz zaproponować kolejne pytania. W trakcie rozmowy również możesz spytać, czy ktoś chciałby zadać pytanie.
- Kto wybrał wasze imiona?
- Czy lubicie swoje imiona? Tak, nie, dlaczego?
- Czy imiona są ważne?
- Czy jeśli zmieni się swoje imię, to nadal będzie się tą samą osobą?
- Kto wybiera nazwy krajów?
- Czy kraje mogą zmienić swoje nazwy? Tak, nie, dlaczego?
- Czy jeśli kraj zmieni swoją nazwę, to w dalszym ciągu będzie tym samym krajem?
- Co by było, gdyby wszyscy mieli tak samo na imię?
- Co by było, gdyby każdy kraj nie miał swojej nazwy?
Zakończenie
Poproś dzieci, żeby podniosły kciuk do góry, jeżeli zajęcia im się podobały, lub opuściły kciuk w dół, jeżeli zajęcia im się nie podobały. Zachęć do skomentowania zajęć.
Pomysły na kontynuację
Zaznaczcie na mapie świata nazwy krajów, które pojawiają się w materiałach „Zrozum świat. Przedszkola”. Powieście mapę na ścianie, wracajcie do mapy za każdym razem, gdy dowiecie się czegoś o danym kraju, i doklejajcie karteczki z dodatkowymi informacjami.