Odniesienie do podstawy programowej: 1. Wychowanie zdrowotne: zasady zdrowego żywienia.
2. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu swojego otoczenia.
3. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
4. Wspomaganie rozwoju umiejętności komunikacyjnych dzieci.
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:1. Wychowanie zdrowotne: zasady zdrowego żywienia.
2. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu swojego otoczenia.
3. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
4. Wspomaganie rozwoju umiejętności komunikacyjnych... więcej
Poruszane zagadnienia:
- żywność i jej cechy: lokalna żywność, zdrowa żywność,
- różnorodność.
Cele:
- kształtowanie pojęcia różnorodności na przykładzie kultury jedzenia,
- przygotowanie dzieci do rozmowy o odpowiedzialnej konsumpcji,
- ćwiczenie spostrzegawczości,
- rozwijanie umiejętności czynnego słuchania,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i nowej kategoryzacji,
- rozwijanie umiejętności myślenia spekulatywnego.
Potrzebne materiały: kartki papieru, kolorowe kredki lub flamastry.
Na początek:
1. Usiądźcie w kręgu. Zapytaj dzieci, co lubią jeść na śniadanie. Czy to ważny posiłek? Dlaczego? Poproś, żeby każde dziecko narysowało na kartce swoje ulubione śniadanie. Zachęć dzieci, żeby użyły kredek i pokolorowały składniki śniadania oraz narysowały także swoje ulubione naczynia, jeżeli takie mają.
2. Kiedy dzieci skończą rysować, poproś, by pokazując rysunki, po kolei opowiedziały o swoich śniadaniach. Zachęcaj dzieci, żeby zapytały o coś osobę, która opowiedziała o swoim śniadaniu. Możesz dać przykład, sama zadając pytanie. Przypominaj o potrzebie słuchania się nawzajem: Posłuchajmy, co powie ...
3. Kartki z rysunkami układajcie na podłodze tak, żeby wszyscy je widzieli. Czy wszyscy lubią to samo? Co by było, gdybyśmy wszyscy lubili jeść na śniadanie dokładnie to samo?
Możesz poruszyć temat lokalnego wytwarzania żywności: Czy któryś składnik naszych śniadań pochodzi z najbliższej okolicy? Który przyjechał z daleka? Czy znacie jakieś inne rzeczy do jedzenia wytwarzane w najbliższej okolicy? Co mogłoby być wytwarzane w okolicy, a co nie?
Zastanówmy się wspólnie i porozmawiajmy
Zadaj pytanie: Który składnik można wykorzystać do różnych śniadań? Poszukajcie wspólnie takich składników. Następnie poproś, żeby dzieci spróbowały pogrupować śniadania: wskazały te, które są takie same lub podobne pod względem jakiegoś składnika, np. różne rodzaje kanapek należą do grupy „kanapki”, bo ich wspólnym składnikiem jest pieczywo. Zachęć dzieci, żeby wymyśliły jak najwięcej sposobów dzielenia śniadań na grupy podobne pod względem jakiegoś składnika (niekoniecznie głównego), pomagaj im. Zaproponuj, żeby wymyśliły nazwy dla grup, np.: Jak nazwiemy wszystkie śniadania, których składnikiem jest ser? Być może czasem utworzycie więcej niż jedną nazwę dla tego samego typu śniadań.
Po rozmowie zapowiedz „głosowanie” stopami. Ty przeczytasz dzieciom stwierdzenie, a one podejdą do kartek z rysunkami śniadań, które wybiorą jako swoją odpowiedź:
To śniadanie jest najzdrowsze.
Tego śniadania nigdy nie próbowałem (nie próbowałam).
To śniadanie chciałabym (chciałbym) spróbować.
To śniadanie jest najsmaczniejsze.
Po każdym stwierdzeniu poproś chętne dzieci stojące przy różnych pracach o komentarze. W razie potrzeby uzupełniaj informacje, zwłaszcza dotyczące zdrowego odżywiania i miejsc wytwarzania żywności.
Zakończenie
Zapytaj dzieci o jedną rzecz, którą zapamiętały z zajęć. Wszyscy kolejno się wypowiadają, począwszy od chętnego dziecka.
Pomysły na kontynuację
Poproś, żeby dzieci z pomocą rodziców zrobiły zdjęcia swoich śniadań i żeby wspólnie postarali się sprawdzić, skąd pochodzą produkty użyte do przyrządzenia tych posiłków.